• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontiki 1990 fuktrenovering

Micke L

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Härnösand
Hej!

I vinter kommer min gamla kontiki(1990) få en välbehövlig fuktsanering och renovering
Bilen har ju ett par år på nacken så gummilisterna har torkat och funkar dåligt. Har letat i forumet och kan inte hitta någon tråd om lister mm. Det är svårt att få tag på? Det finns inga list-satser och få tag i till äldre husbilar? Man använder sig av någon tätningsmassa istället??

Mvh,
/Micke
 
F

F.d. 22252

Guest
Man kan försöka få liv i listerna med hjälp av silikon men man får vara försiktig när man stryker på det för ska man byta blir det nästan omöjligt att limma om det hamnar på fel ställe, har sett att det finns speciella medel för gummi som mjukar upp dem. Hade en packning som inte tätade i en tömningsventil hittade ingen ny tog ut den och lade den i silikonolja minst en dag, efter det så fungerade den tills nu alltså flera år.
Finns på nätet en firma som verkar ha det mesta i olika lister tar man mått på profilen så kan den finnas att köpa som metervara.

Roligt med gamla bilar blir ju skattefri snart, bra att gå igenom allt som kan läcka det verkar mest vara det som gör att de skrotas, men rena detektivarbetet ibland och man kan göra fynd som man helst inte vill veta om. Ett sätt att få bort fukten är ju att täppa till ventilationen och låta en avfuktare gå för jämnan, till slut har man ju så låg fuktighet i luften inne så det blir som en öken.
Tror det är så vissa handlare gör för när man testar finns det ingen fukt fast halva bilen är rutten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det här köpte jag på Lidl dök bara upp i affären som det ofta gör och sen försvinner, har inte använt det själv. Man kan ju googla lite det gjorde jag för några år sedan. Riktigt gummi är lite knepigt bryts ned av olja men blir lite töjbarare av att bara ligga i vatten jag tror att det är där silikonet kommer det tas upp i porerna på gummit, sen läste jag om glycerol men det vet jag inget om
SAM_0850.JPG SAM_0851.JPG
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om det gäller att hålla gummi mjukt & följsamt så är glycerin (glycerol) outstanding. Jag använder det på däcken när jag lagrar dom mellan vinter- & sommarsäsongerna. Har även haft det på ett par gummistövlar som blev som nya.
 
F

F.d. 22252

Guest
Forskade om glycerol verkar vara det som är i plasttuben från lidl. Ska testa lite har problem med förardörrens lister.
 
Toppen