• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontantuttag utomlands

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Nu har det spårat ut, Jag var EJ intresserad av alla komm om uttag i Sverige

Svara mkt gärna på första frågan i tråden:
Hur ta ut Euro i Portugal, utan bli rånad
När man ej har val om valutan (Euro/SEK)
Har provat alla typer av aut, samt då jag pratar portugisiska försökt ta ut med kort över disk (går i många andra länder)

Vad kostar det att skicka från mitt konto i Sv och ta ut, via ett konto, cash Euro i Portugal ?
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Vem vet hur man undgår att bli rånad när man vill ta ut Euro i ex.vis Portugal?
Bankomat tar 12,5-14% påslag på aktuell valutakurs, ok med 2-5% men...(Samt bankkostnad därhemma som oftast)
Vi försöker undvika Alla restauranger, butiker o d om de ej tar VISA/MC
Men åka taxi, ta en kaffe m m behövs ibland cash. (Många vägrar, då banker även rånar dem på avgifter)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Vad kostar det att skicka från mitt konto i Sv och ta ut, via ett konto, cash Euro i Portugal ?
Beror väl lite på vilka banker du använder då jag kan göra en SEPA betalning till mitt konto i Portugal så kostar det inget och det är dagskurser idag 10,002 vilket är betydligt bättre än typ AMT kurserna Sedan betalar jag inget för euro uttag på mitt portugisiska kort här i Portugal däremot 3-6 Euro i månadsavgift beroende på saldot jag har på kontot.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nu har det spårat ut, Jag var EJ intresserad av alla komm om uttag i Sverige

Svara mkt gärna på första frågan i tråden:
Hur ta ut Euro i Portugal, utan bli rånad
När man ej har val om valutan (Euro/SEK)
Har provat alla typer av aut, samt då jag pratar portugisiska försökt ta ut med kort över disk (går i många andra länder)

Vad kostar det att skicka från mitt konto i Sv och ta ut, via ett konto, cash Euro i Portugal ?
Finns det verkligen inte andra automater det fungerar på?

Jag har tagit ut på lite olika automater (även Euronet) i olika länder och har alltid haft möjligheten att debitera mitt konto i den lokala valutan = inget valutaväxlingspåslag från automaten
Uttagsavgiften har blivit den fasta avgiften som står på automaten och den jag vet min bank vill ha för uttag utomlands så man tar smartast ut en rejäl summa vid varje tillfälle. Sen har min bank här hemma en växlingskurs givetvis men den är ju inget ocker.

Automaterna vill givetvis styra en till att växla hos dem så man brukar få leta lite extra i menyerna för att hitta rätt alternativ. Det är i alla fall min erfarenhet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Santander bank tar inte ut några växlingsavgifter eller valutapåslag på sitt Visa-kort. Däremot kan den lokala banken ta en viss uttagsavgift.
Men det gäller att sätta in den uttagna summan på sitt konto direkt annars får man betala ränta.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Eller också skaffar man ett revolutkort.
inga avgifter och bästa växelkurs… man kan Skapa flera konton i olika valutor och kan göra växlingen mellan dessa. så då har man ett debitkort ” laddat” med tex. Euro eller valfri valuta som används där man befinner sig för tillfället. Man bör däremot göra växlingarna när Londons valutahandel är öppen för bästa kurs…. Inga avgifter, inga påslag.
läs själva..
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
I Sverige ägs och drivs alla bankomater av Bankomat AB som i sin tur ägs av våra stora banker gemensamt så det kostar inget extra. Ett riktigt vettigt upplägg.
Jag fick betala en avgift på 58 kr vid ett uttag på 100 E vid en svensk bankomat. Så visst är det avgifter vid Svenska bankomater.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det var förmodligen din banks avgift för att du tog ut annan valuta än SEK.
Det jag menade med ingen avgift var för normalt uttag i SEK oavsett vilken av bankerna man har sitt konto i.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Det var förmodligen din banks avgift för att du tog ut annan valuta än SEK.
Det jag menade med ingen avgift var för normalt uttag i SEK oavsett vilken av bankerna man har sitt konto i.
Mitt kort har inga valutapåslag eller växlingsavgifter utan det var automatens avgifter som kostade 58 kr i Sverige.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.799
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Någon som vet? Om jag startar ett konto i Finland för att använda Euro.

Tjänar jag nått på det?

Kostar det att göra överföringar från svensk bank till finskt bankkonto?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag bjuder på en hobbygissning i alla fall:

Nej du tjänar troligen inget på det. Troligen kostar kontot i Finland en peng per år även om det är gratis med överföringar dit. Om du skall växla till Euro från SEK vid överföringen så tappar du även en del där.
Förmodligen är det enklast och billigast att öppna ett konto i Euro i din bank här hemma.

OBS jobbar inte på bank
 
Toppen