• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontantuttag utomlands

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Vem vet hur man undgår att bli rånad när man vill ta ut Euro i ex.vis Portugal?
Bankomat tar 12,5-14% påslag på aktuell valutakurs, ok med 2-5% men...(Samt bankkostnad därhemma som oftast)
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Ofte får du valget imellem i en pengeautomat at afregne i det fremmede lands kurs, og det er voldsomt meget dyrere en din svenske bank omkostninger.

Så har du muligheden så svar net til det, og sørg for at du først får omregnet kursen hjemme i din svenske bank.

Og brug altid en pengeautomat der sidder i en væg hos eller inde i en bank. De Automater der er opstillet rundt omkring af vekselfirmaer er altid dyrere.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Ofte får du valget imellem i en pengeautomat at afregne i det fremmede lands kurs, og det er voldsomt meget dyrere en din svenske bank omkostninger.

Så har du muligheden så svar net til det, og sørg for at du først får omregnet kursen hjemme i din svenske bank.

Og brug altid en pengeautomat der sidder i en væg hos eller inde i en bank. De Automater der er opstillet rundt omkring af vekselfirmaer er altid dyrere.
Nej, det är känt sen tidigare
Men när man Ej får välja valuta och det bara frågas om man accepterar kursen, eller ej.
Vid mitt JA, betalas det ut
Vid mitt NEJ, inga pengar
Så därför undrar jag,
Hur ta ut pengar till Vettig kurs, eller åtminstone till Forex-pris?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har läst i spansk press om ”Euronet”, ett företag som sätter ut bankomater runt om i Europa, främst på turistorter med utländska gäster. Har sett en här i Altea, i Benidorm har jag sett massor av dem.

Så här ser de ut:

FC10F58E-3E43-4F1A-A4A7-F7C5696B9A54.jpeg
Gå inte ens nära!

Information från nätet om företaget:

Kolla bankautomater som finns på bankkontoret, där får du som regel först veta vad banken kommer att ta i provision. Är det dyrt, prova nästa bank.

Deutsche Bank tar inte ut någon avgift i sina bankomater. Det enda du betalar är valutapåslag och eventuell avgift till din svenska bank.

Här kan du läsa om deras avgifter: Cash withdrawals from ATMs

Tommy
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jo jag har också den erfarenheten att det skiljer mycket mellan olika bankers uttagsautomater. Dessutom brukar färjor ha bra kurs. Men vitsen med det hela är väl att man ska kunna ta ut lite få och då för att slippa ha för mycket pengar att förvara!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har du någon kunskap / vetskap om man väljer en tysk bank o tar ut i Spanien. Om det är några tillägg eller så då.
Vid ett tillfälle tog jag ut cash i Tyskland med mitt spanska betalkort och blev debiterad en mindre avgift.

Men å andra sidan har jag fått samma typ av avgift när jag tagit ut cash på annan Banks ATM i Spanien. Det är väl även så i Sverige om jag t.ex. med mitt Nordea debitkort tar ut pengar hos Swedbank, för att ta ett exempel?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vid ett tillfälle tog jag ut cash i Tyskland med mitt spanska betalkort och blev debiterad en mindre avgift.

Men å andra sidan har jag fått samma typ av avgift när jag tagit ut cash på annan Banks ATM i Spanien. Det är väl även så i Sverige om jag t.ex. med mitt Nordea debitkort tar ut pengar hos Swedbank, för att ta ett exempel?
Jag misstänkte det, tack snälla…
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
.... Det är väl även så i Sverige om jag t.ex. med mitt Nordea debitkort tar ut pengar hos Swedbank, för att ta ett exempel?
Det har jag aldrig råkat ut för i Sverige och svenska bankers automater, åtminstone i memorabel tid. Möjligen kan det ha varit annorlunda när uttagsautomater började dyka upp någon gång under förra århundradet.

//Michael, medlem
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det är väl även så i Sverige om jag t.ex. med mitt Nordea debitkort tar ut pengar hos Swedbank, för att ta ett exempel?

I Danmark betaler en dansk kunde ikke ekstra for at hæve penge i en automat hos en anden dansk bank hvor han ikke er kunde.
Til gengæld så betaler hans bank et beløb til den anden bank hvor han hæver pengene, et såkaldt interbankgebyr.
Hvis den der hæver har et kort fra en udenlandsk bank, så betaler han heller ikke ekstra. Til gengæld betaler den udenlandske bank et interbankgebyr som er er lidt større.
Da disse interbankgebyrer er reguleret af EU så tænker jeg at det samme gælder i Sverige.
Derfor har firmaer der kun driver med pengeautomater indført valget med at afregne kursen med det samme og så til dårligere kurs og højere gebyr. Den forretningsmodel er ikke reguleret af EU.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vid ett tillfälle tog jag ut cash i Tyskland med mitt spanska betalkort och blev debiterad en mindre avgift.

Men å andra sidan har jag fått samma typ av avgift när jag tagit ut cash på annan Banks ATM i Spanien. Det är väl även så i Sverige om jag t.ex. med mitt Nordea debitkort tar ut pengar hos Swedbank, för att ta ett exempel?

I Sverige ägs och drivs alla bankomater av Bankomat AB som i sin tur ägs av våra stora banker gemensamt så det kostar inget extra. Ett riktigt vettigt upplägg.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
I Sverige ägs och drivs alla bankomater av Bankomat AB som i sin tur ägs av våra stora banker gemensamt så det kostar inget extra. Ett riktigt vettigt upplägg.
Ja alla bankomater ägs av Bankomat AB. Men det finns även andra uttagsautomater.
Från Wikipedia om Uttagsautomat:
"Uttagsautomat, vardagligt kallad bankomat, är en automat där man med uttagskort kan ta ut kontanter från ett bankkonto. Uttagsautomaterna drivs av olika företag, exempelvis Euronet, Bankomat, Ica Banken eller Kontanten. Minuten är en tidigare benämning på Sparbankernas uttagsautomater."
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja precis som i utlandet finns det andra mindre spelare även här. Skillnaden är väl att vid på uttag på Bankomater är det inga extra kostnader eller skillnader mellan dom stora delägarbankerna.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja precis som i utlandet finns det andra mindre spelare även här. Skillnaden är väl att vid på uttag på Bankomater är det inga extra kostnader eller skillnader mellan dom stora delägarbankerna.
Det är väl inga avgifter "mellan" ICA Banken och Bankomat heller. Och inte heller "mellan" Minuten (när den fanns) och Bankomat.
Kontanten skriver: "Kontanten tar inte ut någon avgift på ditt uttag. Däremot kan din kortutgivare göra det."
Så Bankomat är inte så "unika".

Euronet t ex är dock inte kopplade till någon vanlig bank och tar därmed avgifter även i Sverige. Så visst finns sådana också.

När jag sökte om det här hittade jag nedanstående sida som kanske ger lite info i ursprungsfrågan.
Avgifter för kortköp och bankomat i Spanien – Drömmen om Spanien
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja där ser man. Man lär sig nytt varje dag.
Men inte gick det väl att ta ut pengar från konton i andra banker än Sparbanken från en Minuten förut? Det var ju deras egna automater och jag vill minnas Bankomaterna kom senare.

Man får lite nostalgivibbar när man tänker på minutenautomaterna...
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja där ser man. Man lär sig nytt varje dag.
Men inte gick det väl att ta ut pengar från konton i andra banker än Sparbanken från en Minuten förut? Det var ju deras egna automater och jag vill minnas Bankomaterna kom senare.

Man får lite nostalgivibbar när man tänker på minutenautomaterna...
Wikipedia (Minuten) igen:
"Före 1995 kunde man endast använda Bankomat om man var kund i en affärsbank, kunder med konto hos dåvarande Sparbanken var hänvisade till Minuten. Efter det fungerade systemen med varandra för automatuttag, även om antalet funktioner i automaten beror på om kortet som används är anslutet till Swedbanksystemet eller är ett av kort utgivet av de banker som hanterade Bankomatsystemet (Swedbank är numera också en affärsbank).

Under 2000-talet har varumärket Minuten lagts ned och Swedbank och sparbankerna använder numera namnet Bankomat på sina automater."
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det man minns var att man nästan valde bank efter vilken automat som det fanns flest av. Det gick då inte att ta ut från andra banker än dom anslutna. Vill minnas Sparbankens Minuten var först och mycket vanligare än dom andra bankernas Bankomat.

Nu spelar det ju ingen roll längre. Man kan ju ta ut pengar överallt om man nu ens skulle behöva ta ut några kontanter :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ni minns väl hur ofta det var fel eller tomt på kontanter i uttagsautomaterna i dess ungdom. Väldigt retfullt när man kanske bestämt tid och plats med säljare och på vägen dit skulle man hämta ut pengar. Mobilen fanns ju inte så det var inte så enkelt att ringa och ändra heller. Så här har vi något som åtminstone är bättre nu än mot förr (fast vem betalar kontant idag när Swish finns?).

//Michael, medlem
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Ja där ser man. Man lär sig nytt varje dag.
Men inte gick det väl att ta ut pengar från konton i andra banker än Sparbanken från en Minuten förut? Det var ju deras egna automater och jag vill minnas Bankomaterna kom senare.

Man får lite nostalgivibbar när man tänker på minutenautomaterna...
Tänker på hur det var från början
Hade ett uttagskort med hål-kombination, på ett ställa var det perforerat rätt över och knäcktes lätt i plånboken
Det tog dessutom lång tid att få ett nytt
Nostalgivibbarna är inte alltid positiva
 
Toppen