• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontantkort för mobilt bredband utomlands

F

F.d. 50097

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Tack! Vi ska nog prova både med lokala kontantkort och se om det kanske går att hitta såna här fria hotspots också ;) Det ska bli intressant att se om vi får det att funka! Tack för tipsen!
 
F

F.d. 7772

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Det här hittade jag på Dustin.se:

OPTION GLOBESURFER ICON 225 3G/HSDPA USB
Världens minsta 3G/HSDPA USB-adapter


DisplayImage.aspx


Kan det vara något att köpa med sig härifrån Sverige och sen bara köpa själva kontant simkortet på plats?...Ska åka till Italien i 4 veckor från den 29/6 och har idag ett mobilt bredbandsmodem som är operatörslåst till Telenor.

Eller tror ni det finns usm-modem att köpa där man köper kontantkorten som typ i köpcentran? ca 1800:- på dustin känns lite dyrt för att kunna surfa ett par veckor i Italien...samt,har dom 3G nät i Italien? :wideeyed:
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Funderar på mobilt bredband i Tyskland inför kommande Europaresa, och undrar om jag fattat O2,s villkor enligt bifogad web-sida på rätt sätt? (Min gamla skoltyska har blivit allt sämre med åren ;))

Surfsticka komplett med SIM-kort och 5 dagars fri surf för 24.99 euro
Tillkommande surf för 3,50 euro/dag eller 25 euro/månad.

Är detta alla kostnader för surfningen, eller tillkommer det några minutkostnader för surfen också??


Prepaid-Surfstick
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag provade ett annat alternativ på mina resor utomlands. Wlansticka med längre antenn hos Kjell & CO.

Funkar i Holland, Frankrike, Tyskland och Norge och säkert i fler länder.
GRATIS!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag provade ett annat alternativ på mina resor utomlands. Wlansticka med längre antenn hos Kjell & CO.

Funkar i Holland, Frankrike, Tyskland och Norge och säkert i fler länder.
GRATIS!

Jag har också den stickan, fast med en annan antenn. Funkade kanonbra där det fanns wlan att ansluta sig till. Men det hittade jag bara på den enda camping vi tog in på (och då kostade det €10 för ett dygn). :/

Men å andra sidan kunde jag utan problem sitta utanför bilen 300 m från receptionen, som de sade att man skulle sitta i för att kunna använda deras wlan.

I Tyskland försökte jag använda McDonalds nät en gång, men T-mobile godkände inte mitt tel.nr (Tele2) så det gick inte heller.

Jag tycker det är svårt att hitta ett kontantkort i Europa som fungerar att surfa med. Mest för att expediterna där jag provat inte kan Engelska.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Så man ansluter till öppna wlan med den stickan? Är det inte svårt att hitta sådana ner i Europa?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag hade större tur och hittade olåsta wlan lite överallt. I Tyskland måste man tyvärr få en kod från T-Mobile för att komma in på McDonalds nät precis som du säger men inte i Frankrike. Ofta kan man få koden av personalen. I Norge fanns det gott om privata och öppna turist-wlan även på mindre orter. På alla mina övernattningsställen i Norge utom ett fanns det gott om öppna wlan men för att få bra styrka på uppkopplingen fordras en längre antenn. Jag ersatte originalsprötet med ett längre.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag fick lära mig den hårda vägen. Var i Kroatien med en låst TELIA-dongel. Men nu är den upplåst och fungerar med alla simkort för bredband, även alla svenska.

1. Modemet måste vara fritt och obundet.

2. Inga problem att skaffa kontanta SIM-kort i Europa.

3. Dongeln får utomhus-räckvidd om den ligger på taket och är kopplad till Dovado-router

4. Net1 (ICE.NET) fungerar bäst för husbilar i hela Norden. (utom i städer och E-vägarna)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

I Tyskland bruker jeg Tchibo sitt kontaktkort på O2 nettet, €20 for en mnd uten ekstra kostnader. I Spania bruker jeg Masmovil til €0,03 pr. MB. Dette passer min bruksprofil, andre som streamer video finner Vodafone stt tilbud på € 49 som en bedre løsning.

Det lander jeg ikke har funnet et tilfredstillende alternativ hos er Frankrike.
De fleste kortene der har tidsgrenser som ikke egner seg ved lesing av forum.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag har också den stickan, fast med en annan antenn. Funkade kanonbra där det fanns wlan att ansluta sig till. Men det hittade jag bara på den enda camping vi tog in på (och då kostade det €10 för ett dygn).

Det är naturligt att campingarna vill ha betalt men om du står centralt i orter eller i närheten av turistbyråer eller McDonalds m.fl. är det i regel inga svårigheter att kunna koppla upp sig gratis med en wlansticka med en lite längre antenn.

Det vore en bra idé om man kunde lägga in åtminstone öppna offentliga wlan-nät i Carnivals eminenta ställplatsfiler.

Något att fundera över!
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Tack för alla tips, det får väl bli någon kombination av kontantkort surfsticka samt använda öppna wlan-nät där det finns.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Det vore en bra idé om man kunde lägga in åtminstone öppna offentliga wlan-nät i Carnivals eminenta ställplatsfiler.

Något att fundera över!


Kan se der er flere der önsker WIFI pladserne i Europa.

Fandt nogle POI's over Belgien-Holland-Frankrig-Portugal-Tyskland

samlet dem til 1 stor GPX fil 7308 pladser i ovennävnte lande.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t42569/
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Tack för denna fil, skall testa så många wifi-platser jag hinner efter vår rutt, när vi snart åker ner i Europa.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag fick lära mig den hårda vägen. Var i Kroatien med en låst TELIA-dongel. Men nu är den upplåst och fungerar med alla simkort för bredband, även alla svenska.

1. Modemet måste vara fritt och obundet.

2. Inga problem att skaffa kontanta SIM-kort i Europa.

3. Dongeln får utomhus-räckvidd om den ligger på taket och är kopplad till Dovado-router

4. Net1 (ICE.NET) fungerar bäst för husbilar i hela Norden. (utom i städer och E-vägarna)

Hej!!
Hur låste du upp telia-dongeln???

Sacce
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej!!
Hur låste du upp telia-dongeln???

Sacce

Hur han gjorde vet jag inte. ;)
Men jag gjorde det med hjälp av detta program:
Dc-unlocker

Det är gör-det-själv och det kostar ca 100 kr att låsa upp ett modem.

Men har du exempelvis ett Huawei E220 så går det att göra gratis. Här är en guide.

Ett dyrare sätt är annars att ringa till sin operatör och köpa en upplåsningskod efter att man haft modemet ett år. Brukar gå på ca 350 kr.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Kan se der er flere der önsker WIFI pladserne i Europa.
Fandt nogle POI's over Belgien-Holland-Frankrig-Portugal-Tyskland
samlet dem til 1 stor GPX fil 7308 pladser i ovennävnte lande.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t42569/

Bra jobbat Carnival!
Det skall bli intressant att se om wifi-platserna stämmer. Om de stämmer slipper vi att laborera med utländska kontantkort till ofta höga kostnader.

Jag har också en känsla av att det finns många fler öppna offentliga wlan än dessa i Europa, det är åtminstone min erfarenhet.

Om man ställer in mobilen att upptäcka wifi-nät får man en uppfattning om hur många det finns även om signalstyrkan ofta är för svag att koppla upp sig. Med en wlan-sticka och bra antenn kan man däremot nätsurfa 300-500 meter från källan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Hej!!
Hur låste du upp telia-dongeln???

Sacce

Fant en svensk side som ga meg unlock koden gratis:
Mobilt bredband / Lås upp Huawei-modem
Tast inn IMEI nummeret fra dongelen og ta vare på de tre linjene som kommer opp på skjermen. der er linje 2 som er viktig.

Fungerer for nesten alle modem produsert av huawei.

Sett en sim som ikke er fra det opprinnelige selskapet i donglen og sett dongeln i pcen. Du får opp en dialog hvor du først må gi pin-koden for simkortet (hvis den ikke er slått av) deretter ber programmet om unlock koden som du har generert på websiden.

Mer beskrivelse på Mobila bredband / Artiklar / Gratis upplåsning / Unlock Huawei modem
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag provade ett annat alternativ på mina resor utomlands. Wlansticka med längre antenn hos Kjell & CO.

Funkar i Holland, Frankrike, Tyskland och Norge och säkert i fler länder.
GRATIS!

Jag var ner på Kjell & Co i Umeå för att titta på ditt förslag, men de hade dem ej på lager här, och de var dessutom tveksamma till att jag skulle få någon bättre mottagning än med mitt inbyggda trådlösa nätverkskort.
Jag skulle därför vilja kolla med dig hur du upplever din lösning?
Ansluter du wlan-stickan direkt till en usb-port och byter ut den påmonterade antennen mot antenn 30228? Hur du någon förlängningskabel mellan antenn och stickan? Antennen levereras ju bara med 1m kabel, och man skall väl helst få upp den på taket. (försämras signalen i så fall markant med kabellängden?)
Ja det blev många frågor det här, men vill försäkra mig om att det fungerar innan jag gör ev. beställning.
Mvh / Göran
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kontantkort för mobilt bredband utomlands

Jag skulle därför vilja kolla med dig hur du upplever din lösning? Mvh / Göran

Det var ett märkligt svar du fick av Kjell & Co. Förra året hade jag takmonterad antenn till en wlansticka från Trådlöst. När jag bytte dator till Windows 7 funkade inte drivrutinen längre så jag bytte till den från Kjell & Co. Jag har skruvat av sprötet på den längre antennen och ersatt den kortare som följer med usb-stickan.

Jag upplever att signalstyrkan är lika god med inomhusantennen som med den takmonterade. Karossen på bodelen har kanske betydelse men man kan ju takmontera antennen (magnet) och förbinda med den medföljande antennsladden.

Som jag sagt tidigare blir man förvånad över hur många wlan-nät man hittar, många är privata varav några är olåsta men det finns även många offentliga. På min resa i Norge var det bara på en övernattning som jag var utan wlan-uppkoppling och jag har upplevt att det är på liknande sätt i övriga Europa.

PS! Nu har ju Carnival fixat en fil med 7100 wifi-spots i Europa.
 
Senast ändrad:
Toppen