• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kontakter

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Hej! Tänkt koppla in TV i nyimporterade Euramobilen. Vi skall snart borra för TVantenn och kollade lite förberedande dragning. Har en antennförstärkare som behöver 12V och som på beställning fanns det vid Truman i den garderob vi tänkt monteringen. Finns en "TVbänk" på kortsidan av sängarna, som är utmed långsidan, och under dom i garaget finns en dosa för 230. Sitter ett kretskort som består av kontakter typ dom som används i bilar. Två inkopplade och två lediga, men är det någon som vet var jag kan få tag i dessa kontakter? (Kan ta kort om det hjälper). Vill ju ha rätt färg åtminstone på jorden, därför är skroten inget alternativ. Finns dom okopplade kan vi fixa till rätt kablar och färg.
Mvh Marita

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Kontakter

Jag hänger inte riktigt med här. Är det vanliga cigaretttändaruttag eller de liknande men lite mindre som du tänker på? Eller är det några speciella som sitter på kretskortet?

En bild skulle nog underlätta.

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Uttryckte mig lite slarvigt, är inne i en kopplingsdosa som ligger ca 50cm från där vi skall ansluta TV:n. Ser för mig ut som en högspänningsdosa (märkt så också). Skickar bild, torde vara någon form av standard?
Mvh Marita

Bilagor

• P1060961.jpg
    P1060961.jpg
    1 MB · Visningar: 9
  • P1060962.jpg
    P1060962.jpg
    304,3 KB · Visningar: 8

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Om jag förstod din fråga rätt så ville du veta var man kan få tag på kontakterna inte vad dom är till för. Jag har inget rakt svar men det är troligen fabrikat Molex eller Amp eller Amphenol och jag skulle prova med att fråga Elfa. Möjligen Kjell & Co . Problemet är att de är med crimpanslutning och kräver ett crimpverktyg för ett par tusen men man kanju alltid fuska och löda fast ledningarna i hylsorna !
// Göte J

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Jo det stämmer, vet att det är högspänning och vill därför speciellt för jorden ha rätt färg, ganska förödande annars... Kan fixa med crimpverktyg, värre med kontakterna. Elfa finns ju i Mölndal tar en sväng dit idag. Meca är en ny bekantskap, tack för det tipset!
Mvh Marita

F

F.d. 6472

Guest

Det lättaste verkar att klippa kablarna och sätta dit en vanlig kopplingsdosa.
Det ser ut som om det lödda kortet endast är en kopplingsplint.
Lycka till.
Nicke

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Precis vad jag också tänkte Knut! Påminner väldigt mycket om spänningsmatningen i PC (ej SATA). Men där är det lågspänning 5-15V cirka så första tanken att prova från ngn kasserad förkastade jag. Just pga jordkabeln. Köpt liknande på Elfa idag, har ju 2 lediga plintar så kan vara värt att prova, blir lite snyggare så. Går det inte får jag fundera på förslagen om lödning eller ny plint. Tack för engagemanget, ger extra boost när man är tom på ideer!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, Jag måste instämma med Nicke A. Varför inte klippa bort kontakterna och montera en kopplingsplint med skruvar ev. en helt ny kopplingsdosa med plint i. Jag tycker det verkar både enklare och även mer säkert om det börjar att strömma några Amp. genom sladdarna.

M.v.h. JANKRO.

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

10st passande kontakthylsor för 17.70 plus 2st hankontaker för 4.38kr styck = 26kr. Då finns det material för den extra lediga kontakten vid behov. Vi behöver nu bara ansluta till väggkontakt som vi fäster på lämpligt ställe. Enda ingreppet blir en lätt utfasning för kabeln bredvid dom två andra innan den dras vidare. Snyggt, enkelt och billigt tycker vi! Säkerhetsmässigt ser det väldigt stabilt ut, rejäla stift med avstånd, robusta kontakdon med pressade hylsor och då inte minst att det finns två lediga platser, lite av plug-and pl(r)ay....

Senast ändrad:

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Hej Thomas & Frances! Köpte på Elfa i Mölndal. Kontakthylsorna är egentligen inte dom "riktiga" dom såldes bara i 100-tal och expediten var hygglig nog att ta andra passande som såldes i 10-tal. Checkat och dom verkar passa. Artikelnr: 44-190-16
Kontakthus: 44-196-28
Man behöver som skrevs här i tråden ett crimp-verktyg kostar runt 500kr, vi kan komma åt via jobbet, är nog möjligt att få låna vid behov?
(Ser nu att dom priser jag angav var utan moms den tillkommer längre ner på sidan).

Mvh Marita

Toppen