• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Kontakt med TEC hubilsägare (om takluckor)

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2026
Hej.
Jag har en TEC Rotec 700G husbil tillverkad av LMC. Den har ventilerad taklucka i toaletten. Det är även en spisfläkt som som är passiv ventil när fläkten är av.

I bodelen är det 3 st. 40×40 luckor med vev. Den bakersta är bytt till en hekilucka utan tätning med gummilist mellan sarg och öppningsbara luckan. Dom 2 orginal med vev är tätade med gummilist mot det öppningsbara luckan.

Ni som har kvar orginalluckorna med vev. Är det tätningslister gummi i alla 3 öppningsbara luckor i bo delen?

Funderar på köpa tätningslist till Heki luckan.

Tack på förhand för info.

Senast ändrad:
Jag har bytt taklucka ovanför sängen i vår Tec-590, vet inte om det hjälper till i frågan men vad jag kunde se var det enbart tätningsmassa(Butyl)

1766099575244.webp

Tack men var nog otydlig i min fråga. Tänkte om det är gummilist mellan sargen och själva luckan (glaset) får uppdatera min fråga så den blir tydligare. Men stort tack ändå....

Tack men var nog otydlig i min fråga. Tänkte om det är gummilist mellan sargen och själva luckan (glaset) får uppdatera min fråga så den blir tydligare. Men stort tack ändå....
På min tidigare LMC så monterade jag gummilister i två takluckor men jag tyckte att immade lättare på vindrutan och sidofönster där det var enkelglas, särskilt om det regnade mycket så jag tog bort dom efter ett tag.
Christer

Hej, man har ju också möjligheten att bestämma lagom med ventilation på en MiniHeki. (Vad det nu är som kan tänkas lagom.)
Gummilisten man köper räcker ju runt om, men jag vet att det finns de som ex. monterar listen bara på sidorna och i framkant så den har 1/4 av "andningsmöjligheten" kvar i bakkant samt att det brukar ta bort ev vindbrus som kan höras från en helventilerad lucka.
Om man har problem med vindbrus från Heki så finns det faktiskt spoilers anpassade och tillverkade just till Heki luckorna (eller i alla fall fanns innan Dometic tog över dem).
Lite oförskämt dyr plastbit men gör stor nytta, i alla fall om man vill köra bilen med MiniHeki'n i det låsningsbara låga ventillationsläget, för då minskar även påfrestningen på "lite öppen lucka".
Skärmbild 2025-12-19 143713.webp
Men limma den i så fall bara med "Sika" och strunta i de dumma hålen som man borde få borra själv om man vill/törs använda sådana dumheter på en liten spoiler, och håll de små rännorna i hörnen och mitten öppna så vatten kan rinna där.

M.v.h. JANKRO.

Hej, man har ju också möjligheten att bestämma lagom med ventilation på en MiniHeki. (Vad det nu är som kan tänkas lagom.)
Gummilisten man köper räcker ju runt om, men jag vet att det finns de som ex. monterar listen bara på sidorna och i framkant så den har 1/4 av "andningsmöjligheten" kvar i bakkant samt att det brukar ta bort ev vindbrus som kan höras från en helventilerad lucka.
Om man har problem med vindbrus från Heki så finns det faktiskt spoilers anpassade och tillverkade just till Heki luckorna (eller i alla fall fanns innan Dometic tog över dem).
Lite oförskämt dyr plastbit men gör stor nytta, i alla fall om man vill köra bilen med MiniHeki'n i det låsningsbara låga ventillationsläget, för då minskar även påfrestningen på "lite öppen lucka".
Visa bilaga 242971
Men limma den i så fall bara med "Sika" och strunta i de dumma hålen som man borde få borra själv om man vill/törs använda sådana dumheter på en liten spoiler, och håll de små rännorna i hörnen och mitten öppna så vatten kan rinna där.

M.v.h. JANKRO.
Känns lite tätt. Ska ta bort listen i bakkant i sovdelen längst bak. Då blir det 3 ställen med ventilation

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen