• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstigt ljud i motorn.

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

En 2 år gammal motor bör hålla lite längre:rolleyes:. Visserligen byttes min motor efter 2500 mil pga en kamrem som behagade kugga över:mad:. Hoppas det var ett måndagsex.

Oops, här skrev jag lite otydligt:eek:. Jag menar INTE att Trådstartarns motor var färdig för skroten utan att när man får ventillyftarproblem så låter det så illa att man kan tro att det är skroten nästa.

Anders som ursäktar sin dåliga formulering.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Roland Försök med att konstatera att det är från motorn, lyser ingen varningslampa kan nog motorn gå en stund.
Durra:confused: Skrammla, rassla gnaga, vasst ljud, regelbundet, samma vid gaspådrag eller tomgång, skakar motorn, luktar det något mm. mm:cool:

Ps spruta 5.56 eller liknande på gummikuddarna :cool:

Hoppas du hittar felet lider med dig:swoon:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7597

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Tack till alla som har gett olika förklaringar till durret i våran "Fiat". Vi tror att några av era funderingar kan vara helt rätt, och hoppas att det ger sig självt när det blir varmare ute och bilen får gå en längre stund. För övrigt kan nämnas att vi är jättenöjda med våran fiat, och tror inte att vi har mer problem än andra bilägare,förutom barnsjukdomarna som var på 07:eek:rna men det har vi lagt bakom oss nu.Så nu ser vi fram emot en ny härlig husbilsommar.
:mh3: roland o ulla
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Roland Försök med att konstatera att det är från motorn, lyser ingen varningslampa kan nog motorn gå en stund.
Durra:confused: Skrammla, rassla gnaga, vasst ljud, regelbundet, samma vid gaspådrag eller tomgång, skakar motorn, luktar det något mm. mm:cool:

Ps spruta 5.56 eller liknande på gummikuddarna :cool:

Hoppas du hittar felet lider med dig:swoon:

Gurra

Spruta absolut ingen 5.56 eller nåt liknande på gummikuddarna.
Olja löser upp gummit, så slutligen släpper gummit från fästplattorna.
Har du inte haft konstiga ljud innan så.....
Calle
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Bonath om man ett enstaka tillfälle sprutar på 5.56 eller dylikt har nog ingen betydelse;)
Annars går det ju att spreja på vatten (för att utesluta att det är kuddarna som skaver) Durrar:D

Gurra
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Hade en Ford Cortina med engelsk standard på tätningar ( definition på en engelsk tätning är: "Laga inte läckan, sätt en hink under.")
Motorkuddarna hade alltså fått sin beskärda del av öljesölet så motorfästen var inte rätt benämning längre. I backar, både uppåt och neråt eller om det lutade åt sidan, så uppstod det en massa intressanta ljud.
Detta kanske inte direkt går att jämföra med lite 5.56, men många bäckar små....
Calle

Såpvatten eller vaseline har en smörjande effekt utan att ha med sig oljans negativa påverkan.
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Hej!

Startade motorn för första gången sedan avställningen i höstas och det blev ett förfärligt oväsen i karossen. Hela hytten och instrumentbrädan skakade kraftigt. Samma problem som förra året alltså!
Så läste jag i denna tråd att det kan bero på undertryck i tanken. Naturligvis, tänkte jag och gick ut och luftade tanken. Startade motorn som nu gick perfekt:):):).

Hasse A
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Hej alla HBK-are, jag var idag och täckte av bilen, har använt JULA-kapell allt såg bra ut. Kollade olja och vatten, allt var som när jag lämnade den. Startade bilen fösta gången sedan den ställdes av den 15/11. Bilen gick igång direkt, tror inte veven gick runt ett helt varv. Inga skakningar eller oljud heller. Motorn fick gå några minuter, för att sedan få vila till ondag 1 april då ekipaget ställs på.
Måste delge er lite positivt intryck, så ni som inte provat ännu inte tappar hoppet.
En av mina livsdeviser är: Optimisten och pesimisten drabbas av samma probem/ möjligheter under sin livstid. Optimisten har roligare under tiden.
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen