• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstigt ljud i motorn.

F

F.d. 7597

Guest
Hej alla husbilsvänner. Vi fick lite fjärilar i magen i dag då vi var och hälsade på våran pärla, som är inställd för vintern. När vi startade upp motorn för att låta den gå en stund, så hörde vi ett ganska kraftigt durrande som inte fanns där när vi ställde in för vintern.Vi har en fiat ducato 07:a. Är det någon som har märkt något liknande eller har någon logisk förklaring till detta. Tacksam för allt som kan kasta ett ljus över den här situationen.
Mvh Roland 495:msn_idea:
 

Ingrid o Sven

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
1482
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt ljud i motorn.

En diesel som startas utan värmare i några minusgrader går rätt så hårt, och durrar. Gången blir bättre när den blir varm. Har själv en Fiat 2,3 130 Multijet 07 och upplever samma durrande.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Undrar om det är Hydraullyftare i Fiats nyare Dieslar !
Om det är fallet så kan de föra ett sju...a liv efter ett längre driftuppehåll.
Skall tystna efter ett tag, ett par minuter kanske? Vanligt med ventillyftar problem i alla nytt skit. Tacka vet jag beprövad teknik som man kan underhålla själv och inte försörja flotta verkstäder:mad:.
Fast om det är ventillyftarskrammel så går det att minimera med hjälp av att man inte kör med oljan för länge (tunna oljekanaler i lyftarna som lätt slaggar igen). Har man idoga problem kan det hjälpa med Engineflush. En slags motordialys, faktiskt. Sedan finns det olja med speciella tillsatser för att minska dessa otyg. Det låter som om motorn är färdig för skroten faktiskt.

Anders som har varit för det:eek:
 
F

F.d. 4367

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

hela bilen skakar o vibrerar,dock bara kallstart vintertid,så gör min 2,8 power
 
F

F.d. 29782

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Att motor "durrar" samt hela bilen skakar vid kallstart efter längre uppehåll är helt normalt. För motor fästena (gummikuddar) har hunnit stälna någåt och det tar en stund innan dessa blir uppmjukade. Kan gemföras med däcken som känns ovala på första kilometrarna efter längre stillestånd.
Knaus 3/Aimo
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Undrar om det är Hydraullyftare i Fiats nyare Dieslar !
Om det är fallet så kan de föra ett sju...a liv efter ett längre driftuppehåll.
Skall tystna efter ett tag, ett par minuter kanske? Vanligt med ventillyftar problem i alla nytt skit. Tacka vet jag beprövad teknik som man kan underhålla själv och inte försörja flotta verkstäder:mad:.
Fast om det är ventillyftarskrammel så går det att minimera med hjälp av att man inte kör med oljan för länge (tunna oljekanaler i lyftarna som lätt slaggar igen). Har man idoga problem kan det hjälpa med Engineflush. En slags motordialys, faktiskt. Sedan finns det olja med speciella tillsatser för att minska dessa otyg. Det låter som om motorn är färdig för skroten faktiskt.

Anders som har varit för det:eek:

Nja, ett lyftarproblem låter väl mer som ett knackande, i mina öron i alla fall.
Sen kanske vi skulle definiera vad " Durrande" är för typ av ljud:).

Kommer osökt att tänka på Bosse bildoktorn när han huserade i radion för många år sen.

Som bilmekaniker i 29 år vet jag precis hur "durr" låter, men det är ju subjektivt :D


Pär //
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Håller med i min värd är ett durrande ljud en lös plåt eller något liknande som ej kommer från motorn tror inte det är något störe fel
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Många är liknelserna på "durrljud" mitt durrljud är en värmeplåt som släppt i golvet och blitt hängande på ljuddämparen på min audi. Olle.
 

Kennet 10

HBK Medlem (P)
Inlägg
14
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Hej Roland och Ulla
Håller med Knaus 3. Detta upplever vi varje gång bilen får stå en längre perjod i kall väderlek. Detta beror på motorupphängningen. Kuddarna blir stela . men mjuknar när bilen blir varm eller att utetemperaturen vandrar mot + grader.
Ha de gott husbilvänner:)
Kennet
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Jag tror inte att det är något att oroas för. En motor som inte har varit i drift under en längre period har alltid ett annat ljud en det man är van vid.
Nu vet vi inte om husbilen står i ett varmt eller kallt utrymme. Mest låter det självklart om husbilen har förvarats där det stundtals kanske blir minusgrader. All olja lägger síg efter en tid nere i oljetråget och där blir motoroljan mer eller mindre trögflytande beroende på vilken typ av olja man har i motorn. Det tar ett litet tag, efter start, innan oljan blir tillräckligt varm och fullt ut smörjer alla delar och komponenter i motorn. Efter ett tag brukar missljuden avta.
Eventuella vibrationer härör sig vanligen, som flera tidigare har nämnt, till dieselmotorns gummiupphängningar som kan ha hårdnat en aning av kylan, men även av andra orsaker. Om missljuden kvarstår under en längre tid, ja då rekommenderas ett verkstadsbesök som förhoppningsvis har kvalificerad personal och som kan lokalisera eventuella fel nästan på stående fot. Håller tummarna att allt är ok.
V-backen ;)
 

terbelli

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Tibro
HBK-Nr
1531
Medlemskap
2021
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Jag hade samma problem för några veckor sen. Motorn vibrerade så jag trodde hela husbilen skulle
skaka isär. Men efter tips från en kompis att öppna tanklocket så blev motorn normal igen. det hade alltså bildats undertryck så det kom inte tillräckligt med bränsle. Oj vad skönt det kändes att det inte var något större fel. Hälsningar Curt Tibro
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt ljud i motorn.

Nej.Per och Marianne.Det är absolut ingen ironi att uttrycka sin medkänsla med alla dem som har bekymmer med sina FIAT.
Nog uttrycker inlägg nr 1,2,7,8,9,11,16,17 i tråden något helt annat än ironi? Eller har jag feltolkat deras inlägg?
Det finns ingen som helst ironi heller ,bara bekymmer i alla dom inlägg om kostsamma reparationer av krachade växellådor,hjullager ,ac ,vattenläckage m.m. bara för att nämna några fel.
Krånglande och ointresserad generalagent när Fiatägare vänder sig till dom.
En viss ironi finns i inlägg där det påpekas att alla fel beror på att det finns så många husbilar med FIAT.
 
Toppen