• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Konstigt ljud då och då vid körning

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Frågan gäller en husbil från 2020, Fiat Euro 6 (troligen D) och 9-växlad automatlåda. Effekten är 160.

Vi har ett regelbundet återkommande missljud från motortrakten. Inget direkt mönster i det tyvärr, ett tag trodde vi det var när bilen stått still ett tag och man kört runt 20-30 minuter. Men, men så är det inte.


Bilen har varit på provkörning hos aukt. Fiat-verkstad, men då hördes givetvis inte ljudet öht. Däremot på väg upp till verkstaden.
Det har aldrig tänts några varningslampor, så att söka felkoder säger man är inte aktuellt.

Ljudet är ett skavande ljud, ungefär som om två metallskivor drogs mot varandra i en kort sekvens. Ljudet kan återkomma 5-6 gånger under 2-3 minuter.

Vad ska man tro? Växellåda? Nån rem? Generator?

Bifogar ett kort ljudklipp, all bas är bortfiltrerad för att man ska höra bättre.

Visa bilaga missljud.MP3

Bilen är fortfarande under garanti och det vore skönt att få klarhet innan den går ut.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Det finns en tidigare tråd.
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Det kommer när man bara kör, ofta efter 20 till 30 minuter, bara körning på slät väg i jämt tempo, farten nånstans runt 90 typ.
Kan komma 4-5 gånger på några minuter, alltså en stunds paus emellan. Om man släpper gasen kort kort kan man tro att man kan framkalla det. Sen jämn gas igen och det kommer ändå tillbaka några gånger. Sen är det i regel tyst resten av färden.
Har du en helintegrerad husbil????
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
En tanke slog mig! Är ljudet kortvarigt när det uppstår? Dvs Max 10-20 sek snarare än minuter?
Att det kommer tillbaka i intervaller med mellanrum i tid förstod jag.
Du skrev att det nog är Eu6D, har du SCR dvs ett hål vid tanklocket att fylla AdBlue?
För det jag tänkte på är om det är ett ”strömningsljud” när den sprutar in tillsatsen i SCR katten?
Det som föranleder denna fundering är att ni inte ser något mönster i ljudet, vilket i så fall känns rimligt. Dvs agasreningssystemet triggar ljunantingen på en mjukvarualgoritm eller mottrycksmätning av difftrycksgivarna. Detta sker ju som en konsekvens av hur bilen gått under en lite längre period & inte hyr du kör just nu. Dvs du upplever inget mönster!
Skulle ju kunna upplevas som ett skavande ljud att man sprutar in vätska som skall förångas i en mycket het plåtburk.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Det finns en tidigare tråd.
Jo, jag hittade den också. Jag kan tycka att motorn har ett hög ljud rent generellt, lite skramligt i toppen. Vi tycker det blir bättre när vi tankar t.ex. Miles snarare än diesel från Qstar eller Ingo. Kan vara ren inbillning förstås. Det här skorrandet känner jag inte riktigt igen, men ljud kan ju beskrivas på olika sätt av olika människor.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
En tanke slog mig! Är ljudet kortvarigt när det uppstår? Dvs Max 10-20 sek snarare än minuter?
Att det kommer tillbaka i intervaller med mellanrum i tid förstod jag.
Du skrev att det nog är Eu6D, har du SCR dvs ett hål vid tanklocket att fylla AdBlue?
För det jag tänkte på är om det är ett ”strömningsljud” när den sprutar in tillsatsen i SCR katten?
Det som föranleder denna fundering är att ni inte ser något mönster i ljudet, vilket i så fall känns rimligt. Dvs agasreningssystemet triggar ljunantingen på en mjukvarualgoritm eller mottrycksmätning av difftrycksgivarna. Detta sker ju som en konsekvens av hur bilen gått under en lite längre period & inte hyr du kör just nu. Dvs du upplever inget mönster!
Skulle ju kunna upplevas som ett skavande ljud att man sprutar in vätska som skall förångas i en mycket het plåtburk.
Ljudet är kortvarigt och snabbt, 2-4 sekunder. Kan pågå under ett par minuter som sagt, med 4-5 såna här korta ljud med ojämna mellnrum.

Vi har Adblue ja. Har försökt googla om det kan ge ljud ifrån sig, men gått bet. Vi har inte haft nån bil med Adblue förut.
Fyll gärna på om du har mer info.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
AdBlue är ju till för att ta bort kväveoxider (NOx) ur avgaserna och torde därför tillsättas kontinuerligt så snart temperaturen blivit tillräckligt hög. Inte då och då. Iofs skulle systemet kunna vara byggt så att någon laddningspump startar då och då för att upprätthålla trycket i någon krets (gissning).

Jag tror det handlar om något annat men har tyvärr inget bra tips.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kanske om någon står på knä med huvudet framme/nere under instrumentbrädan kan man försöka lokalisera från vilken del av motorrummet ljudet kommer. Från vänster sida, rakt framifrån, från höger eller kanske t.o.m. rakt ner/framåt ?
En del saker kan kanske uteslutas helt då.
 

AnSan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
32813
Medlemskap
2024
Hej, om problemet kvarstår efter att du provat alla tips, så har jag ett batteridrivet stetoskop som nämnts tidigare i tråden, att låna ut.
Då kan du fästa mikrofonklämmorna vid hjulen eller motorn och lyssna i hörlurar när du kör, du kan växla mikrofon under körning.
Om du gör nån utflykt åt det här hållet under hösten så kan du få hämta den här,
”I Småland hjälper vi varandra”.
Men om det är varvtalsoberoende så kommer det ju inte från motorn.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
AdBlue är ju till för att ta bort kväveoxider (NOx) ur avgaserna och torde därför tillsättas kontinuerligt så snart temperaturen blivit tillräckligt hög. Inte då och då. Iofs skulle systemet kunna vara byggt så att någon laddningspump startar då och då för att upprätthålla trycket i någon krets (gissning).

Jag tror det handlar om något annat men har tyvärr inget bra tips.
Vet du eller gissar du nu?

Sitter en NOX kat under bilen. Urean tillsätts via en injektor före NOX katten. Jag har nog uppfattat det som att katten har förmåga att binda NOX i cellstrukturen kemiskt. Reduktion av den inlagrade NOX’en sker väl när man tillsätter urea via injektorn?
Någon kontinuerlig insprutning av urea hela tiden hörde jag aldrig kemisterna på katalytisk kemi prata om på jobbet. Men jag kan ju ha fel eftersom jag själv inte är kemist med inriktning på katalytisk kemi.
Förloppet som beskrivs ovan med ljud-pulser på 2-4 sek låter för mig ganska rimligt med de insprutningsförlopp som jag tror det handlar om. Nu skrev jag tror eftersom jag bara har viss begränsad kunskap om dessa system.
Sen kan såklart ljudet uppkomma av något helt annat.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vet du eller gissar du nu?

Sitter en NOX kat under bilen. Urean tillsätts via en injektor före NOX katten. Jag har nog uppfattat det som att katten har förmåga att binda NOX i cellstrukturen kemiskt. Reduktion av den inlagrade NOX’en sker väl när man tillsätter urea via injektorn?
Någon kontinuerlig insprutning av urea hela tiden hörde jag aldrig kemisterna på katalytisk kemi prata om på jobbet. Men jag kan ju ha fel eftersom jag själv inte är kemist med inriktning på katalytisk kemi.
Förloppet som beskrivs ovan med ljud-pulser på 2-4 sek låter för mig ganska rimligt med de insprutningsförlopp som jag tror det handlar om. Nu skrev jag tror eftersom jag bara har viss begränsad kunskap om dessa system.
Sen kan såklart ljudet uppkomma av något helt annat.

Jag vet att i stora förbränningsanläggningar och stationära dieslar för reservkraft tillsätts urean kontinuerligt, har jobbat en del med sådana. Därför antog jag att det sker på samma sätt i dieselbilar, det borde vara samma process där men i mindre skala.

Jag hittade nu denna länk med några bra Youtube länkar:
 
Senast ändrad:

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Detta ljud kan komma från EGR-ventilen.Jag hade också ett viss oljud som du beskriver i min husbil.Jag försökte att finna felet,men gick bet på detta.När jag skulle passera Linköping,så tog jag av och svängde in till Bossing husbilsverkstad.Fick prata med en verkmästare som hette Janne.Jag förklarade mitt fel på husbilen.Hans första fråga var har du en helintrigerad husbil,jag sa ja.Det är EGR-ventilen sa han.Han förklarade att jag var inte den först som frågade om detta fel.Detta stämde som han sa.Om du vill kontakta honom.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Detta ljud kan komma från EGR-ventilen.Jag hade också ett viss oljud som du beskriver i min husbil.Jag försökte att finna felet,men gick bet på detta.När jag skulle passera Linköping,så tog jag av och svängde in till Bossing husbilsverkstad.Fick prata med en verkmästare som hette Janne.Jag förklarade mitt fel på husbilen.Hans första fråga var har du en helintrigerad husbil,jag sa ja.Det är EGR-ventilen sa han.Han förklarade att jag var inte den först som frågade om detta fel.Detta stämde som han sa.Om du vill kontakta honom.
Intressant. Var det nåt fel eller var det som det skulle?
 
Toppen