• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Hej,

Har haft ett konstigt fel på mitt kylskåp sedan jag tog ut bilen i våras, och trots att två olika tekniker tittat på skåpet totalt 5 gånger, har de fortfarande inte blivit klokare... Nedan följer en ganska lång felbeskrivning...

Kylskåpet har fungerat bra i ca 1,5 säsong, med undantag för 12V som varit lite svag, men alltid fungerat klanderfritt på 230V och gasol.

I våras när jag tog ut husbilen satte jag kylskåpet på 230V och det gick ner till 5 grader. Ställde in sakerna i kylskåpet (kvällen innan avfärd) och på morgonen när vi åkte var det ca 5 grader i kylskåpet. Slog om till 12V och körde ca 3 timmar. När jag kom fram var det ca 11 grader i kylskåpet, så jag misstänker att 12V inte hade givit så mycket. Kopplade in 230V och slog över kylskåpet till 230V drift. Då kommer felet för första gången. Från att det lyst 3-4 dioder på temperaturgivaren (den man ställer önskad kyla med) åkte det ner till 1 diod, oavsett hur mycket jag vred på ratten. Gav ingen kyla alls, utan temperaturen fortsatte att öka. Försökte lite till och från att försöka få det att fungera, men utan resultat.

Kommer hem 2 dagar senare och kopplar in 230V och startar kylskåpet. Endast en lysdiod lyser, men jag låter skåpet stå på. På morgonen, dagen efter, tittar jag till det och då lyser alla 4 dioderna (hade temperaturvredet på max) och jag har 5 grader i kylskåpet.

Testar under en veckas tid att stänga av och på skåpet (både på 230V och gasol) och allt funkar bra.

Tar en ny tur och gör på samma sätt, kyler ner dagen innan och slår om till 12V när jag åker iväg. När jag kommer fram ca 3-4 timmar senare uppstår samma problem när jag kopplar över till 230V, endast 1 lysdiod och ingen kyla.

När jag kommer hem kontaktar jag elektrolux service och det kommer en servicetekniker (från Ronneby). Från min felbeskrivning misstänker han att axeln till temperaturvredet har gått av och har därför med sig en ny sådan. Det var inte axeln som var av, utan felet kvarstod.

Han beställde då hem en ny elektronik (den som sitter bakom funktions- och temperaturvreden). Bytte den och felet kvarstod. Då beställde han hem en tändautomatik (baksidan av skåpet utifrån). Bytte denna och då fungerade skåpet igen.

Provad till och från i ett par dagar med 230V och gasol, och allt var frid och fröjd. Åkte iväg på en ny tur (samma förfarande som innan) och när jag slår över till gasol när jag kommer fram fungerar skåpet i 10 minuter, sen rasar det ner till 1 diod igen.

Står på norra Öland då och ringer servicekillen i Ronneby. Han ska precis gå på semester och de har inga tekniker på 3 veckor. Han rekommenderar mig att ringa till servicestället i Kalmar. Pratar med servicestället i Kalmar och felsöker lite enligt hans förslag. Under den processen hoppar kylskåpet igång (lågan tänds på gasolen), men bara en diod. Temperaturen i kylskåpet går från ca 12 grader till 8 grader och helt plötsligt tänds alla fyra dioder igen och kylskåpet verkar fungera.

Glad i hågen börjar jag med maten och bestämmer mig för att slänga in lite potatis i ugnen (som sitter ovanpå kyl/frys). Så fort jag trycker på tändningen på ugnen slocknar kylskåpet till 1 diod och lågan till kylen släcks. Meckar lite fram och tillbaka, utan resultat.

Stänger av skåpet och försöker nästa dag, då tänder lågan, men fortfarande bara en diod. Kylskåpet går ner till ca 8 grader, sen lägger det av igen och startar inte.

Åker hem och några dagar senare åker jag till servicestället i Kalmar. När jag kommer fram provar jag att starta kylskåpet på gasol och det fungerar. Alla fyra dioder lyser och ändrar jag temperaturvredet ändras antal dioder. Lågan brinner också. Visar teknikern detta och han tittar på mig och undrar om inte jag är riktigt klok som kommer in med ett fungerande skåp. Trycker då till på tändningen till ugnen och direkt slocknar lågan och bara en diod lyser. Går inte att få igång skåpet igen.

Teknikern byter då elektroniken bakom funktions- och temperaturvreden (elektronik nr 2). Tyvärr så råkar han trycka in knappen till ugnständningen när han ska sätta dit den knappen och kylskåpet startar inte (endast en diod lyser och ingen låga). Passar på att byta tändautomatiken, utan resultat. Servicekillen pratar med "servicedesk" på Dometic som säger att jordningen kan vara dålig och teknikern sätter dit extra jordning, enligt anvisningar. Skåpet är fortfarande dött.

Åker hem och provar skåpet hemma på gasol, en diod, ingen låga. Provar 2 timmar senare då får jag en diod, men lågan går i gång och skåpet börjar kyla. Skåpet fungerar i minst 6 timmar och har då kylt ner från 26 grader till ca 16 grader. När jag går upp på morgonen har jag 17 grader i skåpet och lågan har stannat. Vet inte när under natten den la av. Gick inte att starta på gasol på morgonen.

Teknikern i Kalmar beställde en ny elektronik, så jag åkte upp på morgonen idag och bytte den (elektronik nr 3). Den här gången kom vi överens om att inte sätt dit vredet till ugnen för att undvika att gå emot tändningen. Tyvärr råkade teknikern gå emot tändningen innan vi satt på skyddet... Resultatet var en diod, ingen låga. Åker hem från Kalmar och provar skåpet hemma. Gasolen tänder och jag får en diod. Kylskåpet har nu stått och gått i ca 2 timmar och det kyler, dock bara en diod.

När vi tittade hur kablarna till elektroniken var kopplade så skulle S+ (vit kabel) och D+ (svart kabel) vara kopplade till kortet. När vi mätte spänningen där var det drygt 13V på S+ och 0V på D+ (trots att jag hade startat bilen). Kablarna var även "skiftade" så den vita kabeln (S+) gick till kontakten där D+ skulle vara på kortet och den svarta kabeln (D+) gick till kontakten där S+ skulle vara på kortet. Vet inte hur mycket detta påverkar funktionen på gasoldrift, kanske kan det vara en förklaring till att jag haft dålig kyla på 12V, men tycker inte det borde påverka gasoldriften.

Någon som råkat ut för något liknande eller har något tips?

Mvh
/Jörgen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Først et par muligens unødige opplysninger S+ er signal til skåpet om at det er strøm fra solpanel som kan benyttes. D+ er signalet om at det er ladning fra motoren. Ingen av disse kan belastes.

Diagnosen svak jording er velkjent, men samme problem er det om 12V matngen er dårlig, svakt pressede koblinger - irr på sikringer (kan forekomme selv på nye) og skadd kabel. Eneste måte en kan kontrollere dette er å måle spenningen over skåpet - spesiellt når det ikke fungerer! Det at allt svikter når en slår skåpet over i 12V drift tyder på et spenningsfall som får elektronikken til å gå i baklås. En slik baklås kan huskes i lengre tid, resettes raskest ved å bryte all 12V - men kan og resettes over tid ved varig høy spenning. Dette siste får du når 230V ladningen har stått på en tid og skåpet ikke står på 12V.
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Først et par muligens unødige opplysninger S+ er signal til skåpet om at det er strøm fra solpanel som kan benyttes. D+ er signalet om at det er ladning fra motoren. Ingen av disse kan belastes.

Diagnosen svak jording er velkjent, men samme problem er det om 12V matngen er dårlig, svakt pressede koblinger - irr på sikringer (kan forekomme selv på nye) og skadd kabel. Eneste måte en kan kontrollere dette er å måle spenningen over skåpet - spesiellt når det ikke fungerer! Det at allt svikter når en slår skåpet over i 12V drift tyder på et spenningsfall som får elektronikken til å gå i baklås. En slik baklås kan huskes i lengre tid, resettes raskest ved å bryte all 12V - men kan og resettes over tid ved varig høy spenning. Dette siste får du når 230V ladningen har stått på en tid og skåpet ikke står på 12V.

Tack för att du förtydligade S+ och D+. Eftersom jag inte har någon solcell, så verkar det som att S+ och D+ är "skiftade" eftersom S+ har 13V och D+ har 0V.

Hur mäter jag enklast spänningen över tiden på skåpet och är det då ingående spänning (till funktionsvredet) som ska mätas?

Mvh
/Jörgen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Normalt er enklest å finne koblingene bak på skåpet og bruke et multimeter direkte på kontaktpunktene. Skulle være rundt 13 V når bilen står på 230V mellom den tykkeste ledningen og jordledningen. Når en vrir vredet over til 12V drift skal endringen bare være noen få tiendels volt - er spenningsfallet større så er saken klar - dårlig kontakt ett eller annet sted på ledningen.

En kan og måle på elblokken, er det spenningsfall ut av elblokken så er det lengre inn mot batteriet en må lete - da er kontaktspray og ny sikring første test.

Det at du har hatt dårlig funksjon på 12V hele tiden tyder mest på en dårlig kontakt i kabelen mellom elblokk og skap.

Etter 40 år med feilsøking i mange forskjellige sammenheng rr jeg blitt litt miljøskadet, de umulige fel er spennende!
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Normalt er enklest å finne koblingene bak på skåpet og bruke et multimeter direkte på kontaktpunktene. Skulle være rundt 13 V når bilen står på 230V mellom den tykkeste ledningen og jordledningen. Når en vrir vredet over til 12V drift skal endringen bare være noen få tiendels volt - er spenningsfallet større så er saken klar - dårlig kontakt ett eller annet sted på ledningen.

En kan og måle på elblokken, er det spenningsfall ut av elblokken så er det lengre inn mot batteriet en må lete - da er kontaktspray og ny sikring første test.

Det at du har hatt dårlig funksjon på 12V hele tiden tyder mest på en dårlig kontakt i kabelen mellom elblokk og skap.

Etter 40 år med feilsøking i mange forskjellige sammenheng rr jeg blitt litt miljøskadet, de umulige fel er spennende!

Tack för många bra råd. Just nu går skåpet på gasol och 4 dioder lyser och det är 7 grader i skåpet. Ska vrida ner vredet från max till 50% och se vad som händer och efter det ska jag prova på 230V igen.

När jag gjort de testerna ska jag mäta på ingående spänning på 230V och när jag slår över till gasol. Återkommer med resultatet och lite bilder på var jag mätt.

Mvh
/Jörgen
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Har gjort lite nya experiment idag. Skåpet startade på gasol, men bara en lysdiod lös. Efter ca 1 timmes drift fungerade lysdioderna igen och temperaturregleringen fungerade. Satte då i 230V kabeln och testade att slå över till 230V och det gick också bra.

Slog sedan skåpet till 12V och då lyste lampan röd, men temperaturvredet fugerade. Startade bilen på tomgång och då ändrades lampan från röd till grön. Körde i ca 1-2 minuter och därefter stängde jag av motorn. Lampan för 12V gick från grön till röd igen.

Vred tillbaka vredet från 12V till 0 och därefter till gasoldrift. Brännaren tände, fick 2,5 dioder (som vredet var inställt på) i ca 2 sekunder. Därefter blinkade det till och visade 1 diod i ca 0,5 sekunder, därefter upp till 2,5 dioder för att någon sekund senare visa 1 diod. Temperaturvredet fungerar inte längre, men brännaren går.

Vrider manuellt vredet från gasol till 0 och därefter till gasol igen, lågan tänder inte.

Igår testade jag lite när skåpet fungerade, men så fort jag tryckte på tändningen till ugnen så dog det.

På elektronikblocket hittade jag säkringen till kylskåpet. Det var säkring #2 uppifrån. Tog ur säkringen och kontrollerade och enligt mätverktyget var den hel. Tog dock en ny säkring och mätte att den var hel och satte i den istället.

Läst i instruktionsboken att det ska finnas en säkring till som ska finnas i närheten av startbatteriet. Tittade under förarstolen och där fanns en tom plastlåda. Misstänker att batteriet sitter under stolen. Är säkringarna verkligen så dumt placerade att man måste skruva bort stolen för att komma åt dem eller är det jag som missade dem när jag tittade in där?

@Knut:
Du skriver att låsningen kan släppa fort om man bryter 12V helt. Skulle det fungera med att slå ifrån brytaren på elektronikblocket som matar batteridrift (och dra ur 230V kabeln)? Hur länge tror du då att detta måste vara brutet för att häva en låsning? Är det en eller fem minuter eller rör det sig om timmar?

Vågar inte mäta så mycket på skåpet i och med att det fortfarande är garanti, men om man tar bort skyddet på baksidan av skåpet (så man kommer åt det utifrån) så finns det en kopplingsplint där ("stor sockerbit"). Är det denna du skriver att man kan mäta spänningen på? Har en kopplingsplint ("lite mindre sockerbit") som sitter ovanpå skåpet som man bara kommer åt om man skruvar bort fronten och elektroniken där. Från den är det sedan draget kablar till elektroniken. Denna vill jag helst undvika att röra.

Mvh
/Jörgen
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Försök att även mäta strömmen(A) som går till skåpet om du har möjlighet. Har själv varit ute för just den varianten, spänningen helst OK men nästan ingen ström. (Misstanken beror på att det blir "pannkaka) när det krävs ström till ugnständningen)
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Hej,

Har nu bytt ett par kretskort och kopplat runt lite. Det senaste jag gjort är att mäta spänningar för att se att allt står rätt till.

När jag tryckte på tändningen till ugnen, så dog kylen (dvs. gick från 4 dioder till 1 och ibland funkade då kylningen och ibland la kylen av helt). Kunde sedan trycka på ugnständningen ett antal gånger och då hoppade kylen igång igen (4 dioder tändes på temperaturvredet, då vredet var ställt till max).

Kopplade bort tändningen till ugnen från Terminal block (markerad med lila i elschemat) och drog den till en annan förbrukare. När jag hade gjort det påverkades inte elektroniken av att jag tände ugnen.

Glad i hågen trodde jag att alla bekymmer var över och började testköra kylen på 230V. Vid max på temperaturvredet lös 4 dioder och det blev kyla i kylskåpet. Efter ca 1-2 timmar lägger skåpet av och endast 1 diod lyser igen.

Detta kan ev. bero på att elektronikkortet fått sig en törn av ugnständaren eller bero på att det finns flera saker som är fel.

Har mätt lite värden då kylen fungerat (då 4 dioder lyser och kylen arbetar).

(Elschema med anteckningar bifogat som .pdf).

Vid kylskåpet på 230V (blå text nere i högra hörnet på elschemat):
Vid x101 är spänningen mellan brun och blå kabel 237V och strömmen genom den blå är 0,8A.
Vid x102 är spänningen mellan brun och brun 237V och strömmen är 0,8A genom båda bruna ledningarna.
Först tyckte jag att 0,8A verkade lite men räknade sedan att 237V*0,8A = 189.5W och det ska vara 190W. Så det verkar som att 230V stämmer.

Vid kylskåpet på 12V och motorn igång (röd text vid Terminal block Heating elemet:
Spänningen mellan den vita och röda är 12,95V och på den röda går det 14,8A "in" och den vita ger 6,3A "ut". Dvs förbrukning 14,8-6,3A = 8,5A. Detta verkar också rimligt.
(Om jag stänger av motorn är spänningen 0V och stömmen 0A).
Relät till vänster om Terminal block Heating element "klickar till" då motorn startas eller stängs av.

Mätningar då kylen inte fungerar (1 diod lyser oavsett vredet):

Vid kylskåpet på 230V:
x101 och x102 visar fortfarande 237V.
Däremot kan strömmen ibland vara 0,8A och ibland 0A. Det verkar som att det finns två nivåer av felet. En där dioden bara går ner till 1 men kylen fortsätter att kyla och en där kylen lägger av helt.

Vid kylskåpet på 12V:
Mätningar vid Terminal block Heating element ger 0V och 0A (både när motor är på och av).

Frågor:
1) Hur och vad styr relät till vänster om Terminal block Heating element?

2) På Terminal block (uppe till vänster) finns S+ och D+. Enligt tidigare inlägg är S+ från solcell (vilket jag inte har) och D+ är från generatorn. När motorn är avstängd har jag 0V och ca 0,2A på D+ och när motorn är på har jag 12,9V och ca 0,2A. Misstänker att D+ bara är en styrström men tycker att strömmen är liten och densamma då det finns spänning och inte. Är det någon som vet mellan vilka värden D+ brukar ligga?

3) x111 går ut till något som heter "Reed-switch", vad är det för något?

4) I kretsen till Reed-switch (x111) finns två symboler som är som en punkt med en halvmåne ovanpå (markerat med en rosa rektangel). Vad betyder denna symbol? Finns även i kretsen vid x102.

Vidare felsökning:
Imorgon kommer jag att få två nya kretskort. Jag kommer då att kopplar ur main cable (blå och svart) samt D+ från Terminal block och ersätta den blåa och svarta med spänningen från en DC matning (12V 2A). Sen kommer jag att koppla bort den röda och vita kabeln från Terminal Block Heating element (12V), samt dra ur 230V kabeln ur husbilen. På detta sätt tar jag bort så mycket jag bara kan av husbilens påverkan på kylskåpet. Därefter kommer jag att börja köra kylskåpet på gasol och se om det fungerar. Nästa steg blir att koppla in 230V igen och köra kylskåpet på 230V. Om även det funkar avslutar jag med att koppla ett batteri till röd och vit på Terminal block Heating element för att se om skåpet fungerar på 12V (kan nog bara köra 2-3 timmar men det blir ett test). Då jag kopplar in 12V hur ska jag då göra med D+ för att kylen ska börja mata från 12V?

Om detta fungerar kommer jag att koppla bort 12V och 230V och sätta tillbaka main cable, istället för DC matningen och börja om testerna. För att till slut avsluta med alla bilens kablar inkopplade. Fungerar detta kommer jag sedan att byta tillbaka till det gamla kretskortet för att se om felet uppstår igen.

Vad tror ni om denna planen?

Tacksam för alla synpunkter jag kan få.

Mvh
/Jörgen
 

Bilagor

  • Kylskåp elschema egna anteckningar.pdf
    48,2 KB · Visningar: 108

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Høres ut som en god plan!

Når det gjelder D+ så skal det ikke gå noen strøm der, det er spenningen som er styringen. Dine 0,2A på denne ledningen tror jeg kommer av en yttre størning - kan forekomme når en måler med tangampermeter.

Simulering av D+ for test er enkel - legg en +12V dit.

En reed switch er en magnetstyrt bryter - standard innmat i dørbrytere for larm. Halvmånene markerer en skjøt på denne kabelen som jeg antar går til en reed i dørkarmen som føler om døren er lukket.

Jeg sitter med en følelse av at vi her har et problem med kablingen mellom batteri og hovedkontakten violet/blue og svarte ledere. En irret kobling kan forklare det meste av problemene. Teoretisk kunne det være mellomterminalblokken og elektronikken også, men så mye du har holdt på der så hadde du lagt merke til det.
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Kopplade igår om, så att jag tog ingående spänning/ström till skåpet från en DC laddare (12V/2A) och kopplade bort röd och vit kabel till Terminal block Heating element (12VDC). Efter det drog jag ur 230V sladden ur husbilen.

På det sättet tror jag att jag tagit bort alla påverkan från bilen på kylskåpet. Provade sedan kylskåpet på gasol, men det fungerade inte (med gamla kretskortet).

Förhoppningsvis får jag nytt kretskort idag, som jag kan prova med. *Håller tummarna*

/Jörgen
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Felsökningen fortsätter...

Efter att ha kopplat om så att kylskåpet tar inström till kretskortet från en extern källa (12V/2A) och kopplat ur 12V sladdarna till Terminal block Heating element, startade jag den gamla elektroniken. Den fungerade då inte.

Stängde av all ström över natten och på morgonen gjorde jag ett nytt försök med den gamla elektroniken och då fungerade den. Startade på gasol och ca 75% på temperaturvredet. Lågan tände och kylen blev kall. Fungerade i ca 1,5-2 timmar, därefter åkte det ner till en diod och lågan släcktes.

Stängde då av all ström och väntade till dagen efter. Då började jag med att byta ut till ett nytt kretskort, slog på strömmen och väntade en stund. Därefter startade jag kylen på gasol och inte ett liv... Lampan lyser på funktionsvredet, jag får en diod vid temperaturvredet (trots ca 75% på vredet) och den försöker inte tända gasolen (dvs. inget tickande ljud).

Nu kliar jag mig verkligen i huvudet. Jag har tagit bort all el som kommer ifrån husbilen, samt bytt kretskortet, men felet kvarstår.

En sak som jag går och grubblar på är att när väl kylskåpet fungerar så fungerar det i ca 1,5-2 timmar innan det bryter ner igen. Kan det vara så att det är något fel på temperaturgivaren? Att det blir något fel när det blir så pass kallt i kylen att den ska slå ifrån?

Går det att mäta temperatursensorn på något enkelt sätt och kontrollera att den fungerar? När skåpet väl fungerar (alla fyra dioderna lyser) så vet jag att den fungerar.

Tittade på kretskortet och jämförde alla sladdar på kontakterna och såg då att koppling x111 (till Reed-switch) ska ha röd sen violett kabel, på mitt kort sitter kablarna violett sen röd, dvs. tvärt om. Men detta kanske inte påverkar? Är väl mer att strömmen skickas medurs eller moturs i kretsen.

Tacksam för tips, för mina idéer har tagit slut...

/Jörgen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Virker som noe termisk og inne på skåpet, kan det være en skadd ledning på 12V forsyningen til elektronikk kortene? Fungerer i en tid til skaden blir varm så blir motstanden i skaden for stor og elektronikken sovner.

Skulle likt å se spenningen inn på elektronikken like før og i det det slutter å fungere - skulle tro den synker til rundt eller under 11V. I det elektronikken legger av kan spenningen godt stige opp igjen til normal høyde frem til elektronikken forsøker å starte igjen. Er dette tilfelel så må en føle med en finger langs hele ledningsdraget etter et varmt punkt - og bytte hele den ledningen som har et slikt punkt
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Har jobbat vidare och tror nu att jag hittat vad som är fel på kylskåpet. Killen på Dometic skickade en ny temperaturgivare. Jag kopplade in den och "hängde in den" i kylskåpet. Sen har det fungerat på gasol och 230V utan problem.

Har fram tills nu matat kretskortet med DC 12V (externt) och skulle koppla tillbaka detta till main kable, dvs. bilens 12V. När jag kopplade ur main kable satte jag + och - samt D+ i en tom kopplingsplint (för att de inte skulle kunna komma emot varandra).

Nu när jag kopplar tillbaka får jag ingen spänning i + och - på main kable, vilket jag hade innan jag kopplade ur dem.

Börjat felsöka och på baksidan av kylskåpet längst ner ligger en koppling, där elen kommer från bilen och gör över till kylskåpet (Bild 1). Den vänstra sidan (gula och blåa, samt brun kabel) är ingången från bilens el och högra sidan (röd, vita, lila och svart) utgången till kylskåpet.

Kopplingen är enligt följande
In: Ut:
4/F6 1/F6 main - main +
Tom 2/F6 Tom D+
6/F6 3/F6 12V - 12V +

Med main - och main + menar jag matningen till elektroniken via main kable, dvs denna som inte fungerar.
12V - och 12V + är spänningen till Terminal block Heating element och där har jag spänning när motorn är igång.
Även 2/F6 (D+) fungera när motorn är igång.

Dock har jag ingen spänning på 4/F6 eller 1/F6 (och naturligtvis även main - och main +).

Har försökt att smyga kablarna 4/F6 och 1/F6 tillbaka till EBL men detta är inte lätt... Har hittat kablar med samma märkning på i EBL, men då stämmer inte färgerna. Hittade dessa kablar i block 4 (blå och röd kabel till höger i Bild 2). Mätte spänningen där och den var 0V, men jag tror inte det är rätt kablar.

Har kontrollmätt säkringen till kylskåpet på EBL och den var hel.

Har även kontrollmätt säkringarna enligt Bild 3 och de är också hela. Såg i manualen att någon av dessa styrde konstant +.

Skulle behöva lite tips om var jag ska mäta på EBL för att se om jag har spänning ut från EBL till main kable.

När väl det är gjort tror jag att kylskåpet kommer att fungera.

Mvh
/Jörgen
 

Bilagor

  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    1,8 MB · Visningar: 30
  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    2,6 MB · Visningar: 36
  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    2,4 MB · Visningar: 25

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Jeg ville forsøkt å lese teksten på alle gule og blå kabler ved elblokken, mulig du finner et par med kuhlschrank på. Men du skrev noe om en manual, er det ikke en tegning av kontaktblokkene med oversikt om hvilke ledninger som skal hvor. Styrestrømmen til kylen går over hovedbryteren i EBL, og over en sikring - og her kommer vi til neste raritet: en bladsikring kan være hel og allikevel finne på strul, oksid på kontaktene kan gi utrolig høy motstand. Det mest ekstreme jeg har sett var på noen sikringer for lys på Winnebagoen - målt med ohm-meter på sikringene og de var ok. Søkte etter spenning og fant spenning frem til sikringsblokken, målte på utgående ledning og ingen spenning. Frem med de tynne probene og målte direkte på kontaktene som klemte på sikringen, spenning inn men ikke ut - ny sikring og allt ok.

Sjekket sikringen grundig på benken og fant at brukte jeg spissen på måleproben så var sikringen ok, men brukte jeg siden proben så var sikringen åpen. Bilen var 5 år gammel.
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Efter att ha skruvat ner halva inredningen för att följa kablar gav jag upp och började resistansmäta kablarna bakifrån. Fick då fram vilka två kablar det var som skulle mata 12V via Main kable. Det visade sig att dessa gick från block 5 och säkringen till det blocket hette "Reserv 4".

Reserv 4 var inte den första säkringen jag misstänkte, men den var trasig. Efter att jag bytt den fungerade 12V igen och även hela kylskåpet.

Nu återstår bara att dra in temperaturgivaren rätt, det blir inte lätt eftersom den går ut på baksidan av skåpet och man ser inte bakifrån var den går ut. Kanske kan man dra den baklänges med hjälp av den gamla givarens kablar (att man tejpar ihop dessa), men det blir nästa helgs stora utmaning... :)

Ska försöka summera fel och fellösning, så att flera kan lära sig av detta felet.

Tack för all hjälp,
/Jörgen
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt fel på kylskåp Dometic "TecTower"

Jag beundrar ditt tålamod...... jag hade nog gett upp för länge sedan....

önskar dig en bra dag

Peter & Wovi
 
Toppen