• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstigt förslag från Radiotjänst!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Vad jag förstår finansieras även Sveriges Radio av pengarna från TV-licensen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Mmmmm.......Från Radiotjänst hemsida.
--------------------------
Oberoendet får vi genom att SVT, Sveriges Radio och UR finansieras genom en avgift och inte genom exempelvis skatten. Det tycker våra politiker är så viktigt att det har stiftats en lag som reglerar radio- och tv-avgiften.
-------------------------
"Det tycket våra politiker är så viktigt.........."

Var det inte snudd på skandal när "några" politiker senast tog makten, och man luskade fram att det var så många av dem som inte betalade TV-avgiften vid kontroll :rolleyes:.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Reklamfria kanaler är guld! Frågan är hur de ska finansieras! Jag orkar inte längre med den närmast infantila reklamen i betalkanalerna! Jag bojkottar i stort sett alla varor som det görs reklam för i TV numera!

Jappe

Det finns inga reklamfria kanaler! Det sponsras och produktplaceras mer eller mindre överallt. De så kallade reklamkanalerna dock i högre grad.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Medge dock att det är en ofantlig skillnad mellan SVT:s utbud och reklamkanalernas.
Ett favoritprogram "Morden i Midsomer" tar ungefär dubbelt så lång tid att titta på i en reklamkanal jämfört med en reklamfri kanal! Outhärdligt!

Jappe
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Om man tittar på en reklam kanal går det aldrig att lägga
ifrån sig fjärren,behöver snappt byta kanal för att
slippa eländet. Önskar att det gick att köpa sig fri
från all reklamtid. Svart ruta är att föredra.
Tommy R
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Hej
Många här verkar ju vara förtjusta i svt:s utbud så varför inte i stället ta betalt för de kanaler man vill se, det är rimligare att ta betalt för en vara som levereras.

Med förslaget som givits kan en del få betala två avgifter. Det står uttryckligen att hushåll och företag skall betala avgift.
Med t.ex en jordbruksfastighet så indelas fasigheten i två delar en för bostadsdelen och en för företagsdelen, detta gäller för i stort sett alla mindre verksamheter. (det kommer två skilda fasighetstaxeringar även om husen ligger på samma gårdsplan)
Det bedrivs knappast någon versamhet idag utan att en dator i någon form är inblandad.
Så en person som bor i ett hus och jobbar i huset ijämte kan då tvingas betala två avgifter. Det spelar ingen roll om man redan betalar avgift, det blir ytterligare en.

/Stig
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Det finns många som fortfarande klarar av att sysselsätta sig utan att behöva en TV, finns ingen anledning att staten skall tvinga dessa till olika avgifter på det här sättet. Detta handlar inte om att "snika" utan om rättvisa.

När man började att lägga budget på barn och äldre gick allt fel, vissa saker skall fungera och andra är frivilliga.

Så tycker jag och det även om jag betalat TV-avgift.

Då har vi samma uppfattning att dom som har egen mottagare ska betala. Dom som har mottagare o inte betalar är fortfarande snikare.

Visst finns det dom som inte har en mottagare men inte är dom väl många?
Att lägga avgiften på skatten blir ju fel tex mot många som är inlagda under vård som äldreboende.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Men visst finns det ganska gott om TV- mottagare på äldreboenden också?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Vilket tjafs om detta, ta betalt på skatten så är alla problem lösta. Tänk så mycket staten sparat på att lägga ner Radiotjänst. Och så får man in pengar från alla "snikarna" idag. Tänk om politikerna kunde vara lite moderna det är 2013 och inte 1980-talet
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Man kan använda reklamavbrotten till att stiga upp från soffan och få lite motion. Reklamen kan användas på ett för hälsan bra sätt.:D

I övrigt tycker jag också att reklamen är ett elände och ofta rent enfaldig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Ganska ofta tror jag, om dom bor i eget rum eller lägenhet i alla fall. Men de är ju användare i alla fall? Det finns ju alltid ide'er om undantag, men jag tycker det är viktigt att det finns kanaler som ger en motvikt till de såpafyllda reklamkanalerna, så lägg kostnaden på skatten, rakt över! :)
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Problematiken ligger ju faktiskt i att staten påtvingar en vara som man kanske inte vill ha. I mitt fall är det en principsak, så gör man inte. Om jag bedriver egenverksamhet kan jag ju inte påtvinga er andra att handla av mig eller av de produkter jag erbjuder.

Sen att de väljer att publicera online är ju faktiskt deras val, inget jag skall behöva hindra eller undvika.

Jag Skall även börja tillverka vadderade mössor som är bra om man halkar på isen under vinterfisket. Och ni skall alla köpa en var av mig! Maila mig så får ni fakturan med betalnings information. Om ni underlåter er att göra detta så kommer kravbrev och hembesök... Är det så företagsamheten fungerar i Sverige numera??

Det känns ju väldigt fel i min värld iallafall.

/Freddy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

En sådan värld där näringslivet styr allt, vill jag inte vara i!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Radiotjänst anser att datorer och surfplattor (men inte smartmobiler, just nu) är avsedda att se på tv med, även om de också kan användas till annat. Dock inte på företag, "de har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv", sa Radiotjänsts vd Carl-Gustav Johansson till Computer Sweden i veckan.

Märkligt är också försvaret att det inte drabbar så många eftersom "nio av tio redan betalar tv-avgift". Den siffran stämmer inte. I själva verket ligger betalningsgraden på ungefär 75 procent av hushållen, vilket är en väsentlig skillnad.

Det speglar kanske samhället i övrigt, en stor andel av befolkningen åker snålskjuts på andras bekostnad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Konstigt förslag från Radiotjänst!

Direkta reklaminslag annat än för egna program är där väl inte, produktplacering går nog inte att värja sig ifrån?
 
Toppen