• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Konstigt elfel

olver

HBK Medlem
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
9057
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 130hk
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: C 614cl
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elsystem
Vi är på resa i södra Frankrike och har fått ett problem med belysningen bak. På vänster sida fungerar blinkers men inte normal bak-belysning, back-belysning och bromsljus. På höger sida fungerar allt. Lampor och säkringar verkar ok. Har putsat metallytor på lampor och motsvarande kontaktbleck. Jättekonstigt. Tacksam för tips.

olver

HBK Medlem
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
9057
Medlemskap
2025
Tack Björn,
Du fick mig på rätt spår. Köpte kontaktolja och sprayade upp skarvkontakten vid baklyset. Fick tillbaka bromsljuset på detta sätt. Nu fungerar blinkers och bromsljus vilket väl är viktigast. Återstår det röda baklyset - ska försöka igen.

/Olle

F

F.d. 52920

Guest
På min förra bil som då var ny fick jag liknande problem.
Då berodde det på minuskabeln till baklyktan , eftersom jag
är elektriker uppgraderade jag kabeln till grövre och säkrare kontaktdon i kabeländarna.
Men kontaktspray och skrapa bort oxid på kontakterna brukar funka.
Lycka till :mcride:

Toppen