• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstig sak under bilen!!??

F

F.d. 346

Guest
Hej!
Nu är det han den frågvise novisen igen.
Jag kröp under bilen idag (första gången) och såg något märkligt. Eller rättare sagt något som jag inte vet vad det är.

På bakaxeln går ett stag, till någon slags ventil, från vilka det går något som ser ut som bromsrör. Det ser ut som om att bakaxeltrycket påverkar denna ventil via staget.

Vad är detta? Är det någon som vet? Jag blir så nyfiken på saker jag inte förstår hur de fungerar.

Anders :):):):):):):):)
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Konstig sak under bilen!!??

bromskraftfördelare, tror jag det kallas, den känner av lasten på bakaxeln genom en hävstång och fördelar bromstrycket genom ventilen mellan fram och bakaxel
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Konstig sak under bilen!!??

Brukar precis som ni säger kallas bromskraftfördelare eller liknande.

Känner av lasten (trycket) på bakhjulen och skall se till att kraften är "lagom" så inte bakhjulen låser före framhjulen (då blir det inte roligt)

Den kan normalt bara minska kraften på bakhjulen medan framhjulen alltid har full kraft.

Den last den känner är egentligen utfjädringen, som ju lättare bil du har också fjädrar ut längre.... men den känner också den viktförflyttning framöver som blir om du bromsar hårt (bilen niger fram och lyfter bak som bekant) som är den primära orsaken att minska bromstrycket bak för att undvika (för tidig) låsning
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Konstig sak under bilen!!??

Det är precis som Jannew skriver och har du en Fiat eller Iveco så brukar bromstrycket med eller utan last sitta nertill på insidan av höger framdörr.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Konstig sak under bilen!!??

Tack för alla svar!
Nu när ni beskriver saken verkar det solklart.
Inte visste jag att vår husbil hade denna finess. Men det är väl standard på husbils-chassie kan jag tro. Tack igen!

Anders :):):):):):):)
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: Konstig sak under bilen!!??

Glöm inte att smörja hävarmen till bromskraftfördelaren ett par gånger per säsong. Olja i sprayförpackning brukar vara bra. Använd dock inte 5.56.
Ett kärvande reglage är inte så kul. Det ger gärna fel bromsverkan.

Mvh Erling:)
 
Toppen