• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kondensvatten

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026
Är nu i Kroatien på vägen hit blev ja lite konfunderad rätt som det var började det bli vatten under mattan mellan stolarna kan bara få det till att det är kondensvatten från bilens AC undrar om det är någon som vet vad som kan ha hänt och om det går att åtgärda på något sätt att köra utan AC är ingen höjdare här nere den kyler hur bra som helst men har jag den på så blir det blött bilen är en ducato 07.
Micke

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Testa med att stänga alla munstycken som sitter i panelen.
Ställ in luften så att dessa munstycken är inkopplade.
Ej på golv eller rutan.
Slå på full fläkt.
Ingen luft skall blåsa någonstans utom i
dräneringen under bilen.
Kolla under bilen om det kommer ut någon kondens.

Vet du vart utloppet från värme/klimat anläggningen finns
så borde det bli en pöl där om inte så behöver dessa göras rent
genom att stick in en tråd eller liknande och röra runt lite försiktigt
medans ovanstående görs.

På tex Saab körde man in trycklufts munstycken och blåste försiktigt
så kom det ut en massa barr och dylikt sedan kom vattnet.

Har du kollat luft intaget. Vissa bilar har dränering i "torkardiket"
Om det regnat mycket så kan detta vatten rinna in i fläktsystemet
och ut på golvet bakom/ovan på mattor.

Lycka till. //Tony

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026
Sv: Kondensvatten

Vi testade att köra utan AC då var det lugnt inget nytt vatten kom så att det är våran AC är nog ganska klart måste ju finnas nått ställe där man kommer åt att rensa dräneringen får väl försöka att hitta utloppet någonstans någon kanske vet var man hittar ac:n så man letar på rätt ställe.
Micke

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Antingen är det en slang som kommer ut från torpedväggen och hänger en bit ner efter väggen om ventilationen och kylelementet( förångaren ) sitter i kupen, sitter de i motorutrymmet så hänger det en slang direkt ner bakom motorn, finns snålvarianter på vissa märken där ventilationen sitter i motorutrymmet och det bara är en slitsad " gummituta " som hänger ner under ventilationen.

Det är sällan några större slangar vilket gör det svårt att hitta, speciellt om det är trångt som på moderna fordon.

Har tyvärr ingen större erfarenhet av nyare Ducato, så det jag skriver är enbart allmänt.

Edit: Om anslutningen sitter i kupen så kan det vara så att den släppt från ventilationen så kondensvattnet rinner in i kupen.

Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Kondensvatten

Vi testade att köra utan AC då var det lugnt inget nytt vatten kom så att det är våran AC är nog ganska klart måste ju finnas nått ställe där man kommer åt att rensa dräneringen får väl försöka att hitta utloppet någonstans någon kanske vet var man hittar ac:n så man letar på rätt ställe.
Micke

Har ni testat att dränera med hjälp av mitt tips?
Det brukar fungera om det inte är för mycket sopor i röret.
Gör detta utan AC:n inkopplad.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är dräneringen som är täppt för kondensvattnet blir på förångaren som ser ut som ett värmeelement fast det blir kallt .

Dräneringsslangen brukar oftast gå längs med torpedväggen och på VW och Audi så är den ihopnypt i änden för att det bara skall droppa ur .

Ingen fara att köra med det men kan ni inte åtgärda det så lägg bara en handduk på golvet .

Så ser förångaren ut på Audi 100/S4 och den blir kall och då blir det kondensvatten och på baksidan är dräneringsröret .
https://nordicaudi.com/forum/thread/30272

På bilden ser man också anledningen till att det kan lukta gammal blöt mossa när löv och annan skit samlas .

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Kan ej Fiat, men 2007 borde väl ha kupéfilter, ifall det saknas så är det värt att köpa ett lämpligt på t.ex. Biltema och klippa till passform till luftintaget för att slippa dessa tråkiga problem.
Kommer inte kondensvattnet ut ordentligt och blir kvar så finns risk för algtillväxt m.m. som kan innebära en satans lukt i kupén vid ac-drift.
Lågprisbilar brukar sakna försilvring på förångarpaketet som ska förhindra detta.
Ett tips är att också stoppa ac'n ca 20min. före ankomst så det får torka upp ordentligt från kondensvatten.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Kondensvatten

Kan ej Fiat, men 2007 borde väl ha kupéfilter, ifall det saknas så är det värt att köpa ett lämpligt på t.ex. Biltema och klippa till passform till luftintaget för att slippa dessa tråkiga problem.
Kommer inte kondensvattnet ut ordentligt och blir kvar så finns risk för algtillväxt m.m. som kan innebära en satans lukt i kupén vid ac-drift.
Lågprisbilar brukar sakna försilvring på förångarpaketet som ska förhindra detta.
Ett tips är att också stoppa ac'n ca 20min. före ankomst så det får torka upp ordentligt från kondensvatten.

Tyvärr så kan man inte skydda sig mot dessa dränerings stopp till 100%
även om man har kupéfilter. När man byter dessa så dammsuger man stället och monterar ett nytt.
Jag tror inte att man får bort allt smått skräp.
Någon lite frökapsel blir nog kvar. Med tiden byggs det på och skapar ett stopp.
Dräneringsslangen brukar ha en förträngning längst ut vilket gör att smuts lättare fastnar där.
Om man kör med fläkten på MAX så som jag skrev ovan så skall förträngningen vidga sig och ta smutsen med sig ut.

Ja det luktar inte nyslaget sommar gräs. :)

Bra tips PeterK. Glömde det med torkningen och när man gör den så kan man stänga ventilerna en kort stund för att trycka ut lite extra luft i dräneringen. (Detta behöver man ju inte göra varje gång för då skulle nog inte ventilerna hålla :))

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Nu jag krypit under bilen och tror nog att jag hittat dräneringen litet gummirör på en decimeter ungefär ihopsnörpt i ändan tog en tältpinne och petade försiktigt med samtidigt som jag körde fult ös på fläkten få se om det funkar när vi drar oss här ifrån annars blir det verkstad
Tack för alla råd jag fått.
Micke

Toppen