Re: Sv: Kondensvatten
Kan ej Fiat, men 2007 borde väl ha kupéfilter, ifall det saknas så är det värt att köpa ett lämpligt på t.ex. Biltema och klippa till passform till luftintaget för att slippa dessa tråkiga problem.
Kommer inte kondensvattnet ut ordentligt och blir kvar så finns risk för algtillväxt m.m. som kan innebära en satans lukt i kupén vid ac-drift.
Lågprisbilar brukar sakna försilvring på förångarpaketet som ska förhindra detta.
Ett tips är att också stoppa ac'n ca 20min. före ankomst så det får torka upp ordentligt från kondensvatten.
Tyvärr så kan man inte skydda sig mot dessa dränerings stopp till 100%
även om man har kupéfilter. När man byter dessa så dammsuger man stället och monterar ett nytt.
Jag tror inte att man får bort allt smått skräp.
Någon lite frökapsel blir nog kvar. Med tiden byggs det på och skapar ett stopp.
Dräneringsslangen brukar ha en förträngning längst ut vilket gör att smuts lättare fastnar där.
Om man kör med fläkten på MAX så som jag skrev ovan så skall förträngningen vidga sig och ta smutsen med sig ut.
Ja det luktar inte nyslaget sommar gräs.
Bra tips PeterK. Glömde det med torkningen och när man gör den så kan man stänga ventilerna en kort stund för att trycka ut lite extra luft i dräneringen. (Detta behöver man ju inte göra varje gång för då skulle nog inte ventilerna hålla

)