• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du slipper inte fukten. Den sätter sig på hbkallaste ytan. Vanligtvis fönster oftast fram. Isolerar du här sätter sig fukten på annan kall yta. Kan vara i sänglåda
, garderob eller annat osynligt ställe.
Nu tyckte jag att TS hade sin hb uppvärmt till 14-16+
I de flesta hb skall det vara en ventilation som inte går att stänga av.. Så under uppvärmning bör den varma fuktiga luften försvinna ut där.
Jag har utvändigt "täcke" om vintern på fram o sidorutona ... Nu har jag bara varit ute med hb i max - 15 men än har det inte blivit fukt på dessa rutor....
Har du något som har samlat på sig fukt typ en fuktskada då kan det nog bli en hel del kondens... Tills värmen har torkat bort en del...
Värme och ventilation då skall det ju inte bli fukt på insidan när det är kallt ute.... Eller?
Visserligen beror allt på hur mycket fukt hb har samlat på sig...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det är inget fel att det bildas kondens på framrutan snarare en fördel. Den fukt som kondenseras på framruta skulle annars kunna orsaka fuktskada eller mögel på andra platser i husbilen t.ex. på ytterväggen i garderob eller skåp. Se tidigare tråd: Fönsterskrapa bra för helintegrerat
 
Toppen