• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kondens utanpå vid vinterförvaring.

F

F.d. 19420

Guest
Hej

Har bekymmer med att jag får fantastiskt mycket kondens på min husbil vid förvaringen.
Bilen står i ett gammalt militärt mobiliseringsförråd.

Det är betongplatta/ korrigerad plåt runt om förutom framsidan som är förstärkta trädörrar. Ingen uppvärmning.

Igår när jag var där så var det som om jag precis hade tvättat hela bilen. Men plast stolar och annat som står en bit bort är helt torra i förrådet. Blir ibland lite kondensdropp ovanifrån taket och ned på husbilen. Har funderat på att hänga upp en pressning ovanför husbilen men det kanske inte hjälper?
Det är inte kondens som har droppat ned från taket som gör att den är så fuktig som den var nu.

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Kondens utanpå vid vinterförvaring.

Precis samma med min HB när den fn. står i en ouppvärmd maskinhall. Kollade fuktigheten inne i bilen med en hygrometer & den låg på ca. 50% vilket är bra. Att den utvändigt dryper av kondensfukt har ju ingen betydelse, det regnar ju på den ibland. Om den blir smutsig så gör inte heller detta något eftersom den tvättas till våren. För mej är detta temporärt eftersom den efter nyår flyttas till en uppvärmd maskinhall med mek.möjligheter. Båda hallarna finns på samma ställe & priset 2000:- utan tidsbegränsning är ju överkomligt.

Bennie

Bennie

F

F.d. 55256

Guest

Kondensen beror troligen på att ventilationen är för dålig. Stillastående luft är värsta grogrunden för kondens. Finns det möjlighet att öppna någonstans uppe vid takfoten i varje ände av lokalen skull det förmodligen bli torrare inne.
Vill samtidigt önska alla HBK;are en GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR.
Ove.G

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Takplåtenen inte droppfri. Dvs inte plastad på insidan?
//Arne B

Senast ändrad:
T

Thomas Garbo

Guest

Helt rätt...det är det det hela handlar om. För dålig ventilation i hallen. Farligt med för mycket fukt runt omkring, smyger sig in och skadar bilen i stort...m a o ALLT, även om utsidan tål en avrinning. Skrev la`rätt nu va`??

F

F.d. 55256

Guest

Brist på ventilation är huvudorsaken till röta och mögel, Ventilation är en förutsättning för hålla torrt i en oeldad lokal. Du får ju alltid samma fuktighet som ute, men du får också samma temperatur och då blir det ingen eller mycket lite kondens. Min bil står utomhus ( ungefär som en carport) under tak och jag ser i princip aldrig någon kondens vare sig ute eller inne. Vid snabba väderleksomslag från minusgrader till plusgrader kan det bli en del kondens då bilen är betydligt kallare än den omgivande luften men det går över så snart temperaturen jämnat ut sig.
Ove.G

F

F.d. 19420

Guest

Hej igen

Plåten är ej plastad.

Var förbi idag igen och nu var allt tort och fint. Så det kan svänga ganska fort.

Toppen