• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kondens och minusgrader, Gasoltub

F

F.d. 25911

Guest
Jag är ny och försöker läsa vad ni kloka/erfarna skriver här i trådarna. Jag har hittat länkar och tips om förvaring av gasoltuber, men två frågor har jag ändå.

Avslutade säsongen med att frysa då värmaren slutade under natten. Prövade även spisen och då inte den fungerade var slutsatsen att gasolen var slut. Jag har en sådan där stålgrå plaska (P11). Efter att ha läst här och övriga Internet så kom jag fram till att förvara flaskan tom och utomhus var det man skulle göra.

1. Flaskan står utomhus, runt -45 är inte ovanligt att det blir någon vinternatt. Tål flaskorna denna typ av kyla eller bör jag flytta in flaska inomhus, tänker att den förmodligen är tom och då inte innebär någon risk inomhus?

2. Funderade på om jag skulle fylla upp flaskan för att minska risken för kondensbildning. När temperaturen varierar från +- är det då risk att kondens bildas och flaskan fryser sönder, fylls med vatten?

I förskott, tack.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kondens och minusgrader, Gasoltub

Du kan lugnt förvara tuben utomhus, tom eller inte spelar ingen roll. Eventuell gas i flaskan är flytande och normalt kommer det inte in någon luft i flaskan som då skulle kunna innehålla vattenånga som i sin tur skulle kunna kondensera på insidan. Enda sättet som det skulle kunna ske är om en tom flaska blir kraftigt avkyld och ett undertryck uppstår, varefter ventilen öppnas. Då skulle luft kunna sugas in i flaskan. Möjligen skulle det också kunna finnas små mängder vattenånga i själva gasolen.
 

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Kondens och minusgrader, Gasoltub

Har råkat ut för att flaskor innehållit vatten vid ett flertal tillfällen
ibland flera liter. Hur det har kommit dit vet jag inte trodde på kondens.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kondens och minusgrader, Gasoltub

Märkligt!

Hur vattnet kommit in förstår jag inte. Att få ut det borde inte vara så svårt om flaskan är tom på gas (ingen gas pyser ut när ventilen öppnas). Flaskan får stå ute över en kall natt och ventilen därefter öppnas så att luft sugs in på grund av undertrycket i flaskan. Stäng ventilen igen och ta in flaskan till det varmaste rummet, gärna en bastu. När flaskan fått rumstemperatur vänds flaskan upp och ner och ventilen öppnas. Den kalla luften har nu expanderat i värmen och kommer då att trycka ut vattnet.

Är det så att folk förvarar sina tomma gasolflaskor med öppna ventiler? Det skulle kunna vara förklaringen till att vatten har kondenserat inne i flaskan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kondens och minusgrader, Gasoltub

Er det vatn eller olja? Har en gang tømt en gasoltub for nesten en liter med olje etter at det rant litt ut av høgtrykkslangen ved bytte av tub. Dette var en 9kg tub i Australia.
 
Toppen