• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kondens mellan glasrutor!

F

F.d. 5217

Guest
Hej har med intresse följt debatten om kondens mellan plastrutor men själv har jag kondens mellan glasrutor. Det går väl inte att borra i glas? Byggde om en buss för många år sedan den hade flera rutor med kondens och det löste vi genom att slå sönder innerrutan. Denna lösning är jag inte så intresserad av nu. Tips!
Hälsar Olle

MABOS

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2025
Sv: Kondens mellan glasrutor!

Hej !

Problemet med isolerglas o gummilist blir att det inte finns någon dränering under rutan så när fukten fryser på den kalla årstiden så trycks mellanlisten sönder och det blir kondens (punka på rutan)+ att pulvret som ska suga upp eventuell fukt blir mättad ett problem som vi glasmästare har sett under alla år men ingen verkar vilja ta tag i.
Vanliga fönster däremot är monterade med dräneringslist i botten och håller betydligt längre.
Är du lite händig kan du skära isär rutorna o limma om dom men det brukar inte hålla så länge.

Bosse

I

Ice-Man

Guest
Sv: Kondens mellan glasrutor!

Jag lät en glasmästare med specialitet på bussglas ta hand om problemet. Han plockade ur rutorna, delade, slipade och satte ny fuktupptagande list. Detta var 2,5 år sedan och de ser lika fina ut ännu.
Om de är helt "vitkalkade", dvs om problemet varit i flera års tid så kan det ha gått så långt att inte ens slipning hjälper. Men då är de i så dåligt skick att man inte alls kan se ut genom dem.

Toppen