• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kondens i halvintegrerad

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
När vi städade husbilen inför vintern upptäckte jag att kartboken som legat ovanför hytten var våt och hade början till mögel.
Eftersom jag fortfarande har garanti på bilen så kontaktade jag husbilsreparatören.
Fick uppgifter om att vid kallare väderlek så bildas det kondens i det trånga hörnet
i fronten på min halvintegrerade bil.
Har nån annan lagt märke till samma sak?

Tom:(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: kondens i halvintegrerad

Enkelte halvintegrerte har problemer med tettingen mellom stålnesen og overbygget, oftest kamuflert av fabrikken med en list på utsiden som ikke er tett. Andre har et stykke stålplate uten isolasjon inne i overbygget, her kan det bli en smal stripe med kondens. Begge deler kan rettes med en vanntett isolasjon.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: kondens i halvintegrerad

Bilen blev fuktgranskad samtidigt och allt är okey.Kondens kommer på insidan på dåligt
isolerade ytor ,men kan ju se vilken mängd kondens som sitter på vindrutan på morgonen om tempen varit nära noll på natten.Samma mängd kondens samlas i hörnen på hyllan framtill och dit når ingen värme som torkar upp ytorna .Jag kommer att i framtiden följa med detta fenomen .Märkte inte detta på mina tidigare bilar men dom var uppbyggda på annat sätt så där cirkulerade luften.
 
Toppen