• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Kondens i dubbelglas

HW61

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Hej

jag har "bara" en halvintegrerad och har så klart inte problemet.

Jag vet inte om detta är en svaghet i konstruktionen - anyway kostnaden är ju inte kul.

Ta det som exempel.

Jag tycker att man i Husbilsklubben borde lägga upp ett felregister - före/efter garanti - vad som har gått på goodwill eller försäkring. Finns säkert någon som kan utveckla detta mer. Vad det har kostat att fixa.

Är det så att nått verkar vara illa har man åtminstone som individ en viss statistik att falla tillbaka på - det är inte enbart jag som har felet utan jag vet att det är många som har samma. Egentligen skulle Hulsbilsklubben ju kunna skriva till/kontakta tillverkare/importören för att t.ex utverka en utökad goodwill om nu rutor behöver bytas vart annat år för 45.000.

mvh
HW61
 

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Imma/kondens i sidoglas Carthago.
Vad är det för möjlighet att bli kvitt kondensen.
Där här med imma/kondens är ju inte förknippat med visst husbilsmärke, utan det finns hos flera fabrikat. Jag tog upp frågan hos en "märkesklubb". Klubben gjorde en enkät bland klubbens medlemmar. Där redovisades vilka problem man haft och vilken åtgärd "goodwill" man fått. Mycket olika bemötanden från återförsäljarna. Jag tyckte att klubben skulle ha tagit en dialog med husbilsfabrikanten. Men tydligen mycket känsligt, som jag förstod, kom man inte i god dager för åtnjutande sponsormedel vid träffar och liknande. Jag tycker fortfarande att dialogen skulle ha varit mellan fönstertillverkaren och husbilstillverkaren, för att hitta en lösning på problemet. Jag hade dessutom inhandlat husbilen ny direkt i Tyskland, så jag fick verkligen känna av kalla handen. Jag har passerat 40 år som husbilsägare, så någon fler husbil är inte aktuellt. Men jag är så klart besviken!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns de som konverterat till någon form av plastglas för att slippa att det upprepas, och att det är billigare.
En del har satt in plastglas själva.
("plastglas" använder jag för jag vet inte den exakta benämningen av på denna plast)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Borde det inte gå att borra ett pyttelitet hål i glaset på insidan uppe och nere för att slippa kondens. Så är det på det inre skyddsglaset på flygplan.

Eller lossa ramen och borra pyttesmå hål uppe och nere i ramen. Förstås blir värmeisolering lite lidande men marginellt.

Är det en lösning för att slippa problemet?

Någon som vet?
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är ganska övertygad om att det är krav på härdat glas i "förardelen" i en husbil.

Pålle
Det är möjligt att det är.

Det som är fakta, är att det finns plastkvaliteer som är godkännda att göra sidorutor av.
Den som vill ha detaljer kan söka på linertreff.com, där det dryftas i detalj vad som är godkännda material och märkningar mm.
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Jag frågade tidigare i tråden om det fanns någon firma på västkusten som åtgärdar kondens mellan glasen. Hittade Svenska bussglas i Gbg som nu har renoverat mina sidorutor. Något dyrare än Skogsnäs glas. Ser ut att vara proffsigt gjort, får se hur länge det består. Svenska bussglas äger även Skogsnäs.
 
Toppen