Ventilation behöver de men det måste inte vara genom ytterväggen som med en gasolkyl.
En gasolkyl behöver inte heller ha ventilationen genom ytterväggen, och fram till mitten av 1980-talet var det i princip inte några husvagnar som hade utvändig ventilation. Fungerade hyfsat från tidig höst till sen vår, när man dessutom hade glädje av "överskottsvärmen", men på sommaren kunde det bli olidligt varmt inne i vagnen.
Början till ett genombrott kom dock redan 1982, då tidningen Husvagn&Camping, i anknytning till en allmän artikel om kylskåpsventilation, hade byggt om den dåvarande "Husvagnskockens" vagn – en Sävsjö 562 Clubman – och försett den med helt sluten, utvändig "amerikansk" ventilation med värme- och rökgasutsläpp genom taket. Man hyrde också in sig i FOA:s klimatkammare, och gjorde jämförande provningar före och efter ombyggnaden.
Resultatet var förbluffande: Vid 38 graders lufttemperatur hade man, efter ombyggnaden, bättre funktion på kylskåpet än man tidigare hade haft vid 32 graders omgivningstemperatur!
Det är alltså tidningens dåvarande chefredaktörs envetna kämpande vi har att tacka för att de flesta husvagns- och husbilstillverkare numera följer kylskåpstillverkarnas anvisningar när det gäller installation och ventilation.
Som kuriosum kan nämnas att Solifer under några år hade en kylskåpsventilation där man med en vippbar klaff kunde leda den varma luften utåt (sommarläge) eller inåt i vagnen (vinterläge). Det var säkerligen många som glömde att ställa klaffen rätt läge, för denna "soliferism" försvann ganska snart.
Pålle