• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Kompressorkylskåp plåtis.

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025
Hej! Jag har en plåtis Rapido V56 och är på jakt efter ett kompressorkylskåp 12 v med rätt mått eller så nära som möjligt, mina mått på det gamla är Dometic RMS 8505 med mått H 821 B 523 D 541mm. Någon som har tips på butik, eller ni redan har ett och kan tipsa

Buffen

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2025
Har monterat samma skåp som ovan men under namnet Frezzer, samma skåp säljs under minst tre olika varumärken…
Frezzer från Bygghemma var nästan en tusenlapp billigare..

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Hej! Jag har en plåtis Rapido V56 och är på jakt efter ett kompressorkylskåp 12 v med rätt mått eller så nära som möjligt, mina mått på det gamla är Dometic RMS 8505 med mått H 821 B 523 D 541mm. Någon som har tips på butik, eller ni redan har ett och kan tipsa
sanwind har kylskåp, tänk på att alla kompressor kylskåp behöver luftning runt om ca: 45mm

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
sanwind har kylskåp, tänk på att alla kompressor kylskåp behöver luftning runt om ca: 45mm
Nej alla behöver inte runt om. På de modeller som likt många hemmakylskåp har kompressor och kondensor på baksidan är det baksidan som måste vara väl luftad. Så då räcker det med luftspalt nedtill, bakom och upptill. Tyvärr har en del bilar skåp som installerats med för liten spalt.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
I vissa andra trådar på detta forum har det hävdats att kompressorkylskåp inte behöver någon ventilation.

Det har t.o.m. diskuterats hur man kan sätta igen ventilationen om man byter till kompressorkyl.

Pålle

Buffen

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2025
I vissa andra trådar på detta forum har det hävdats att kompressorkylskåp inte behöver någon ventilation.

Det har t.o.m. diskuterats hur man kan sätta igen ventilationen om man byter till kompressorkyl.

Pålle
Jag har satt igen mina gamla "gasolöppningar" på utsidan så när som en ca en (1) cm spalt både uppe och nere.
Att det räcker märker jag på att fläkten som kyler kondensorn går max 20-30 sekunder efter att kompressorn stannat. F ö så är mitt Frezzer 85-litersskåp väldigt tyst.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Pålle
Ventilation behöver de men det måste inte vara genom ytterväggen som med en gasolkyl. Finns sådana öppningar sedan tidigare kan det vara en fördel vid att nyttja dem om det görs på rätt sätt, kanske som exemplet i #12.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Ventilation behöver de men det måste inte vara genom ytterväggen som med en gasolkyl.
En gasolkyl behöver inte heller ha ventilationen genom ytterväggen, och fram till mitten av 1980-talet var det i princip inte några husvagnar som hade utvändig ventilation. Fungerade hyfsat från tidig höst till sen vår, när man dessutom hade glädje av "överskottsvärmen", men på sommaren kunde det bli olidligt varmt inne i vagnen.

Början till ett genombrott kom dock redan 1982, då tidningen Husvagn&Camping, i anknytning till en allmän artikel om kylskåpsventilation, hade byggt om den dåvarande "Husvagnskockens" vagn – en Sävsjö 562 Clubman – och försett den med helt sluten, utvändig "amerikansk" ventilation med värme- och rökgasutsläpp genom taket. Man hyrde också in sig i FOA:s klimatkammare, och gjorde jämförande provningar före och efter ombyggnaden.

Resultatet var förbluffande: Vid 38 graders lufttemperatur hade man, efter ombyggnaden, bättre funktion på kylskåpet än man tidigare hade haft vid 32 graders omgivningstemperatur!

Det är alltså tidningens dåvarande chefredaktörs envetna kämpande vi har att tacka för att de flesta husvagns- och husbilstillverkare numera följer kylskåpstillverkarnas anvisningar när det gäller installation och ventilation.

Som kuriosum kan nämnas att Solifer under några år hade en kylskåpsventilation där man med en vippbar klaff kunde leda den varma luften utåt (sommarläge) eller inåt i vagnen (vinterläge). Det var säkerligen många som glömde att ställa klaffen rätt läge, för denna "soliferism" försvann ganska snart.

Pålle

Senast ändrad:
Toppen