• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp 12V startar ej

F

F.d. 14324

Guest
----spänningsfall -----? ------3m (16mm2)-----1,5m (4,5mm2)----sedan--------1,5m (2,5mm2) --------sockerbit ---------------egna lilla stump på 0,5m (1,5mm2)------- hopkok-------

Hmmm, det är inte alls omöjligt att du är något på spåren här, jag tog mig friheten att kondensera bort lite.
Jag skulle börja med att rensa bort och förenkla detta så mycket som möjligt, med målsättningen att få till endast separata kablar till kylen direkt anslutna mellan kyl och bodelsbatteri med så lite krafs som möjligt efter vägen, både för + och - kabel och en bra säkringshållare av god kvalite med ringkabelskor.

Några andra lösa kommentarer och frågeställningar
Sockerbitar borde vara förbjudna, de har bara en fördel i ens bils elsystem och det är att man vet var man ska börja felsöka när det inte fungerar.
Varför 16mm2 i ena ändan och 1,5mm2 i andra med ytterligare två areor däremellan, det är inte logiskt, hur blev det så? (du behöver inte svara) :)
Anderssonkontakten skulle jag skita i och istället ta till lite extra längd på kablarna så att de räcker till för att få ut kylen.
Kan du ansluta kablarna direkt på kylen om du väljer exempelvis 4,5 eller 6mm2? Ringkabelskor man skruvar fast hade varit toppen men ofta får man ju helt enkelt anpassa sig efter hur det ser ut på apparaturen man vill ansluta.

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack för visat intresse Jocke, här kommer svar på några av dina kommentarer.

1) Batteri(er) med Andersson handske efter ca 0,6m kabel är kopplade till en lite stump med ringkabelsko till plus, respektive minus plint.

2) Det går ca 3 m 16mm2 kabel från respektive plint (kopplat med ringkabelskor), under golvet till andra sidan bilen under kylskåpet. Där är kabeln ansluten till ny plint med Victrons 30A, 230V laddare. Jag använder samma plint och 16mm2 kabel för att ta ut ström till kylskåpet!!!

3) Från plinten går 1,5m (4,5mm2) upp mot taket där den är ansluten med krymphylsa till 1,5m befintlig gummikabel (2,5mm2) som är "förlängare" när man tar ut kylen.

4) "förlänger-kabel" i sin tur är nu kopplad via en sockerbit till kylens stump på 1,5mm2.

batteri(er)---Adersson(2 till en)--->16mm2--->batteriplint<---3m 16mm2---> ny-plint<---4mm2--->gummikabel(2,5mm2)--->sockerbit--->1,5mm2---kylskåp!

Jag har tänkt imorgon att slänga ut gummikabel och gå direkt till kylen med 4mm2 (från 16mm2), kolla jordkabeln och vilka ringkabelskor ligger på vilka bultar/skruvar...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Jag skulle ha gjort så här om det är möjligt med en gemensam kabeldimension av lämplig kaliber, jag har strukit över det jag skulle försöka aliminera:

Plussidan: batteri(er)--- Säkring---Adersson(2 till en)--->16mm2--->batteriplint<---3m 16mm2---> ny-plint<---4mm2--->gummikabel(2,5mm2)--->sockerbit--->1,5mm2---kylskåp!
Minussidan: Kylskåp--------------Batteri

Anderssonkontakter är bra till saker man ofta behöver koppla isär, att ha dem till batterierna förstår jag inte riktigt vitsen med, varenda skarv du har kan vara en potentiell källa till spänningsfall, säger inte att det är så i alla lägen men jag har genom åren fått felsöka och rätta till en del elektriska ormbon och det kan ha påverkat mig till att alltid i alla fall försöka minimera felkällor. (sen går det ju inte alltid som man vill av både tekniska orsaker, lathet, tidsbrist, etc)

Tänk på att kylen har ett underspänningsskydd som gör att kylen inte startar under en viss spänning, och därför är spänningsfall till just kylen det minsta man vill ha, så man slipper hamna i en situation att kylen inte kyler fast det egentligen finns spänning så det räcker i batteriet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag skulle ha gjort så här om det är möjligt med en gemensam kabeldimension av lämplig kaliber, jag har strukit över det jag skulle försöka aliminera: Plussidan: batteri(er)--- Säkring---Adersson(2 till en)--->16mm2--->batteriplint<---3m 16mm2---> ny-plint<---4mm2--->gummikabel(2,5mm2)--->sockerbit--->1,5mm2---kylskåp! Minussidan: Kylskåp--------------Batteri
Anderssonkontakter är bra till saker... och ...Tänk på att kylen har ett underspänningsskydd...
Jag håller med dig Jocke, raka rör hade varit bäst OM livet hade varit så enkelt.

Kylens underspänningsskydd bryter vid 10,4V och startar vid 11,7V så detta är avklarad (bra tänkt Jocke).

Batterierna är placerade på trappan (längst ner bakom sidodörren) och under köket med fast-satt kabel (under en meter lång, troligen 10mm2 kabel) som slutar i Andersson handske.
A-handskar använder jag för att lätt koppla ifrån batterier om jag ska in på "insticks-plattan" av någon anledning (vilket händer). Plattan är en lösning som jag var tvungen till pga platsbrist. Det fanns INGEN vägg jag kunde använda, då gjorde jag en vägg själv vars baksida används utan risk för köks-våld på elektroniken. När jag kopplar ur batterier, då kan jag "ta ut" plattan där DC/DC laddare sitter granne till plintar och en del annat nödvändigt för LFP's happy life ; )

I mitt fall blir det så här imorgon:
batteri(er)---Adersson(2 till en)--->16mm2--->batteriplint<---3m 16mm2---> ny-plint<---4mm2---->kylskåp!

Jag ser ingen anledning att inte nyttja redan dragen och ansluten 16mm2 kabel (den går kortaste vägen och det var jädrans jobb att få den på plats). Från den "nya plinten" och säkringsdosan med 15 Amp säkring, drar jag 4mm2 upp till ismaskinen...


Och så lite fakta med "bildkollage" i många färger:

Vi börjar med 2 x Anderson med ett "s": OBS! ganska klen kabel, ingen info om mm2, troligen 10mm2(?)
upload_2018-8-31_23-23-20.png upload_2018-8-31_23-23-20.png

går till adapter (2 in 1):
adapter.jpg


går till kopplingsplint: tyvärr är det så att det kan vara fler kabelskor per skruv! Kollas noggrannare imorgon!
upload_2018-8-31_23-28-39.png
16mm2 kabel emellan:
upload_2018-8-31_23-42-16.png

till den "nya plinten":
upload_2018-8-31_23-16-33.png
och därifrån med 4mm2:
upload_2018-8-31_23-47-43.png


via:
upload_2018-8-31_23-52-22.png

till säkringshållare: 15A säkring
upload_2018-8-31_23-19-0.png

...och härifrån skall 4,5mm2 kabel gå raka vägen till "ismaskinen"
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det settes av over 5W i din kabling, det burde bli merkbart varmt i den skarven som er dårlig - om det er en skarv som er synderen. En kabelstump som ikke er kobber kan og lage strul, men også den vil bli varmet opp.
Minus kabel fra bobatteri til jordingsplint og direkte fra denne plint til kyl burde fungere bra - å gå via chassi gir minst 2 galvaniske punkter underveis hvor det kan oppstå problemer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ny oppgave til deg, mål spenningene over de forskjellige plintpar - dette vil fortelle deg hvor du har en dårlig kopling. Kan og bruke lange prøveledninger og kryssmåle spenninger mellom forskjellige punkter for å finne hvor spenningsfallet oppstår. Men som Jocke skriver sukkerbiter er det første en bilelektrikker angriper i en slik feilsøking - det skal så lite til før det blir en dårlig kontakt med myke kabler.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack Knut, snart är jag på väg till parkeringen och kommer inte hem förrän gåtan är löst! Sockerbiten satt där sen byggtiden och även andra olika typer av kabelklämmor, vilket jag plockar bort varje gång något sådant dyker upp. Hoppas krymp-kabelskor har bättre ledningsförmåga trots sin lilla yta, annars är det skarvhylsor med krympslang som jag använder när jag är tvungen att skarva ihop 2 kablar.

Att mäta batterispänning över plintar har jag redan gjort, dock inte under spänning. Problemet är att jag inte har kylen igång när jag ska göra det, måste hitta en annan förbrukare som tar mycket ström, t.ex. vattenpumpen. Detta ingår i dagens uppgift!

Jag är mest nyfiken på jordningen och den 1:a plinten efter batterier. En magkänsla säger mig att felet kan ligga just där och då spelar det ingen roll vad som finns efter...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu är kylskåpsäventyret över, allt fungerar som det skall. Hjärtligt tack till alla tips och om jag ska vara riktigt ärlig så det NI som har haft rätt och det är jag som hade fel.

Konstigheter med kylen i Norge berodde på den gamla kabeldragningen (klena kablar, långa sträckor och "sockerbits"-fenomenet), vilket gjorde att jag fick lägga om och direkt-ansluta Truma värmaren, vattenpumpen, TV+USB-laddningskablar och till sist kylskåpsmatning... Felet jag gjorde var att jag utgick ifrån att min 16mm2 ladd-kabel från Victron 230V var kopplad till batteriplinten, men ack nej, den var kopplad till INPUT plinten (finns ej på bild) från mina laddkällor (sol, DC/DC och 230V).

Jag har inbyggd kontroll över LFP-laddning där samtliga "laddkällor" stängs automatiskt när batteriets SOC % hamnar på 95%-98%. Inte alls konstigt att "Kompressorkylskåp 12V startar ej" då det inte finns tillräckligt med ström! Dometic-kylskåpets frånkopplingsspänning på 10,4V stängde av kylen och den lilla röda lampan meddelade spänningsfall. Jag trodde att frånkopplingen berodde på spänningsfall i kablar, haha, man ska tydligen inte "tro" när det gäler el utan ska ta reda på fakta med en Voltmeter & Amperemeter!

Och ändå vill jag mena på att man (som jag, utpräglad "DIY" eller på Svenska "gör-det-självare"), inte ska vara rädd att prova sig fram. Det är väldigt viktigt att vara disciplinerad och arbeta med respekt för elen. En bra dos ödmjukhet är inte fel då man ska "lyssna" på vad "äldre och erfarna" har att säga, för fullärd blir man aldrig. Ha en bra helg!

 
Toppen