• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressor kylskåp kanske?

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Efter mycket läsning och funderingar tror jag nu att vi kommer att installera en kompressor kylskåp. Jag har kikat på denna: Reimo - Kühlschrank Freeline 115 Elegance Isotherm, belüfteter Kondensor
Jag gillar stora frysfacket. Har någon erfarenhet av denna eller liknande? Den sägs använda 267 watt/24 timmar. Vi tänker installera en hel del batterier och solceller för att klara av detta. (Vi har en 9 meter lång buss) Eventuell komplettera med en efoy om det skulle visa sig att det behövs. Men vi drar mest söderut till värmen så borde kunna få en del solenergi. Med en gas kylskåp så skulle vi behöva sätta in ett stort galler på sidan av bussen. Och vi vill helst inte göra det på våran oldtimer. Behöver vi ett galler för en kompressorkylskåp också? Någon som vet?
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
:) Hei!

Det skal ikke være nødvendig med ventilasjon fra utsiden med kompressor kjøleskap,
men nok med en luftespalte under og over skapet for sirkulasjon.

Jeg hadde problemer med kjølingen på mitt skap. Etter at jeg tettet for både innluft og utluft og
åpnet for sirkulasjon under skapet, har det virket perfekt sommer og vinter.

Lykke til.

Hilsen fra Regent.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har inget galler heller men en solcellsdriven fläkt på taket (ovanför kylen) samt ventilation uppe (på insidan) och en springa i nedre kanten som Regent. Solcellens glasskiva har bleknat och kommer att sluta driva fläkten i framtiden, men termodynamiken kommer ändå att fungera...
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Vi har inget galler heller men en solcellsdriven fläkt på taket (ovanför kylen) samt ventilation uppe (på insidan) och en springa i nedre kanten som Regent. Solcellens glasskiva har bleknat och kommer att sluta driva fläkten i framtiden, men termodynamiken kommer ändå att fungera...
Vad bra! Då vet jag hur vi kan göra! Ärni nöjda med att ha en kompressorkylskåp för övrigt? Jag har bara haft gaskyl förut, men som jag skrev, känns detta som ett bättre val för oss.
 
Senast ändrad:

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
:) Hei!

Det skal ikke være nødvendig med ventilasjon fra utsiden med kompressor kjøleskap,
men nok med en luftespalte under og over skapet for sirkulasjon.

Jeg hadde problemer med kjølingen på mitt skap. Etter at jeg tettet for både innluft og utluft og
åpnet for sirkulasjon under skapet, har det virket perfekt sommer og vinter.

Lykke til.

Hilsen fra Regent.

Tack för ditt svar! Det låter toppen, då slipper vi ha hål i väggen. Ventilera bra, liten extra fläkt kanske. Är du nöjd med din kompressorkylskåp? Tack!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I ett absorptionskylskåp flyttar man värme från kylskåpets innandöme till dess baksida med hjälp av gasollåga/elpatron. Denna "utflyttade" värme är de allra flesta övertygade om att den måste ventileras bort.

I ett kompressorkylskåp flyttar man värme från kylskåpets innandöme till dess baksida med hjälp av en kompressor. Denna "utflyttade" värmen anser många att man inte beöver ventilera bort.

Förstår inte logiken!

Pålle
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Kan det være fordi en kompressor på eldrift ikke udvikler så meget varme selv som en gasflamme, der driver "absorptionsmekanismen"?

Desuden skal gasflammen bruge ilt til forbrænding, og det kræver nok lidt mere ventilation en en eldrevet kompressor.

Men der er nok andre som ved mere om det en jeg ;)
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Läs bruksanvisningen till vilket kylskåp som helst så ser man att det ska var gott om plats bakom och över/under så att värmen som uppstår i kondensorn kan ventileras bort. På ett gasolkylskåp blir det förstås ännu viktigare då gasolen ger värme till att koka ammoniaken så även den spillvärmen måste bort.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
När vår kompressorkyl skulle installeras, då hade vi absolut ingen åsikt men hörde från andra (som sommarsemestrar i 35°- 40°C) att det blir väldigt varmt i husbilen. Byggaren föreslog självgående solcellsdriven takfläkt vilket har visat sig en superbra lösning. Enda nackdelen är att det samlas damm/ludd i gallret ovan kylskåpsdörren eftersom luften & värmen sugs ut den vägen. Vill man inte ha fläkten på, går säkert bra sätta lite tejp på solcellen.

Kompressorn "hörs" något nattetid, men man vänjer sig. Det är betydligt värre när jag börjar snarka och faneren börjar släppa från takluckor & skåp ; )

images-1.jpeg
Bild: Internet
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
I ett absorptionskylskåp flyttar man värme från kylskåpets innandöme till dess baksida med hjälp av gasollåga/elpatron. Denna "utflyttade" värme är de allra flesta övertygade om att den måste ventileras bort.

I ett kompressorkylskåp flyttar man värme från kylskåpets innandöme till dess baksida med hjälp av en kompressor. Denna "utflyttade" värmen anser många att man inte beöver ventilera bort.

Förstår inte logiken!

Pålle
Logiken är att ett kompressorkylskåp är energieffektivare och därför ger mindre värme "på baksidan". Den behöver naturligtvis ventileras bort men inte absolut nödvändigt genom ytterväggsgaller omedelbart bakom.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Tack för ditt svar! Det låter toppen, då slipper vi ha hål i väggen. Ventilera bra, liten extra fläkt kanske. Är du nöjd med din kompressorkylskåp? Tack!
:) Hei igjen!

Jeg er kjempefornøyd. Har erfaring fra fem bobiler, de to siste med kompressor kjøl er toppen.

Bytter jeg til ny bil vil jeg passe på å at det ikke blir laget hull til lufting. Bilen jeg har nå er en
La Strada Nova, som er helstøpt i glassfiber og på den er åpningene lagt inn i støpeformen.

Ha det godt.

Hilsen Regent.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har ett kompressorkylskåp men hela kyldelen är utdragbar så man slipper ligga på golvet om man inte kan placera
Skåpet i rätt höjd. Har ett luftintag framifrån och ett gallerförsett hål genom bilgolvet under skåpet och utsläpp över och en datorfläkt i överkkant som kan hjälpa cirkulationen om det skulle behövas.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Tack snälla alla ni för eran svar! Det kommer underlätta en massa när vi ska installera kylen. Och förhoppningsvis slipper vi att göra fel.
 
Toppen