• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komplicerade tömningsstationer för kassetter

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi är på resande fot och på väg mot Filipstad. Först skulle vi dock tömma toakassetten och närmsta tömningsstation var i Vansbro. Eftersom jag hade platsen markerad i Autoroute som en POI så var den lätt att hitta. Annars hade vi fått gissa att den låg vid infarten till Vansbro Camping för några hänvisningsskyltar fanns inte.

Väl framme så möttes jag av en väl avskärmad tömningsstation både för fasta tankar och kassetter vilket var trevligt. För fasta tankar var det en betongyta tvärs körvägen med fall ner mot ett avloppshål i mitten. Runt kanten fanns ett antal små hål. Efter tömning kunde plattan sköljas rent genom att öppna en kulventil på skärmväggen intill. Då kom det vatten genom de små hålen som en liten fontän och eventuella avloppsrester sköljdes ner i avloppshålet. Riktigt bra tycker jag.

Spolplatta.jpg

För kassetter var det däremot en tråkig historia. Av någon outgrundlig anledning så måste de som bygger tömningsanläggningar för kassetter göra detta så komplicerat och dyrt som möjligt. Det spelar inte någon roll om det är Vägverket eller privata aktörer. Någon form av utslagsback tycks vara obligatorisk med tillhörande ständiga stopp och risk för stänk.

Kassettömning.jpg

Här var det en tvättho som satts upp med en kulventil på avloppet under och en vattenkran ovanför. Naturligtvis var det stopp i avloppet och hon var halvfull med svartvatten.

Svartvatten.jpg

Hur skulle det annars kunna vara med ett 110 mm avloppsrör som förminskats till 40 mm, försetts med en kulventil av okänd anledning och sedan ansluten till tvätthon och dess bottensil.

Tvättho.jpg

Det är ju självklart att det blir stopp. Det behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut. Varför inte hoppa över alla rörförminskningar, kulventiler och tvätthoar och i stället bara ha ett 110 mm avloppsrör som slutar ca 70 cm ovan mark? Det hade blivit betydligt billigare och förmodligen hade det aldrig blivit vare sig stopp eller skvätt. Men kanske lite för enkelt? Det fungerade dock på ett ställe i Norge där kassettömningen helt enkelt var just ett avloppsrör på väggen samt en kran med slangstump bredvid för sköljning.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Jag håller helt med dig.
Jag fattar inte att det skall finnas så många dyra och dåliga lösningar för tömning av toakassetter.
Som du mycket riktigt påpekar behövs det bara ett 110 mm rör och en slangstump för spolning. Vill man lyxa till det kan man komplettera med en liten hylla för att ställa lock och toamedel på.
De som har hittat på dessa dyra och dåliga lösningar har säkert aldrig själva tömt en toakassett.

Leif Torså
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Trots korkad konstruktion på utslaget får dom ändå stilpoäng för att det finns tvåldispenser, torkpapper och papperskorg precis bredvid. Saker som verkligen uppskattas när man tömmer.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Kanske en dum fråga men vad hindrar att man tömmer toakassetten där man tömmer de fasta tankarna? Och använder vasken till att bara skölja ur kassetten.
Rigmor
Man ser ofta att folk tömmer kassetten där man tömmer fasta tankar! Att skölja ur sin toakassett med slangen som hänger bredvid har jag aldrig gjort, den vill man ju inte röra. Rengöring gör jag hemma!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det enkla är oftast bäst, ett 110mm avloppsrör rakt ned med lock tex., fungerar utmärkt, det finns ju en oänligt antal varianter ,nu har dom helautomatiska stationerna kommit upp på några ställen, men jag betalar inte 20kr för detta.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Kanske en dum fråga men vad hindrar att man tömmer toakassetten där man tömmer de fasta tankarna? Och använder vasken till att bara skölja ur kassetten.
Rigmor

Visst kan man göra det. Men då måste man först tömma gråvattnet, vänta på att tanken blir tom och sedan köra fram bilen för att komma åt att tömma kassetten. Det hade ju varit smidigt med ett avloppsrör för kassetten och tömma den medan gråvattnet rinner ut. Just i exemplet Vansbro Camping kan jag tänka mig att det kan bli lite köbildning under högsäsong vid utcheckningstid när många vill tömma innan den fortsatta resan

På de ställen där det inte finns tömning för fasta tankar är det ofta bökigt och inte sällan mer eller mindre igenkorkat i utslagsbacken för kassetter på grund av anordningar i botten på vasken. Med ett avloppsrör hade det inte blivit stopp och kostnaden en bråkdel.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Kanske en dum fråga men vad hindrar att man tömmer toakassetten där man tömmer de fasta tankarna? Och använder vasken till att bara skölja ur kassetten.
Rigmor

Det handler ikke så meget om de installationer, som er over jorden, men om de, som er under jorden.

I Danmark er det 2 delt afløbssystem som gælder. Så under jorden har vi 2 rørsystemer/samlebrønde/pumpeværker.

Det ene er til regnvand/overfladevand, og det ledes ofte urenset men efter bundfældning ud i små vandløb og ender til sidst i havet.

Det andet er til alt andet, og det kommer alt sammen gennem et renseanlæg inden det på samme måde ender i havet.

Så i Danmark kan man fint tømme gråvand og sortvand samme sted, uanset om det er udslagskumme eller markbrunn. (men naturligvis ikke i et regnvandsafløb!)

Men dette gælder ikke i alle lande og ikke overalt i de lande, der nogle steder har 2 kloak systemer.

Man skal derfor altid sikre sig, at det afløbssystem man benytter når man tømmer sin husbil, er et system, der går gennem et rensningsanlæg.

Jeg kunne ikke drømme om at tømme i en rist eller andre steder, hvor der ikke er skiltet med at det er tilladt for det jeg tømmer.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Visst kan man göra det. Men då måste man först tömma gråvattnet, vänta på att tanken blir tom och sedan köra fram bilen för att komma åt att tömma kassetten.

Når jeg tømmer begge dele i en markbrunn, så tømmer jeg altid først kassetten, og så tømmer jeg gråvand jå jeg på den måde bruger gråvandet til at skylle med.

Og så skyller jeg også efter tømning af gråvand, så jeg undgår lugtgener for den næste.

Det er derfor jeg altid medbringer handsker, som jeg kun har på mens jeg tømmer.
 
Toppen