• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompletterade forumregler

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sunt förnuft är alldeles utmärkt att ha det är bara det att det sunda förnuftet är personligt. Det den ene tycker är höjden av förnuft tycker den andre är helt galet. Så vi behöver nog ett regelverk och de som modererar får avgöra nivån.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bara att titta på facebook där är det ofta vilda västern har många gånger tänkt sluta där men har släkt och vänner jag håller kontakten med. Tack och lov är inte HBK så men kanske det är lite många ämnen ibland som är lite utanför själva husbilsintresset även om det är ganska utbrett. Men det kanske går att undvika problem mellan klubbmedlemmar. Det är också utomordentligt svårt att formulera sina egna tankar så att den som läser förstår den bakomliggande meningen missförstånd som eskalerar är inte ovanligt.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Som jag skrivit innan. Sitter man och diskuterar så kan en gliring vara uppfattas och menas som ett skämt. Minspel har också sin inverkan. Skriver du då samma sak då helst plötsligt får det en helt annan betydelse. Därför det finns inga grå nyanser i texten bara svart och vitt. Och det är givetvis inte skribentens mening men det uppfattas fel.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Som jag skrivit innan. Sitter man och diskuterar så kan en gliring vara uppfattas och menas som ett skämt. Minspel har också sin inverkan. Skriver du då samma sak då helst plötsligt får det en helt annan betydelse. Därför det finns inga grå nyanser i texten bara svart och vitt. Och det är givetvis inte skribentens mening men det uppfattas fel.
Man undrar hur de som ska administrera, dvs avgöra rätt och fel, har funderat på dessa och andra frågor som dryftats i tråden. Hittills har ingen admin försökt förklara för oss vad som menas och hur bedömningar ska ske, för naturligtvis har man väl diskuterat de här frågorna.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Som jag skrivit innan. Sitter man och diskuterar så kan en gliring vara uppfattas och menas som ett skämt. Minspel har också sin inverkan. Skriver du då samma sak då helst plötsligt får det en helt annan betydelse. Därför det finns inga grå nyanser i texten bara svart och vitt. Och det är givetvis inte skribentens mening men det uppfattas fel.
Just därför som smileys skapades, att använda istället för de ansiktsuttryck som inte kan komma fram.

Det var på den tiden. Numera kastas de mest ut som en slags dekoration utan någon egentlig mening.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi människor är olika, och vi tänker också olika därför blir våra svar olika
De allra vanligaste svaren om man vill kvalitetssäkra något är....

Ett... Berätta om allt som fungerar bra..

Två... Berätta om de saker som fungera dåligt....

Nu kan ju var och en här på hbk fundera om de tar väg ett eller två....

Men kom ihåg att det är "produkten" som skall kvalitetssäkras

Så väljer ni ett eller två? :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag väljer båda:D
Dels belysa det som fungerar bra så man inte tappar det och dels ta upp det som har förbättringspotential så man kan ta tag i det.
På köpet får man en trevligare stämning som ökar motivationen för alla att jobba på förbättringarna=Högre kvalitet
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag väljer båda:D
Dels belysa det som fungerar bra så man inte tappar det och dels ta upp det som har förbättringspotential så man kan ta tag i det.
På köpet får man en trevligare stämning som ökar motivationen för alla att jobba på förbättringarna=Högre kvalitet

Ja du Roger..... här på forumet går det ju bra att skämta och inte ta saker så allvarligt, ;)....

Men annars är det såhär..... hade jag behövt en konsult till att göra en kvalitetssäkring av ett objekt, och jag hade fått det svaret som du ger här.... då hade vårt samarbete blivit mycket kort.:swoon:... och troligen hade du också blivit utan arvode :eek:,

För det första så får man intrycket att konsulten inte vet vad han skall göra när han påpekar saker som fungerar bra, eller så försöker han lura mig.
För det andra, så vill jag inte betala för sådant som jag redan vet fungerar bra... tror att jag inte är ensam om detta..:cool: och inte heller ökar det objektets kvalitet..
För det tredje.... att du tar för givet att stämningen skulle vara "inte trevlig" när man arbetar med att kvalitetssäkra objekt, det vet jag inte vart du har fått det ifrån.:rolleyes:

Inget personligt eller illa menat med mitt svar men ibland kan det vara svårt att höra fakta..:bye:
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
För att kunna förbättra något..måste du kunna berätta om det som inte fungerar bra.
Bra mr muskatten beröm mr muskatten.
Jag skriver inte mer! Men lägger in ett blinkande öga till mr muskatten....
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ja du Roger..... här på forumet går det ju bra att skämta och inte ta saker så allvarligt, ;)....

Men annars är det såhär..... hade jag behövt en konsult till att göra en kvalitetssäkring av ett objekt, och jag hade fått det svaret som du ger här.... då hade vårt samarbete blivit mycket kort.:swoon:... och troligen hade du också blivit utan arvode :eek:,

För det första så får man intrycket att konsulten inte vet vad han skall göra när han påpekar saker som fungerar bra, eller så försöker han lura mig.
För det andra, så vill jag inte betala för sådant som jag redan vet fungerar bra... tror att jag inte är ensam om detta..:cool: och inte heller ökar det objektets kvalitet..
För det tredje.... att du tar för givet att stämningen skulle vara "inte trevlig" när man arbetar med att kvalitetssäkra objekt, det vet jag inte vart du har fått det ifrån.:rolleyes:

Inget personligt eller illa menat med mitt svar men ibland kan det vara svårt att höra fakta..:bye:

i konventionellt kvalitetsarbete så tittar man ju naturligtvis både på det som fungerar bra och på det som fungerar mindre bra samt analyserar bägge delarna, finns det något från det som funkar bra som vi kan nyttja i vårt kvalitetsarbete och överföra till vårt förbättringsarbete. Alltså ska man inte utesluta alt 1 vilket ju också är ett validerat arbetssätt.
Varför vi inte följer forumsreglerna blir svårare att lösa, tycker det är lite märkligt hur vi kan negligera reglerna utan att tänka på hur de kan drabba olika medlemmar och utomstående samt vilket arbete vi lägger på våra ideellt arbetande admins, kanske vi skulle behöva stänga forumet på helgerna, vilket jag verkligen inte hoppas, men en automatisk fråga om man uppfyller forumsreglerna innan man skickar svaret kanske skulle få oss att tänka till en extra gång.
 
D

D-53010

Guest
Det är ju helheten man är ute efter. Så både bra och dåligt ger en helhet.
Sällan allt är uselt. Om man inte har en agenda vill säga.

Man behöver belysa både det som är bra och det som är dåligt.
Och det som är bra kan mycket väl göras ännu bättre.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
i konventionellt kvalitetsarbete så tittar man ju naturligtvis både på det som fungerar bra och på det som fungerar mindre bra samt analyserar bägge delarna, finns det något från det som funkar bra som vi kan nyttja i vårt kvalitetsarbete och överföra till vårt förbättringsarbete. Alltså ska man inte utesluta alt 1 vilket ju också är ett validerat arbetssätt.
Varför vi inte följer forumsreglerna blir svårare att lösa, tycker det är lite märkligt hur vi kan negligera reglerna utan att tänka på hur de kan drabba olika medlemmar och utomstående samt vilket arbete vi lägger på våra ideellt arbetande admins, kanske vi skulle behöva stänga forumet på helgerna, vilket jag verkligen inte hoppas, men en automatisk fråga om man uppfyller forumsreglerna innan man skickar svaret kanske skulle få oss att tänka till en extra gång.

Då blir det väl en lång rapport om du skall kvalitetssäkra tex en bil om du skall ta med allt som fungerar bra :rolleyes: :eek: :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är ju helheten man är ute efter. Så både bra och dåligt ger en helhet.
Sällan allt är uselt. Om man inte har en agenda vill säga.

Man behöver belysa både det som är bra och det som är dåligt.
Och det som är bra kan mycket väl göras ännu bättre.

Precis som du skriver... Sällan allt är uselt.... Därför lägger man inte tid på det som redan fungerar.....
Skulle ju bli himla dyrt om en biltillverkare gör en ny bil och har problem med... Låt oss säga växellådan.... Och plötsligt skall allt i bilen kontrolleras/kvalitetssäkras

Tänk så ofta en massa bilar blir återkallas för ett specifikt problem... Skall man då än en gång gå ingenom allt det som man redan vet fungerar bra... Det måste ju bli en himla massa jobb :rolleyes:.. Och en himla dyr bil :eek:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Glömde skriva att självklart hoppas vi att allt i en bil är kvalitetssäkrad...
Precis som forumsreglerna.... Men när något inte fungerar som tänkt då får man kolla det som inte fungerar.... Oavsätt om det gäller en bil eller forumsreglerna....Eller vad man nu vill kvalitetssäkra....
Hoppas detta förtydligar bättre vad jag menar :bye:
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Härligt fina smileys du har i dina inlägg Muskatten, men jag tar inte åt mig av sådant, tyvärr sänker det bara kvaliteten och trovärdigheten på inläggen. Kvalité på fordon kanske är bättre att diskutera i en särskild tråd, jag har lite erfarenhet av det också. Den här tråden handlar ju om forumsregler.
 
Toppen