• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Komplettera med ett batteri till

F

F.d. 59058

Guest
Är nybliven husbilsägare. Har köpt en Burstner IXEO 726 årmodell 2010. Det sitter "bara" ett batteri i. Finns plats och är förberett för ett batteri till. Enda nackdelen om vi monterar ett batteri till är att vi inte kan använda värdeskåpet. Men det kan jag leva med.......

Batteriet som sitter i är på 75 ah. Det är ett "Marine-Caravan" batteri.
Vad är viktigt att tänka på? Är det värt att satsa på så stort som möjligt eller måste det va ett 75 ah det med? Nåt annat som är viktigt?

Vi har inga solceller på taket och kommer fricampa mycket.

Vill ha rejäla grejer som jag kan lite på........

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025
Sv: Komplettera med ett batteri till

Redigerat då jag gjode fel beskrivning här tidigare!

Det rätta om man ska fricampa mycket är, precis som SirMclain skriver, naturligtvis ha så många Ah som bara ryms och massor med solceller..frågan är dock vad som är rimligt....solceller är ju inte direkt billiga :twitcy:

Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest

Det är mycket som spelar in, ligger ni stilla flera dagar utan att köra motorn och använder TV, parabol, kaffebryggare, dator och en massa annat som drar ström eller kör ni varje dag och inte nyttjar så mycket ström.

Även 75Ah räcker för "nattstopp", så börja med att testa om det räcker för era behov eller inte :)!

Annars fortsätt med med en ny större batteribank enligt ovan och testa, eller om ni behöver solcell/elverk att stötta med.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 59058

Guest

Ja, hade nog inte tänkt lägga pengar på solceller det första jag gör. Men märker jag att det behövs så får det helt enkelt bli så. Men vore bra om man kan klara 3-4 nätter på samma ställe. Vi kör inte mkt dator. Men visst, det kan nog bli lite laddning av mobiler och kidsen plattor. Känns som Biltemas Batteri får bra omdömen(?)

2 st nya friska 2x90 ah borde man väl komma långt på? :)

ingerbenny

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025

Vi har ett 75 amp. bodelsbatteri, och ett 100 amp solcell på taket.
Inga problem för oss att klara 2-3 dagar under sommaren med detta.
Däremot så har vi inte hunnit testa detta under hösten.
(Vi kanske är fega och tar in på en camping med elstolpe)

Skulle nog ändå rekommendera att du kompletterar med en solcell.

Inger o Benny

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Ja, hade nog inte tänkt lägga pengar på solceller det första jag gör. Men märker jag att det behövs så får det helt enkelt bli så. Men vore bra om man kan klara 3-4 nätter på samma ställe. Vi kör inte mkt dator. Men visst, det kan nog bli lite laddning av mobiler och kidsen plattor. Känns som Biltemas Batteri får bra omdömen(?)

2 st nya friska 2x90 ah borde man väl komma långt på? :)

Bara ett litet tips vad gäller solcell. Jag vet inte vilken budget du har, men jag tycker dock att de har hyfsat pris här. Du kan säkert hitta bättre på andra ställen, men jag tycker detta är prisvärt.

monokristallin solcell 140w

Om du vill kan du börja med att sätta dit en. Men när du skaffar regulator och kablar, se då till att de är dimensionerade för ytterligare en. Då kan du jätteenkelt eftermontera en till själv genom att parallellkoppla den andra. Skönt att slippa göra ytterligare ett hål i taket.:) Om du tycker att du behöver mer. Jag har just 2 x 140 Watt och de passar min situation.

En litet tips till när du ändå ska nyinstallera en solpanel, se då till att fördela lite av laddningen till startbatteriet 5-10%. Då har du underhållsladdning på det när bilen står still länge.

Senast ändrad:

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

I bifogade "Batterihandbok" kanske du få en del goda råd.

På sid 13 hittar du information om parallellkoppling. Där står bland annat att batterierna kan ha olika kapacitet och olika ålder.

Ahh...just det ja, tack, minnet är ju som guldfiskens :swoon:, naturligtvis så var det seriekoppling med olika Ah som orsakar fenomenet jag pratade om, hände med vissa 24V fordon....

Tack för rättelsen!

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Mht batteri til bodel/forbruk, så ikke vær så opptatt av verdien Ah, mye viktigere på moderne kvalitetsbatterier til bodel og forbruk er Wh, watt timer. Dette er en faktisk verdi på hva man kan ta ut av batteriet mellom oppladingene.

Fra Exide sine sider: * Wh = Batteriets tilgjengelige energi. Den energien målt ved 20 timers bruk som et batteri kan avgi uten å overskride anbefalt maksimal utladning.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Den normala förbrukningen de flesta har i sina bilar idag brukar vara.

Mifi Router 10-30 Watt
Belysning Led 15 Watt (flera belysningar igång samtidigt)
Dator 35-90 Watt beroende på skärmstorlek och processor
Laddning av 2 mobiler och en Padda. 3 Amp???
Tv 16"-21" 35-80 Watt
Lite vattenpump, truma eller alde värme (Dieselvärmare drar mer)
Ibland använder man lite ström till kökstillbehör och städning

Vår ungefärliga användning.
- Vi använder ca: 20 datortimmar per dygn tillsammans 40 Amp
- Mifi:n står alltid på 12 Amp
- Belysning 3 Amp
- 3 Amp
- Tv har vi ingen
- Gissar att övriga aktiviteter drar ca: 5 Amp

Totalt uppskattar jag att vi har ca: 60-75 Amp/dygn. Volten går sällan lägre (på displayen) än 12,5 Volt. En del av förbrukningen sker på dagtid och då matar ju solpanelerna hyfsat och man har i stort fulladdat till kvällen.

Vi har ju hög data förbrukning, men ingen Tv så det jämnar nog ut sig.

För oss är det viktigt att ha 2 bodelsbatterier annars skulle vi nog dra ut det mesta om vi hade bara ett, med resultat att det blir dåligt snabbt.

Om du vill stå för dig själv för en stund utan extern el ska du nog satsa på dubbla bodelsbatterier och solpanel-er. Om vädret är dåligt kan man ju alltid dra ner på förbrukningen. Panelerna laddar ju alltid lite även om vädret är dåligt.

En sak att tänka på om du vill stå lite längre. Skaffa en extra toa kassett. Då kan du förlänga vistelsen tills båda är fulla.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Jag tror inte att normalanvändaren gör av med 40AH på datordrift.
Vi förbrukar 15-20AH per dygn till belysning TV dator mm. detta gäller sommartid.
Slå alltid av förbrukare du inte använder, det är mycket billigare än överdimensionera elsystemet.
Jag kommer nu få reaktioner från storförbrukare på mitt inlägg!!!!!!

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag skrev ju det: Vi har ju hög data förbrukning, men ingen Tv så det jämnar nog ut sig.

Dom som tittar på Tv 3 timmar på kvällen med box på kvällen har nog samma problem.

Frugan jobbar ju med dator (medans jag leker). En del av det är ju på dagen så då hjälper ju solen till om den finns. Men frågeställningen var:

Komplettera med ett batteri till

Han vill fricampa mycket... Svaret kan bara vara ett: "Släng in så mycket ampere du kan och har råd till. Fyll på med solpanel."

harryerik

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2025

Ännu en nybliven husbilsåkare, inne på tredje dagen.

Vad behövs för att kunna fördela laddningen mellan de olika batterierna, har en 15A regulator och tror att det sitter en 100W panel på taket.

F

F.d. 55397

Guest

Och det lyser än? :)

Skämt åsido, finns olika varianter, men har du inget väldigt special så tar regulator och elblock hand om laddning av bodels respektive startbatterier.

Bilen prioriterar startbatteriet och laddar sen bodelen.

Batteribanken i bodelen sköter naturen om fördelningen, det är därför det är viktigt att ha samma skick på de batterierna.

GTV6

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022

Som seglare kan jag säga ett ord, "snåla på strömmen".

Stäng av allt som inte behövs(lysen, WIFI, reducera ev fläkt för värmen på natten mm), stäng av centralström när ni lämnar husbilen mm samt ladda paddor od när motorn går.

Försök att varje dag köra motorn en halvtimme-timme så att inte batterierna går ned sig.

Men, inse att strömmen är en bristvara och spara :)

F

F.d. 58882

Guest

Som seglare kan jag säga ett ord, "snåla på strömmen".

Stäng av allt som inte behövs(lysen, WIFI, reducera ev fläkt för värmen på natten mm), stäng av centralström när ni lämnar husbilen mm samt ladda paddor od när motorn går.

Försök att varje dag köra motorn en halvtimme-timme så att inte batterierna går ned sig.

Men, inse att strömmen är en bristvara och spara :)

Håller definitivt inte med om detta. Jag har 2 x 100W solpaneler & 2 x 95Ah AGM-batterier & klarar mig utmärkt med fläktar belysning mm. utan att någon gång behövt spara på strömmen.

Bennie:)

steveJ

HBK Intresserad
Kommun
Falun

Kanske bra att börja med att räkna lite ungefär hur mycket ström man förbrukar innan man föreslår vilken solpanel som skall monteras.

En bra regel brukar vara 100w monokristalin solpanel lämna 20-30Ah en sommardag i yttersta fall närmare 40ah.

har man dålig koll kan man göra som jag och först installera en batteriövervakare BMV-700 för att få koll på förbrukningen och sen köper man solpaneler utifrån detta.

hade själv ont om plats på taket och satsade därför på en mindre solpanel och en riktigt bra regulator.

Sen har vi batterierna och där känns AGM som det självklara valet då dessa kan laddas ur mer än vanliga fritidsbatterier som ofta inte tål att laddas ur mer än 50-60% av kapaciteten

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Vi har också lite på gränsen att vi klarar oss för två övernattningar med tv på 3timmar per kväll eller en god film, och laddning av iPad och mobiler men när vi funderade så kom vi på att vi bara ligger ute ett par nätter på helgerna och på semestern brukar det bli ställplatser och en och annan camping nere i Europa med ström så då klarar vi oss utan solceller. Men när vi går i pension så får man fler dagar att vara ute på.

Men sambon kom på en smart sak, han köpte ett batteripack som han laddar upp hemma och tar med sig vet inte teknisk fakta men det kan han hjälpa er med om ni är intresserade. Med den kan vi ladda två paddor, och två mobiler under två tre nätter så då sparar vi så vi kan använda tv en extra kväll utan problem så nu fungerar 3 nätter utan solceller.

Toppen