• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komplett larm, varnar även för fukt

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det norska företaget Avara aviserar att man första kvartalet nästa år, kommer att erbjuda ett komplett larm för husbilar. Ett larm som i tillägg till det vanliga, brand, gas och inbrott, även larmar om fukt i bilen på ett tidigt stadium. Att larma om fukten säger man sig vara först i världen

Vet inte, kanske det är den produkten vi alla väntat på? Vi får i alla fall lägga till den på listan,
Norska uppfinningar:
1. Osthyveln
2. Fuktlarmet i husbilen
3. ........................
4. ........................
5. ........................

Tommy

Edit: Se nedan! Om PeterK’s uppgifter skulle stämma, betyder det att 2:a platsen på listan över norska uppfinningar fortsatt skulle vara ledig.
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Våra grannar i väster har även uppfunnit denna lösning. Mycket smart, tycker jag!



//Jocke
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Börjar inse att Wikipedia och undertecknad har vissa vita fläckar vad gäller kunskapen i ämnet Norska uppfinningar;

1601990318164.png

Som ni kan se, så skriver Wikipedia så här, när man frågar efter uppfinningar från vårt broderland i väst; "Denna kategori innehåller endast följande sida" : Upp kom endast sidan O, med osthyveln i högsta hugg! Tomt både på sidan G och sidan W.

Tror det är läge för @Knut att gå in på sidan och uppdatera den, eftersom den inte blivit uppdaterad sedan 1925, då den första osthyveln såg dagens ljus hemma hos möbelsnickaren Thor Björklund i Lillehammer.

Tommy
 
Senast ändrad:

Thomas S.

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17819
Medlemskap
2024
Våra grannar i väster har även uppfunnit denna lösning. Mycket smart, tycker jag!



//Jocke
Tyvärr(!) kan jag meddela att uppfinnaren bor i Karlskoga och stammar från Finland!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg holder meg litt vekk fra editering av Wikipedia, spesiellt den svenske utgaven :D. Gå inn på samme oppslag i den norske utgaven: Kategori:Norske oppfinnelser – Wikipedia og en finner noen flere. En av disse jobber PeterK med til daglig.

En annen norsk oppfinnelse er panteording for tomgods, i Norge fra 1902 og i Danmark fra 1942. 2 av de 3 største produsenter av pantemaskiner er norske.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
I dagarna har jag fått en inbjudan till Caravanmessen på Lillestrøm 2021 avholdes fra 16. til 19/9-2021, eftersom jag prenumererar på nyhetsbrev från Avara sedan ett år. De lockar med messetillbud. Redan tidigt fick jag fullständig produktinformation om deras trådlösa fuktsensor, samt referenser till folk som stod bakom tekniken. Tekniskt sett fungerar säkert sensorn och överföringen i andra sammanhang än som det är tänkt i en husbil. Det verkar som lösningen har kommit fram före problemet, och man har spänt vagnen framför hästen.
//Conny
Häst.jpg
 
Toppen