• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komma igång med 5:2

H

hianders

Guest
Misstänker att det är många klubbmedlemmar som använder denna "diet". Vi vill gärna och vore tacksamma för förslag på menyer för åtminstone ett par veckor så att man kommer igång.

Inger/fru hianders
:yes:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Komma igång med 5:2

Kolla TV2 ikväll (om 5 minuter), vetenskapens värld som handlar just om 5:2 (går i repris + TV Play). Det pågår även en klinisk studie i Sverige och man har kommit fram till att det funkar bra på alla, speciellt om man har högt blodtryck!
 
H

hianders

Guest
Sv: Komma igång med 5:2

Kolla TV2 ikväll (om 5 minuter), vetenskapens värld som handlar just om 5:2 (går i repris + TV Play). Det pågår även en klinisk studie i Sverige och man har kommit fram till att det funkar bra på alla, speciellt om man har högt blodtryck!

Vi skall kolla! Enkla fastedagarmenyer söks!

Inger
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Komma igång med 5:2

Googla Inger, det finns hur mycket som helst på nätet. Sedan finns ju flera kokböcker, bl.a. Ulrika Davidssons "Kokbok om 5:2" Får du bara lite idéer till att börja med, så kommer du snart på egna varianter. Lycka till! Vi ses i Brunskog.

Ami
 
H

hianders

Guest
Sv: Komma igång med 5:2

Tack Ami! Jag vet att det finns mycket att googla på nätet och vi har också den kokboken du nämner. Men, vad jag lite efterlyser är t ex; tisd tomatsoppa, fred morotssoppa och förslag på mellanmål dessa dagar. Bara så man kommer igång. Tror att det löser sig sen!

Inger
 
  • Gilla
Reaktioner: Ami
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Komma igång med 5:2

När vi började med det så valde vi en meny som var enkel nog och körde den ett tag. Vi tog denna menyn och gjorde en variant på den som passade oss:
De allra bästa recepten | 5 2 Dieten
Vi resonerade att det är två dagar i veckan, då gör det inget om det är samma. Man äter ju annat de andra dagarna. Viktigast är att hålla det enkelt.

När vi anpassade de recepten hade vi god hjälp av denna listan:
kcal tabell | 5 2 Dieten med den till stöd kan man skapa sig en egen meny om man vill. Eller göra som vi och anpassa andra.

Efter en eller två månader hoppade jag över frukosten och åt mer till lunch istället.

//Stefan
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Komma igång med 5:2

Jag har kört 5-2 sen 1 aug. Gåt ner 12 kg. Stod lite stilla några månader.

Jag är korvälskare så jag brukar äta 2 tjocka viktväktare korvar, vid någon måltid de 2 dagarna.

Frukost alltid en lingongrova med mager skinka.

Sen varierar jag den 3:dje måltiden mellan soppa, omelett på 2 ägg med räkor eller skinka. Ibland lax eller mager kyckling med sallad.

Dricker kolsyrat vatten (gör eget) ibland cola zero.

Låter andefattigt men det funkar för mej även om det är samma mat hela tiden.

Det man måste tänka på sedan är att inte överkompensera de andra 5 dagarna vilket kan vara en fara för många.

Lycka till
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Komma igång med 5:2

Både jag och frugan har gått ner,hon 8 kg och jag själv 13 kg :mcride::spinny:
Vi rör oss mer var dag och ändrat kosten till mer nyttigt och slutat med
socker,kaffebröd,äter mer nyttigt så att säga !!
Man kan nog äta det mesta bara att man rör på sig oxå,viktigt !!
Promenader 5-6 gånger i veckan ca 1 timme var gång !!
Detta är över 6-7 månader vi gått ner detta....:twitcy:
 
F

F.d. 54949

Guest
Sv: Komma igång med 5:2

Dricker kaffe och vatten på måndagar och torsdagar och har tappat 13 kilo lite drygt sedan oktober -13. Ett bra sätt att kolla om man har bra karaktär. Äter som vanligt övriga dagar. Lite motion skadar inte heller. Hälsningar Brandis.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Komma igång med 5:2

Det viktigaste är att man tror på metoden.
Men å andra sidan så får man ju bara isig 70% av det normala kaloriintaget om man fastar 2 av 7 dagar, så visst funkar det.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Komma igång med 5:2

Hej
Förstår inte att jag lever, som bara äter husmanskost och motionerar 7 Km / dag.
/Vidhem
 
Toppen