• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kom ihåg att byta PIN-kod på BT enheter

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Läste om ett fall där en husbilist märkte att hans bägge Victron MPTT enheter slutat att fungera, samtidigt.
Det visade sig att personen i fråga inte ändrat default PIN till något eget, och att någon loggat in, stängt av blåtand i enheterna och sedan stängt av enheterna.
Tur att denne hackare inte gjorde något värre, med laddspänningar tex.

Han fick hjälp att väcka MPTT-enheterna igen, allt funkar och ny PIN är satt.

Just detta har jag också funderat på.
Victron hade ju 000000 som defaultkod innan men senare ändrat till unik kod som står på produkten vilket är mycket bättre.
Som du skriver, man kan ställa till mycket jävelskap om man vill, så det gäller att skydda sig.

Har märkt när man står på en ställplats/camping. Mycket som ploppar upp även med wifi, där det inte är ändrat. Jo jag har testat men inte gjort nått

Har märkt när man står på en ställplats/camping. Mycket som ploppar upp även med wifi, där det inte är ändrat. Jo jag har testat men inte gjort nått
--------------
Hej, ja jag har också kollat, bl.a. i hamnen i Mariestad där det är både tätt och mycket Victron ibland.
De flesta tycker ju att det är roligare att hjälpa varandra än att sabba för andra, men eftersom koden kan/kunde göras både enkel och synlig på en klisterlapp i bilen så var väl problemet att en del inte tänkte på saken och kanske en del inte ville fibbla bort sig i menyerna.
Är det förresten någon som fått en Garmin GPS som sett död ut, men kommit på att det troligen är ljuset på skärmen som är helt neddraget av någon anledning, möjligt för att den trodde sig fått röstkommando om det ???
Dum som jag var så startade jag om den, vilket gjorde att jag tappade bort mig fullständigt för skärmen var lika svart fortfarande och den brukar stanna på någon uppmaning vid omstart att inte fibbla med den under färd, som måste godkännas.
Tryckte på måfå på skärmen och träffade troligen rätt.....
Efter många besvär i blindo så lyckades jag med Garmins röstkommando komma in i menyn och prata upp ljusstyrkan så skärmen åter blev synlig...

M.v.h. JANKRO.

Ja man har ju fönster i bilen där Blåtand tar sej in och ut.
Problemet är ju att komma ihåg alla olika lösenord.

Det är ju bara första gången man kopplar samman Appen/telefonen med Victron'en och lösenordet som man behöver skriva in det. Risken att man glömmer det blir ju större vartefter åren går och till man skaffar ny telefon och App, men sedan kan man ju skriva sitt lösenord med tuschpenna på Victronen t.o.m. eller en lapp i bilen och ha samma till alla Victron, bara så grannen på ställplatsen inte kan se koden, logga in sig i Victron'en och sabba inställningarna på rent jä...skap.
De nya med egen PIN kod kan man ju ev. behålla originalet för det följer ju med flera klisterlappar med både PIN och PUK kod förtryckt.

För övrigt så hatar jag som de flesta andra krångliga lösenord som man blir tvingad att använda. Man/jag försöker väl att ha något system i den röran och skapar något nytt och liknande i sitt system. Visst är det toppen när det då kommer upp i röd text att det inte duger utan att man måste använda... Både små bokstäver och versaler, siffror samt även tecken för att det skall duga (tror det var LIDL) och det spräcker ju alla möjligheter att kunna få system i lösenorden och går knappt att tyda senare ens om man skriver upp eländet.

M.v.h. JANKRO.

Tillbaka
Toppen