• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

kolvarna har satt sig

K

Klaric

Guest
Hej!

Fick en Kia Sorento av en kollega på jobbet som har ståt i 3,5 år och kolvarna har satt sig.
Har plockat av toppen och helt i diesel och knacka försiktigt på dom men inget hjälper.
Min fråga är om någon vet några trick eller lösningar på att fixa detta problem.

Tacksam för alla lösningar.

F

F.d. 58882

Guest
Sv: kolvarna har satt sig

Låter som rost (kontaktkorrosion även kallat fretting) mellan kolvringar ock cylinderlopp. Försök med lite rostlösningsolja 5.56 eller liknande & vrid runt motorn på vevaxelns mutter + ett kompressionsprov. Om det är så att kolvringarna rostat fast så kan det vara nödvändigt att hena loppen & byta kolvringar

Bennie

F

F.d. 29925

Guest
Sv: kolvarna har satt sig

Nog lämpligt att även ta bort tråget och lossa vevlagren, därefter skall det nog gå att knacka ner en kolv i taget. (Kolvarna måste nog tas ut i alla fall.)

Toppen