• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kolla torrsprickor däck

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
En bekant till mig lånade sin fars husbil och lastade bilen redo för semestern i somras.
Redan efter 10 mil exploderade ena bakdäcket. Han fick panik - men kunde trots 110 km /tim styra sig till kanten på vägen.
Enligt min bekant var det inte speciellt slitna hjul, men han visste inte hur gamla dessa var. En hemsk upplevelse för familjen.
Det blev bärgning, södertrasad bakdel och lång reparationstid. Också 10000kr högre självrisk då bilen var utlånad.
Ändå tur att alla personer var oskadda.
Bilen var en 2010 modell.
Okänt däckfabrikat.
Men en påminnelse att se över era däck nu inför vintern och våren.
Kan tilläggas att bilen var nybesiktigad. Men de kollar ju bara mönsterdjup och inte däckets ålder eller söker efter sprickor.
Nog så viktig säkerhetsdetalj.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kan du ange något bolag som har dessa krav?Verkar tveksamt enligt diverse försäkringsbolag dom ersätter ändå.
Jepp.

Läs det finstilta hos folksam och Länsförsäkringar
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag skulle byta. Sen har vissa, men inte alla försäkringsbolag inskrivet att däck inte får vara äldre än 8 eller 10 år. Då ersätts inte skadan som kan uppstå på bodelen vid punka/explosion. Samma om däcken är i för dåligt skick..

Kolla däck på näthandeln. Mycket billigare än hos lokal handlare. Snabb. Frakt 2 dagar oftast...
Litet förtydligande: Jag ställde frågan med bilderna förra året. Köpte alltså nya Pirellidäck i slutet av förra sommaren men hann inte köra mer än från verkstan och sen till vintergaraget. Är alltså först nu jag kört ordentligt på dem :)
 
Toppen