• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kolla gasolanläggningen

Master XL

HBK Medlem
Inlägg
919
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Jag har en provtryckare för gasol.
Vet dock inte vilka värden/kriterier som ska uppfyllas för att anläggningen kan anses godkänd med den metoden.
Jag kan pumpa till max 0,8 bar.
Testa detta under en timme utan att trycket sjönk.
Någon här som vet hur mätningen ska göras på ett ”korrekt” sätt?
 

Bilagor

  • IMG_0911.jpeg
    IMG_0911.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 8
Jag testar mitt så här:

Stänger av kranarna på flaskan och låter kranarna till förbrukarna stå öppna. Kan jag tända spisen efter ett dygn är anäggningen tät, skulle det inte gå att tända spisen efter ett dygn så får jag börja leta läckor.
 
Jag testar mitt så här:

Stänger av kranarna på flaskan och låter kranarna till förbrukarna stå öppna. Kan jag tända spisen efter ett dygn är anäggningen tät, skulle det inte gå att tända spisen efter ett dygn så får jag börja leta läckor.
Kanske bra att förtydliga att du menar att det är huvudkranarna till förbrukarna som skall stå öppna medan själva förbrukarna är stängda. När man sedan efter ett dygn öppnar kranen till en spislåga och tänder skall det brinna en kort stund till gasen i ledningen är slut (eller snarare övertrycket i ledningen sjunkit). Tänder den inte tyder det på att gasen läckt ut.

//Michael, medlem
 
Kanske bra att förtydliga att du menar att det är huvudkranarna till förbrukarna som skall stå öppna medan själva förbrukarna är stängda. När man sedan efter ett dygn öppnar kranen till en spislåga och tänder skall det brinna en kort stund till gasen i ledningen är slut (eller snarare övertrycket i ledningen sjunkit). Tänder den inte tyder det på att gasen läckt ut.

//Michael, medlem
Ja så är det naturligtvis. Tack :)
 
Senast ändrad:
Hej, det blir lite underligt, för hur och var man kan pumpa vissa tryck eller inte är lite olika även om den här prylen "bara" verkar vara upp till 0.8bar vilket är 800mbar (millibar) och i själva systemet har man bara 30mbar. Kanske skalan går till 0.8bar men pumpen ändå klarar ännu mer??
D.v.s. att pumpen kan bara användas med fullt tryck i stället för gasoltuben före reduceringsventiler m.m. och då blir det läckagetest som görs och inte provtryckning av systemet som är rätt onödigt om det inte skett till eller ombyggnad.
Besiktningen gör också bara läckagetest som oftast går lite för fort om bilen glider genom snabbt och felfritt :msn_smiley:.
För mycket tryck i själva lågtryckssystemet kan förstöra de mjuka packningarna till ventilerna som stänger flödet om lågan slocknar och inte tänder om igen / flamvaktsfunktionen.
Det är faktiskt enklare att lära sig som Blaser338 skriver att använda gasolen och det trycket samt avstängd flaskventil på rätt sätt som gör en mycket säker koll samt den är lätt att utföra när man är på tur.... Kanske efter en knölig bumpi färd på dåliga grusvägar som starkt kan motivera en kontroll.

Det finns även ytterligare en pryl som kollar tryck enkelt om man vill se själva trycket och inte bara kolla hur länge lågan brinner efter några timmar med stängd tub, men sitter monterad hela tiden. En tryckmätare som monteras mellan tuben och regulatorn.
Vid koll så behöver man bara kolla trycket på mätaren, stänga av kranen på tuben, när man har alla huvudkranar till förbrukarna öppna... Men själva förbrukarnas kranar stängda (eller ev. påvridna om man även vill kolla att flamvakterna håller tätt, men det räcker att göra ibland bara.)
Vänta en stund och kolla att trycket ligger kvar lika.
Vänta en timme och kolla att trycket ligger kvar, och då vet man att det är "rätt" ok.
Vänta flera timmar eller över natten, och om trycket ligger kvar så länge (ev. något liite lägre tryck) så är det tätt.

Det gör ju också att man inte behöver skruva med kopplingar och kanske bli lurad och fundersam över någon liten läcka där eller i testutrustningen, eftersom man kan kolla systemet helt orört om man använder gasolens eget tryck för testen i stället.

Det finns instruktioner skrivna på flera ställen här redan.

(Det finns även en snabbtestpryl man skruvar dit på lågtrycksidan efter regulatorn som innehåller vätska, om man trycker på en knapp så passerar gasolen genom vätskan, och om man testar med alla förbrukare avstängda i bilen och det bubblar, så läcker det någonstans...)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Jag har anslutit en tryckmätare mellan gasolflaska och gasolslang.
Jag öppnar flaskventilen, öppnar slangbrottsventilen och kontrollerar att mätaren visar tryck.
Stänger därefter flaskventilen och väntar ca en halv timme. Om trycket då visar samma som när jag stängde flaskventilen har jag inget läckage.
Har vid två tillfällen hittat läckage på detta sätt. Var det läckte hittade jag med hjälp av läckage spray.
Ett läckage var i rörkopplingen mellan reduceringsventilen och utgående rör.
Det andra läckaget var på röranslutningen till Trumavärmaren.
Bild på tryckmätaren nedan:
1742246217370.png
 
Detta är den manuella testare de flesta använder: TRYCKTESTARE FÖR GASOL- LÄCKAGE

Bruksanvisning medföljer, så man slipper gissa på vilka tryck man ska använda.

Pålle
Man kan även köpa slangen löst och använda sin gamla tryckskapare för att testa lågtrycksområdet om man nu har en Truma eller GOK regulator så att slangen passar. Max tryck framgår av manualen, bifogar ett klipp från Truma DuoControl CS.
Har man någon annan typ av regulator så måste man lossa utgående rör eller slang alternativt om det finns annan specifik testutrustning.
Trycket är generellt max 5x regulatortrycket för de gasapparater som används i husbilar, dvs numera 150 mbar.
SmartSelect_20250317-221450_OneDrive.jpg
Hälsningar
Peter
 
Du gör alltså ett läckagetest, inte en täthetskontroll.

Om din avläsning ska vara relevant, bör du vänta minst 2 (gärna 2½) timmar innan du gör avläsningen.

Pålle
Det där är ju hårklyveri. Är det tätt har jag inget läckage.
De läckage jag hittade såg jag att trycket sjunkit redan efter ca 10 minuter
 
Det där är ju hårklyveri. Är det tätt har jag inget läckage.
De läckage jag hittade såg jag att trycket sjunkit redan efter ca 10 minuter
Det är absolut inte hårklyveri, anledning till att man med viss regelbundenhet bör kolla anläggningen med 150mbar är för att säkerställa att det är tätt om regulatorn går sönder. En modern regulator är begränsad till att ge max detta tryck om den pajar.
Men för daglig kontroll funkar det du gör utmärkt men det är ett prov som endast visar om det är tätt just nu.
Hälsningar
Peter
 
Det man vill veta att det funkar och håller tätt efter regulatorn är säkerhetsventilerna i spisen/ugnen. Jag har aldrig hört talas om andra läckage efter regulatorn, ifall systemet inte varit öppnat, har det öppnats måste en provtryckning utföras.

Vid provtryckning ansluts maskinen efter regulatorn samt man öppnar alla spisvred och ev. ugn, sen trycksätter maskinen systemet med 150mbar i ca. 15min. Resultatet kommer utskrivet på pappersremsa.
Detta utförs på utbildade verkstäder.
 
Jag stänger aldrig av gasen. Finns det kvar i flaskorna när jag behöver så är det tätt.
Man kan aldrig gardera sig mot att en läcka uppstår. Annat än att byta anslutningsslang vart femte år, då har man gjort vad man kan.
 
Jag har en provtryckare för gasol.
Vet dock inte vilka värden/kriterier som ska uppfyllas för att anläggningen kan anses godkänd med den metoden.
Jag kan pumpa till max 0,8 bar.
Testa detta under en timme utan att trycket sjönk.
Någon här som vet hur mätningen ska göras på ett ”korrekt” sätt?
Om vi återgår till min fråga.
Vissa bilprovningar använder den modell av provare som jag har.
Dom kan ju inte testa under så lång tid, kanske 10 minuter.
Trycket spelar väl heller ingen större roll eftersom den ansluts vid gasflaskan innan regulatorn.
 
Trycket spelar roll!

En täthetskontroll skall göras vi 150 mbar, men trycket efter reduceringsventilen är ju endast 50 mbar.

Enkel matematik, enligt gasfackkunniga: (150 mbar/30 mbar)² x 10 min = 250 minuter.

Om man mäter vid arbetstrycket (30 mbar) ska man alltså vänta i drygt 4 timmar – inte 10 minuter – innan man avläser tryckfallet.

Pålle
 
Jag har nu varit i kontakt med en kollega vid det tyska branschförbundet CIVD, med den imponerande titeln "Leiter Referat Technik, Umwelt & Infrastruktur", och han skriver så här:

Please find attached the information which we sent Yesterday to the Belgians because they were asking the same question. We are not aware of any problems for foreign vehicles caused on German streets and campsites.

Pålle
 
Trycket spelar roll!

En täthetskontroll skall göras vi 150 mbar, men trycket efter reduceringsventilen är ju endast 50 mbar.

Enkel matematik, enligt gasfackkunniga: (150 mbar/30 mbar)² x 10 min = 250 minuter.

Om man mäter vid arbetstrycket (30 mbar) ska man alltså vänta i drygt 4 timmar – inte 10 minuter – innan man avläser tryckfallet.

Pålle
Riktigt så enkelt är det inte
När man lägger på 150 mbar så stressar man fram smygande fel som kommer längre fram
 
Tillbaka
Toppen