• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kol till startmotor eller något servicepaket tips tack

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej
jag har denna startmotor och ska ta isär den och byta typ kol och annat men vart får man tag i detta om någon vet?
Startmotor
Råd och tips om detta om `någon kan detta
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej
jag har denna startmotor och ska ta isär den och byta typ kol och annat men vart får man tag i detta om någon vet?
Startmotor
Råd och tips om detta om `någon kan detta
@HansErik
Vad jag kan se så passar inte den av dig länkade startmotorn din motor.

Ovan i Roger67s inlägg har du en sökning som slutar i en 78 hk motor.
Nedan har du en sökning som slutar i en 84 hk motor.

Ingen av alternativen föreskriver en 2,5 Kw startmotor, som i din länk.

Bäst vore att köpa en ny av Autodock för under tusenlappen, kol och annat är ju inte gratis det heller, om du hittar det.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ibland kan det vara lite knepigt med reservdelar till de gamla Ducato bilarna.
Att söka på registreringsnummer fungerar inte alltid.
Jag köpte min startmotor hos startmotor.se, den passade till bilen.
Generatorn köpte jag på samma ställe, den passade inte.
Jag handlade över disk i butiken.

Om man kollar på Autodoc så så finns det många att välja.
Det verkar inte helt lätt. Årsmodellen verkar också spela roll.
Bra priser hos Autodoc.

Jag har en 75hk bensinare 1989 års modell.
Vilken skillnad det blev med en ny startmotor.

Ett tips: Byt ut kabeln som går från generatorn till startmotorn.
Sätt en grövre kabel. Original kabeln är i klenaste laget.

Lycka till
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack alla.
Jag ska pilla bort startmotorn på Måndag och se kanske där står något nr betäckning på den.
Startmotorn funkar men låter hemskt och ibland måste man slå med hammare på den
 

Bilagor

  • IMG_20200227_134935.jpg
    IMG_20200227_134935.jpg
    872,1 KB · Visningar: 31

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.600
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har sökt hos Mekonomen tre gånger nu och fick mest negativt svar på olika sätt men till slut så dök en startmotor upp som troligen är rätt. Det är svårt nu för tiden att hitta delar till alla möjliga äldre bilar hos svenska firmor... Det kanske inte är så intressant för dem längre, eller också har de tappat kunder som äger äldre bilar p.g.av deras "prisutveckling" mot nätbutiker.
Den här dök upp till slut och är nog den rätta hos Mekonomen till din bensinmotor.
-----------------------------------------------------
ÖÖÖÖÖÖÖÖStartmotor.JPG
-----------------------------------------------------
Men tyvärr så visas också varför de flesta väljer andra firmor för köp. Visserligen en BOSCH men som vanligt ca. tredubbla priset mot nätbutiker som länkats till ovan. Det finns ju både LUCAS och HELLA om man vill ha kända märken under tusenlappen (även om LUCAS kanske är mera Ökänd :pän känd).
Enklast är nog en ny, för även om det bara är kolen som bråkar så bör man också byta i alla fall lagret framme vid drevet som oftast är ett glidlager och se efter solenoiden om den går att plocka sönder för kontaktplattorna i botten som ger ström till snurren när den dragit in drevet i kuggkransen kan också vara en källa till att den är trög med snurren.
Även ett nytt bendixdrev kan nog vara idé om man vill kalla fixet renovering.
I England går det även att köpa en startmotor som har utväxling och inte drar mycket ström alls, men de är ju inte längre med i EU så det blir ju både post och momsavgifter på det priset, och en "vanlig" original startmotor är inte så kraftig och strömsugande heller, samt en sådan har redan klarat av trettio år om den inte redan är bytt en gång innan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Inte reklam men startmotor.se har troligen det du behöver, nästa vilken lite verkstad som helst kan svarva kollektorn om det behövs. Delar till startmotorer kostar inte mycket så är du lite händig blir det bra timpeng.
Skrev lite i din andra tråd också.

Hälsningar
Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.600
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja den bör nog passa bra.
Lite info.
Det är samma bensinmotor och startmotor antingen det är ca. 75 eller ca. 85 hästars motorn i bilen. Annan kompression, annan kamaxel och andra munstycken i förgasaren är i princip det enda som skiljer på Peugeot's bensinmotorer som är den enda motorn i alla bensinbilar vad det än står i grillen på husbilen. Fiat, Peugeot, Citroên eller Talbot (i England) och det är troligen p.g.av att det finns många äldre Talbothusbilar i England som det finns framtaget en special eftermarknadsstartmotor med utväxling att köpa där.

Sedan dyker väl också den klassiska frågan upp.... Hur många eftermarknadsfirmor finns det som tillverkar startmotorer till gamla bilar.
Kanske högst ett par st. om ens det. Olika färg och olika märkning beroende på om det är på Måndag eller på Torsdag de tillverkas är nog mycket troligt i många fall.

M.v.h. JANKRO.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Sedan dyker väl också den klassiska frågan upp.... Hur många eftermarknadsfirmor finns det som tillverkar startmotorer till gamla bilar.
Kanske högst ett par st. om ens det. Olika färg och olika märkning beroende på om det är på Måndag eller på Torsdag de tillverkas är nog mycket troligt i många fall.
Håller med Jankro.
Nu köper jag ju inte mängder av startmotorer men de jag köpt till europeiska bilar de sista 10 åren har inte varit nya utan renoverade och Polen verkar vara ett vanligt ursprungsland för dessa oavsett fina fabrikatet. De jag köpt till usa bilar har däremot varit nya och kommit från Kina.
Företaget jag själv jobbar på var tidigare stora leverantörer till fordonsbranchen, elektronik, ecu med mjukvara, insprutare osv. En gång hade jag möjlighet att besöka en av "våra" reläfabriker denna låg i Portugal. Här tillverkade vanliga standard sockerbitsreläer i mycket stort antal och varumärkena var många av de som är stora i branchen ingen nämnd ingen glömd.

Hälsningar
Peter
 
Toppen