• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kokande bodelsbatteri?

F

F.d. 2010

Guest
Hej.

Har ett litet problem med min dethleffs husbil.

Var ute och körde i Europa förra sommaren, när det plötsligt började lukta "batteri" i bilen Dethleffs -07. Ställde bilen på camping och kopplade in 230v.
När jag kom tillbaka på kvällen, efter ca 8 timmar, så kokade batteriet. Det luktade massor och batteriet var jätte varmt.
Körde bilen utan säkringar till batteriet resten av resan.
När jag kom hem så plockade jag ut batteriet och provade ladda med en annan laddare och konstaterade att batteriet blev varmt nu också.
Så batteriet bytades.
Nu har det handlats en helt ny Dethleffs -09, och första gången som jag kopplade in den på 230V, så upprepades felet efter ca 2 dygn.
Batteriet i bodelen kokade och det luktade riktigt illa.
Sitter Deta gel batteri i bodelen på bilarna. Vanlig syrabatteri till startbatteri.

Är det så att dessa batteri helt enkelt är väldigt känsliga om de står på underhållsladdning en längre tid? Eller är problemet att det är olika batteri i bilarna. Laddaren står inställd på gel.

Hoppas på lite tips.

Mvh Emil

F

F.d. 53054

Guest
Sv: Kokande bodelsbatteri?

Har du kollat laddaren i bilen så den ger den laddström som batteriet skall ha? Enl. din beskrivning
så låter det som att du har något fel på denna. Att ditt gamla batteri även kokade på en annan laddare tyder på att batteriet var kortslutet eller uttjänt. Laddströmmen bör ligga på c:a 14V.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Det är i första hand ett garantiärende.
Laddspänningen skall ligga på 14.2 volt vid +20 grader, högre vid fallande temp.och lägre vid stigande temmp.
Du måste börja med att mäta laddspänningen.

Jojje

F

F.d. 2010

Guest

Tack för svar.

Är lite skeptisk på att det är laddaren.
Laddas inte startbatteriet också med laddaren?
Vid för hög spänning(v), så borde ju detta också koka.
Startbatteriet var kallt. Mätte spänningen på startbatteriet vid laddning, och den låg på ca 14v.
Kan det bero på att bilarna har stått länge utan 230v.
Den senaste har stått i nästan 1 år innan vi köpte den och den andra stod utan laddning hela vintern.

Mvh Emil

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Ett gelbatteri är väldigt känsligt för överladdning.Laddaren skall minska strömmen när batteriet börjar bli fullt,annars fördärvas batteriet.
Fulladdat efter 3 timmars vila skall spänningen vara 13 volt.
Urladdat 12.2 volt. Underh.laddningsspänningen ej över 13.7 Volt
Dessa värden gäller vid +20-25gr.
Gelbatterierna fördelar är bl.a. att självurladdningen är 3%/mån.

Jojje

Toppen