• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Koggen i Malmö

• Startad av Startad av F.d. 4575
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 4575

Guest
Om ni kommer till Malmö, gör ett besök på koggarna, som ligger ca: 300 meter från centralstationen, tidigare flygbåtsterminalen. Vi var där i söndags och åkte en tur med den stora koggen, vi blev guidade av Lången och Reidun från Gosofts gård i Oxie härad. Efter seglatsen och guidningen var det mannekänguppvisning, vilka fantastiska kläder man hade på slutet av 1300-talet, sen bjöds det på kaffe och bullar.
När jag sitter och tittar på foton, upptäcker jag hur lika Lången och Reidun är HBK 5 Gunnar och Marita, men det är väl bara en tillfällighet.

koggen1.JPG

koggen2.JPG

Sv: Koggen i Malmö

Håller med Dig Kent.

Kan det vara en dubbelgångare?

Jag letar eftr husbilsklubbens loggo men kan inte hitta den. Har han den månne där bak på ryggen,undrar nr 35.

:confused: ;) :D

Vi vill också bidra med några bilder av Världen största Kogg.

Skeppet är en replik av en HansaKogg som sjönk utanför Skanör år 1392.
Den är byggd helt i ek efter dåtida byggmetoder. Skeppets form, seglingsegenskaper och att man hittade kanonkulor i vraket tyder på att det kan vara ett av de ca 400 "Kaparna" (piratskepp) som fanns i Östersjön vid den tiden.

Koggen3.jpg

seglingx.jpg

Marita & Gunnar

Jag såg i dagens tidning att koggen är i Tyskland. Kunde du hålla dig från en sådan resa, Gunnar? Eller har du mobilt bredband?

Vi mönstrar på i Wismar på tisdag den 5 aug. och kommer att segla en vecka bla. deltar vi vid det stora arrangemanget i Rostock innan hemseglingen den 12 aug.

Denna veckan har vi varit upptagna av annat.

För de som är intresserade finns det en blogg; Skeppslaget

Tillbaka
Toppen