• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knivlagen

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej det var ju inte länge sedan vi avhandlade just det här ämnet, och det verkar ha blivit ett sådantdär vanlig slag i luften som de som lagen är ämnad för inte bryr sig om alls eller lärt sig hantera på ett smart sett.
Men i stället så åker helt "vanliga"/oskyldiga personer dit för man åker och handlar snabbmat på McDonald's med snickarbyxorna på.

Men knivar i köksutrustningen måste väl gå fritt......... Jag tror jag har en liten fällkniv i facket mellan stolarna, kanske på fullt allvar att det är bäst att krångla ner den i verktygsväskan under en sittbänk så det tar ett par minuter att få tag på den........ Phuu.

Jag såg inslaget om jägaren som skulle skjutsa sonen, och tänkte på vad vi tidigare skrev, så det är kanske bäst i alla fall att inte ha en synlig kniv i närheten av förarplatsen, men för övrigt fortfarande inte bry sig alls.
Länken som PeterK lagt in verkar ju kunna fria de flesta situationer i alla fall i en husbil.
Men vad var det politikern sa i slutet av inslaget..... Vi kanske måste titta på problemet om det kan slå fel..... Det låter ju hoppfullt.

M.v.h. JANKRO.
Håller inte med dig. Knivlagen har definitivt plockat bort många knivar, förhindrat många brott och burat in många busar! De fallen får inte samma uppmärksamhet i media, självklart! Att de kriminella sedan skaffar sig skjutvapen istället är ju en klen tröst! :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Visst är knivlagen svårtolkad. Den har dock tillkommit för att kunna lagföra den allt mer utbredda vanan att kriminella i princip alltid bär kniv. Särskilt vanligt var att ha kniven i dörrfickan på bilen. Sedan har vi inte tillräckligt med rättsfall för att kunna skilja agnarna från vetet. Men i fallet med jägaren ovan, var han föremål för en nykterhets- och hastighetskontroll men hade inte körkortet med sig. Han ansåg att poliserna borde kunna kontrollera hans körkortsbehörighet via sin uppkoppling. Det kan man visst göra men då måste den kontrollerade kunna styrka sin identitet på annat sätt. Läser man mellan raderna har han nog inte varit särskilt smidig. Poliserna har frågat honom om han har något "stickvapen" på sig. För mig tyder det på att han kan ha varit föremål för en skyddsvisitation. Det är man inte vid en normal trafikkontroll.

Sedan kräver lagstiftning uppsåt. Men knivlagen skriver i 4§ 2st: "Om gärningen har begåtts av oaktsamhet, döms till böter eller fängelse i högst sex månader." Detta för att lagen ska få effekt även om direkt uppsåt inte kan bevisas.

Kunde domstolen inte ens drömma Birgitta Bondesson för oaktsamhet i Swedbanks skandalen.... Då är det nog liten risk att man skulle bli dömd :rolleyes::twitcy:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kunde domstolen inte ens drömma Birgitta Bondesson för oaktsamhet i Swedbanks skandalen.... Då är det nog liten risk att man skulle bli dömd :rolleyes::twitcy:
Intressant jämförelse muskatten. Men du får gärna utveckla hur du ser på rättsväsendets syn på knivlagen jämfört med synen på avancerad internationell penningtvätt! Det finns ju grader även i helvetet och de mår ibland bra av att definieras! ;)
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
I min fiskeutrustning har jag ett 30 cm tjockväggigt stålrör, en gång när jag skulle avliva en större gädda så missade jag lite grann och slog nästan hål i båtbotten. Man skulle kanske ha ett sånt i husbilen…:cool:
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag har både knivar och yxa i husbilen, men förvarar det i bo delen. Även ben till borden i min hb, inte för att jag någonsin har behövt visa dessa för någon angripare.
Tänker att det är bättre fly än illa fäkta. Är man inte väldigt duktig på att hantera vapen, kan de bli så att angriparen tar dem och använder emot dig.
Känns det hotfullt i området man befinner sig, varför inte bara flytta till en annan plats?
Men saken var ju knivlagen, jag TROR att det är en väldigt liten risk att medföra knivar i hb. Om polisen stoppar dig är nog inte det första de gör att fråga efter knivar, när du åker husbil. De är väl medvetna om att man lagar mat inne i hb och medför knivar. Men om det uppstår någon som de anser hotfull situation, blir det nog helt annorlunda.
I mörker är en väldigt stark ficklampa bra att blända med, ger dig några sekunder extra att ta dig bort från situationen. Det kanske räcker?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Intressant jämförelse muskatten. Men du får gärna utveckla hur du ser på rättsväsendets syn på knivlagen jämfört med synen på avancerad internationell penningtvätt! Det finns ju grader även i helvetet och de mår ibland bra av att definieras! ;)
Åklagaren menade ju att Bonnesen medvetet eller av grov oaktsamhet spridit vilseledande uppgifter som påverkat investerares bedömning av bolaget.
Åklagaren yrkade vid tingsrättsförhandlingen på att hon skulle dömas till två års fängelse men den 25 januari 2023 friades Bonnesen på alla punkter av Stockholms tingsrätt.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Nu tycker jag att vi håller på och gör en höna av en fjäder.

Jag är ingen jurist men en hel del fastnar ändå. När en lag är lite "luddig" så hänvisar man ofta till "förarbetena" till lagen,. Som jag tolkar det så är det de anvisningar, som regering eller riksdag ger till lagstiftarna, beträffande vad lagen ska omfatta, dvs hur lagen är tänkt att fungera. Sedan kommer själva lagskrivandet och det blir ofta lite luddigt, faktiskt av naturliga skäl.

I mina elaka stunder, så tror jag att det här görs upp bland studenterna på de juridiska fakulteterna. "Om ni fixar jobb på departementen och skriver luddiga lagar, så blir vi andra advokater, åklagare och domare och håller på i domstolarna. Då har vi ordnat framtiden åt oss alla."​

Jag har letat efter förarbetena men inte hittat något annat än regeringens proposition till den första knivlagen samt något mera matnyttigt, nämligen Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning till åklagarna, som jag bifogar en länk till här.
Mitt på sidan fyra står det så här:

Förbudet mot innehav på allmän plats gäller inte om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för en viss tjänst eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är befogat. Med andra befogade innehav avses sådana innehav som framstår som naturliga och rimliga i samhället, t.ex. arbetsredskap som medförs av hantverkare, liksom knivar som jägare, scouter eller annat friluftsfolk har med sig.

Detta kan inte tolkas annorlunda än att en "normal" husbilsåkare kan ha med sig köksknivar, moraknivar, yxor, skruvmejslar, sylar mm. bara de förvaras på en naturligt lämplig plats (dock inte är i anslutning till framstolarna).

Mitt förslag är därför att tråden stängs för vidare kommentarer. Vi kommer inte längre i frågan!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu tycker jag att vi håller på och gör en höna av en fjäder.

Jag är ingen jurist men en hel del fastnar ändå. När en lag är lite "luddig" så hänvisar man ofta till "förarbetena" till lagen,. Som jag tolkar det så är det de anvisningar, som regering eller riksdag ger till lagstiftarna, beträffande vad lagen ska omfatta, dvs hur lagen är tänkt att fungera. Sedan kommer själva lagskrivandet och det blir ofta lite luddigt, faktiskt av naturliga skäl.

I mina elaka stunder, så tror jag att det här görs upp bland studenterna på de juridiska fakulteterna. "Om ni fixar jobb på departementen och skriver luddiga lagar, så blir vi andra advokater, åklagare och domare och håller på i domstolarna. Då har vi ordnat framtiden åt oss alla."​

Jag har letat efter förarbetena men inte hittat något annat än regeringens proposition till den första knivlagen samt något mera matnyttigt, nämligen Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning till åklagarna, som jag bifogar en länk till här.
Mitt på sidan fyra står det så här:

Förbudet mot innehav på allmän plats gäller inte om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för en viss tjänst eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är befogat. Med andra befogade innehav avses sådana innehav som framstår som naturliga och rimliga i samhället, t.ex. arbetsredskap som medförs av hantverkare, liksom knivar som jägare, scouter eller annat friluftsfolk har med sig.

Detta kan inte tolkas annorlunda än att en "normal" husbilsåkare kan ha med sig köksknivar, moraknivar, yxor, skruvmejslar, sylar mm. bara de förvaras på en naturligt lämplig plats (dock inte är i anslutning till framstolarna).

Mitt förslag är därför att tråden stängs för vidare kommentarer. Vi kommer inte längre i frågan!
Hej.... Och tack för ditt duktiga "arbete" att leta efter tydlighet....

I mina yngre år lästa jag ibland "åklagarens cirkulär" de var väldigt matnyttiga..
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det är nog ofta miljön och händelsen som avgör hur polisen agerar, är det som händelsen utspelade sig mellan polisen och jägaren som Krinil beskrivit så kanske det kan vara befogat med böter. Själv har jag burit kniv mitt inne i centrala Göteborg utan några bekymmer. Jag var funktionär på Göteborgsvarvet och behövde ändra avspärrningarna för att öka framkomligheten för besökare till affärscentrat. Det stod en polis bredvid mig då jag öppnade ryggsäcken för att ta fram morakniven då jag sa att ” nu får du vända dig bort när jag ska skära bort avspärrningsbandet”, hon svarade lite leende att ”då får jag gå över till andra sidan gatan”. Allt förlöpte väl både för mig, polisen, affärsbesökarna och göteborgsvarvslöparna.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Det är nog ofta miljön och händelsen som avgör hur polisen agerar, är det som händelsen utspelade sig mellan polisen och jägaren som Krinil beskrivit så kanske det kan vara befogat med böter. Själv har jag burit kniv mitt inne i centrala Göteborg utan några bekymmer. Jag var funktionär på Göteborgsvarvet och behövde ändra avspärrningarna för att öka framkomligheten för besökare till affärscentrat. Det stod en polis bredvid mig då jag öppnade ryggsäcken för att ta fram morakniven då jag sa att ” nu får du vända dig bort när jag ska skära bort avspärrningsbandet”, hon svarade lite leende att ”då får jag gå över till andra sidan gatan”. Allt förlöpte väl både för mig, polisen, affärsbesökarna och göteborgsvarvslöparna.
Inget konstigt alls. Du hade ju en befogad anledning att ha med dig kniv och dessutom låg den i ryggsäcken tills du behövde använda den.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Lite ofpic men samma lagar och regler...

Jag var på en pistoltävling för drygt 20år sedan.
Vid dagens slut var jag och några medtävlare väldigt hungriga och åkte till det lokala McD.
Eftersom man inte får lämna vapen utan tillsyn sattes dessa givetvis i hölster och jacka utanpå.
Det blev ju lite varmt i jacka så utan att tänka mig för knäppte jag sonika upp jackan.
När vi kom ut möttes vi av polisen på väg in och det blev ett visst rabalder innan vi fick fram våra licenser och protokoll med tävlingsresultaten.
Det blev ingen påföljd mer några tänkvärda ord typ att det kanske inte är så lyckat att sitta på restaurang med en Desert Eagle synlig...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Lite ofpic men samma lagar och regler...

Jag var på en pistoltävling för drygt 20år sedan.
Vid dagens slut var jag och några medtävlare väldigt hungriga och åkte till det lokala McD.
Eftersom man inte får lämna vapen utan tillsyn sattes dessa givetvis i hölster och jacka utanpå.
Det blev ju lite varmt i jacka så utan att tänka mig för knäppte jag sonika upp jackan.
När vi kom ut möttes vi av polisen på väg in och det blev ett visst rabalder innan vi fick fram våra licenser och protokoll med tävlingsresultaten.
Det blev ingen påföljd mer några tänkvärda ord typ att det kanske inte är så lyckat att sitta på restaurang med en Desert Eagle synlig...
Har gjort samma med min fd Smith 29, dock utan att "knäppa upp jackan".
 

Kåraboda

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Olofström
HBK-Nr
23447
Medlemskap
2024
Ska alla trådar som avviker från första inlägget stängas så blir det inte många trådar igång här.
Gillar man inte en tråd så klicka på ignorera högst upp, det gör jag regelbundet :cool:
Jag tackar för tipset, kommer klicka på ignorera men först förklara mig. Det var inte i första hand att tråden avvek utan hur den avvek som gjorde att jag föreslog stängning. Tycker det är lite synd att vi genom klubben sprider rädslor för husbilslivet, att vi diskuterar hur och med vad vi kan beväpna oss.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tycker det är oerhört fräckt av någon annan än trådskaparen eller moderator, som bägge kan stänga en tråd, att ropa censur/trådstängning för att det inte passar en själv.

Stör en tråd så mycket, använd "rapportera inlägg" så får moderator ta en titt.
(det finns legitima fall, då vidtar moderator lämplig åtgärd)
 
Toppen