• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knivlagen

Lars Modig

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
32505
Medlemskap
2024
Har någon erfarenhet av knivlagens tillämpning för oss husbilsägare där alla lär ha ett antal knivar i bilen och som för mig, i vart fall, även i verktygslådan.
Läste nyligen om en jägare som fick böta 20000:- för att han hade en kniv i bilen när han åkte från en rådjursslakt.
I vårt fall har vi ett antal knivar med i bilen. 20000 för varje kniv då blir det dyrt!
Har någon erfarenhet av konfrontation med polisen om detta?
MVH
Lars & Monica Modig
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det finns många skrönor om detta både i HBK-forum och andra.
Jag har kört omkring med husbil i hela Europa under ca 30 år och har aldrig träffat på någon som har ifrågasatt att jag har haft full köksutrustning i husbilen. Vet heller ingen annan som haft problem att ha med detta i sin husbil.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Det beror nog på var du förvarar dina knivar. I kökslådan eller verktygsväskan går bra. Har du däremot kviven i dörrfacket eller i närheten av förarplatsen ligger du pyrt till.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det beror nog på var du förvarar dina knivar. I kökslådan eller verktygsväskan går bra. Har du däremot kviven i dörrfacket eller i närheten av förarplatsen ligger du pyrt till.
Men då måste man väl släppa in polisen i husbilen för att de skall hitta alla knivar, och det kan man väl vägra, eller?
Säger verkligen knivlagen att en kniv (vad nu det är) inte får finnas i närheten av en förarplats?

Knivar och andra farliga föremål | Polismyndigheten
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har någon erfarenhet av knivlagens tillämpning för oss husbilsägare där alla lär ha ett antal knivar i bilen och som för mig, i vart fall, även i verktygslådan.
Läste nyligen om en jägare som fick böta 20000:- för att han hade en kniv i bilen när han åkte från en rådjursslakt.
I vårt fall har vi ett antal knivar med i bilen. 20000 för varje kniv då blir det dyrt!
Har någon erfarenhet av konfrontation med polisen om detta?
MVH
Lars & Monica Modig
Jägaren hade slaktkniven i en skida i bältet. Därav de 70 dagsböterna och förverkande av kniven. Kan inte på något sätt översättas till vår köksutrustning. Men spänner du på dig en större kniv i bältet och stiger ur riskerar du definitivt böter. Sen kan jag tycka att jägaren drabbades onödigt hårt, men sådan är knivlagen. Det har dock samlats ihop till hans böter på ett jaktforum.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det var ju inte länge sedan vi avhandlade just det här ämnet, och det verkar ha blivit ett sådantdär vanlig slag i luften som de som lagen är ämnad för inte bryr sig om alls eller lärt sig hantera på ett smart sett.
Men i stället så åker helt "vanliga"/oskyldiga personer dit för man åker och handlar snabbmat på McDonald's med snickarbyxorna på.

Men knivar i köksutrustningen måste väl gå fritt......... Jag tror jag har en liten fällkniv i facket mellan stolarna, kanske på fullt allvar att det är bäst att krångla ner den i verktygsväskan under en sittbänk så det tar ett par minuter att få tag på den........ Phuu.

Jag såg inslaget om jägaren som skulle skjutsa sonen, och tänkte på vad vi tidigare skrev, så det är kanske bäst i alla fall att inte ha en synlig kniv i närheten av förarplatsen, men för övrigt fortfarande inte bry sig alls.
Länken som PeterK lagt in verkar ju kunna fria de flesta situationer i alla fall i en husbil.
Men vad var det politikern sa i slutet av inslaget..... Vi kanske måste titta på problemet om det kan slå fel..... Det låter ju hoppfullt.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej det var ju inte länge sedan vi avhandlade just det här ämnet, och det verkar ha blivit ett sådantdär vanlig slag i luften som de som lagen är ämnad för inte bryr sig om alls eller lärt sig hantera på ett smart sett.
Men i stället så åker helt "vanliga"/oskyldiga personer dit för man åker och handlar snabbmat på McDonald's med snickarbyxorna på.

Men knivar i köksutrustningen måste väl gå fritt......... Jag tror jag har en liten fällkniv i facket mellan stolarna, kanske på fullt allvar att det är bäst att krångla ner den i verktygsväskan under en sittbänk så det tar ett par minuter att få tag på den........ Phuu.

Jag såg inslaget om jägaren som skulle skjutsa sonen, och tänkte på vad vi tidigare skrev, så det är kanske bäst i alla fall att inte ha en synlig kniv i närheten av förarplatsen, men för övrigt fortfarande inte bry sig alls.
Länken som PeterK lagt in verkar ju kunna fria de flesta situationer i alla fall i en husbil.
Men vad var det politikern sa i slutet av inslaget..... Vi kanske måste titta på problemet om det kan slå fel..... Det låter ju hoppfullt.

M.v.h. JANKRO.
Ha.. Ha... Ha.. Ha... Tror du verkligen det?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Känner man att man vill ha något att freda sig med framme vid förarplatsen...
Då kan jag rekommendera en såg med ett rejält handtag.... Den rycker ingen lätt ur din näve..
Och än så länge är det inga förbud mot att ha en såg vid förarplatsen :yes:;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ahaaaaa muskatten, du tänker på en laglig variant av försvar... Ja då är väl absolut inte en kniv det rätta för en person som mest är intrimmad att skära bröd och andra matvaror med den.
Men bakom min förarstol så vilar sedan länge ABUS rattkrycka..... Jag lägger in en bild på en och hänvisar till gummihantaget som är utformat så man inte kan halka i greppet när man skall fästa upp den på ratten.... Känns lite tung att svinga runt samt låsa fast på ratten men säkert helt laglig att ha i närheten av förarplatsen :rolleyes:.

Rattkrycka.JPG

M.v.h. JANKRO.

Ps. den här varianten av rattkrycka har två krampor på baksidan som skall sitta på var sin sida av en "ratteker" vilket gör att det hjälper inte att såga av och öppna ratten på ett ställe för att få bort kryckan.
Rattkrycka2.JPG
Lånade bilder.
 
Senast ändrad:

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Hej det var ju inte länge sedan vi avhandlade just det här ämnet, och det verkar ha blivit ett sådantdär vanlig slag i luften som de som lagen är ämnad för inte bryr sig om alls eller lärt sig hantera på ett smart sett.
Men i stället så åker helt "vanliga"/oskyldiga personer dit för man åker och handlar snabbmat på McDonald's med snickarbyxorna på.

Men knivar i köksutrustningen måste väl gå fritt......... Jag tror jag har en liten fällkniv i facket mellan stolarna, kanske på fullt allvar att det är bäst att krångla ner den i verktygsväskan under en sittbänk så det tar ett par minuter att få tag på den........ Phuu.

Jag såg inslaget om jägaren som skulle skjutsa sonen, och tänkte på vad vi tidigare skrev, så det är kanske bäst i alla fall att inte ha en synlig kniv i närheten av förarplatsen, men för övrigt fortfarande inte bry sig alls.
Länken som PeterK lagt in verkar ju kunna fria de flesta situationer i alla fall i en husbil.
Men vad var det politikern sa i slutet av inslaget..... Vi kanske måste titta på problemet om det kan slå fel..... Det låter ju hoppfullt.

M.v.h. JANKRO.
verkar som att dom har svårt att utreda svårare fall,där för är det smidigare med enklare brått. antar jag...jag kanske har fel...
 

Solister

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
12416
Medlemskap
2024
Har någon erfarenhet av knivlagens tillämpning för oss husbilsägare där alla lär ha ett antal knivar i bilen och som för mig, i vart fall, även i verktygslådan.
Läste nyligen om en jägare som fick böta 20000:- för att han hade en kniv i bilen när han åkte från en rådjursslakt.
I vårt fall har vi ett antal knivar med i bilen. 20000 för varje kniv då blir det dyrt!
Har någon erfarenhet av konfrontation med polisen om detta?
MVH
Lars & Monica Modig
Knivlagens 1§ andra stycket ger dej svar på detta! Naturligtvis får du medföra köksknivar o dyl. i din husbil
MVH
Thomy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.132
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.”

Om det nu är föremålet som lagen syftar på och inte på vad personen avser.. :rolleyes:


Så kan en fiskfilé kniv från Clas Olsson... ju inte vara avsedd att använda vid brott.. :blabla:

Jag tycker att lagen är väldigt tydligt skrivet ... Men svår att förstå hur man har tänkt.. :rolleyes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Visst är knivlagen svårtolkad. Den har dock tillkommit för att kunna lagföra den allt mer utbredda vanan att kriminella i princip alltid bär kniv. Särskilt vanligt var att ha kniven i dörrfickan på bilen. Sedan har vi inte tillräckligt med rättsfall för att kunna skilja agnarna från vetet. Men i fallet med jägaren ovan, var han föremål för en nykterhets- och hastighetskontroll men hade inte körkortet med sig. Han ansåg att poliserna borde kunna kontrollera hans körkortsbehörighet via sin uppkoppling. Det kan man visst göra men då måste den kontrollerade kunna styrka sin identitet på annat sätt. Läser man mellan raderna har han nog inte varit särskilt smidig. Poliserna har frågat honom om han har något "stickvapen" på sig. För mig tyder det på att han kan ha varit föremål för en skyddsvisitation. Det är man inte vid en normal trafikkontroll.

Sedan kräver lagstiftning uppsåt. Men knivlagen skriver i 4§ 2st: "Om gärningen har begåtts av oaktsamhet, döms till böter eller fängelse i högst sex månader." Detta för att lagen ska få effekt även om direkt uppsåt inte kan bevisas.
 
Senast ändrad:
Toppen