• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knepigt fågelbord

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
"Himla krångel att komma åt äpplet här nere! Nu får ni fylla på med nya äpplen snart!"

ko1.jpg


"Den här nya apparaten gör det svårt för oss koltrastar att slänga ner äpplena på marken!"

ko22.jpg


"Ska man behöva hålla på så här för att komma åt äpplena, va? Fyll på nu!"

ko3.jpg


"Jaja, GB har åkt iväg för att köpa nya äpplen! Ni äter ju som vildsuggor! Här ska du få det sista äpplet. Vi äter också äpplen men inte sådana mängder som ni sätter i er!"


"Vad är detta? Ett ynka äpple! Och slarvigt skalat också! Var håller GB hus?"

ko4.jpg


"Så ska det se ut! Hälsa GB!"

k.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Knepigt fågelbord

När de nya äpplena kommit så höll sig koltrastarna borta. I stället tog blåmesarna över.

blå.jpg

Den här krabaten brydde sig inte om äpplena.

FZ.jpg

Ljuset var inget vidare och fönstret inte putsat på länge så bilderna är lite brusiga. Grönfinken (?) höll sig tillräckligt stilla (1/80 sek, ISO 400) för FZ:an.

Jappe
 
F

F.d. 53308

Guest
Sv: Knepigt fågelbord

Blåmesarna och grönfinken är så vackra. Tack för att du delar med dig av de fina bilderna!
 
F

F.d. 50110

Guest
Sv: Knepigt fågelbord

Hej Jappe,
med nyinköpt fågelbok, mycket letande i denna och med amatörens kunskap har jag hittat en sådan fågel. Det bör vara en grönsiska, flyttar okt-nov. ock kommer åter i mars-april.
Fina bilder du får till, dom skulle passa även i en fägelbok.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Knepigt fågelbord

Å jag som trodde att det var en sällsynt fågel som letat sig till oss men du har nog rätt: grönsiska.

kf12.jpg

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Knepigt fågelbord

Har också kollat i fågelboken, grönsiska är det - kan knappast vara något annat.

Häromdagen hade vi en (!!) domherre på gården. De brukar ju komma flockvis men han ville inte säga var de andra höll hus!! Jag tycker de är så magiska dessa domherrar, speciellt herrarna! Men, de är vackra båda två hane och hona!

Nu får vi se om vi får häckande fåglar på gården i år. Förra året skrämde ju större fåglar iväg dem så vi hade inga som häckade hos oss.

Inger
 
Toppen