• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knaus Sun Traveller 708 G ???

F

F.d. 12061

Guest
Hej , alla ! Har precis köpt en beg , års -01 , Det som jag är lite fundersam på är att när man söker på denna modell så hittar man knappt beg husbilar till salu, är den inte så vanlig el är dom så bra så ingen vill sälja ;) Bara lite nyfiken! Ni som kan detta med husbilar, vad ska man tänka på med denna modell? sjukdomar , skador osv.. Ha en bra dag alla :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Är det denna ? Eller kanske denna ?

Den senare är kamremmen bytt på, den tidigare står det inte. Den bör om den inte är bytt bytas omgående även om det inte är så många mil på den.

Är totalvikten 3.5t så kanske du skulle kontrollväga den och se hur mycket den väger på "riktigt" (hittade tjänstevikt från 3060kg -3263kg på samma bil) ?

Femte växeln på växellådan kan det ju vara knas med, fast hur man kollar det får någon som är mer kunnig på den motorn/växellådan svara på.

Sverige är ett miniland vad gäller husbilar jämfört med resten av Europa så det är nog inte så konstigt om du inte hittar så många i Sverige (jag hittade två till salu i Sverige på några sekunder, så så ovanlig är den inte).

Så vitt jag vet är vi ensamma i Sverige med den husbilen vi har :)

Peter :)
 
F

F.d. 12061

Guest
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Det är den andra bilen som är min.. Ja provkört den har jag inte, verkar inte som man gör det när man köper.. men andra modeller som 500 finns det ju hur många som helst. Ska hämta den nu i mitten på feb.. hoppas det känns bra då i låda och att köra.. :yes: tack för ditt tips :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Fin bil du hittat. Det ser klart ut som ett bra köp. troligen råkar du som nästan alla andra ut för att något måste fixas men ha tålamod för det fixar handlaren. Knaus är fina bilar av bra kvalitet.
Jag är själv inne på min tredje och är nöjd. Segdra inte på femmans växel så håller lådan. Inte under 80 är en bra regel. Lycka till:)
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Har haft en 708G -01 och den lät jag dreva ner 5:ans växel + att jag satte i en
Effektbox. Jag tycker ändå att bilen var ganska slö.
Ett ställe du bör titta på är under fotsteget in till bordellen där under plastbaljan är det träkonstruktion som kan ruttna.

Layoutmässigt passade bilen oss mycket bra men en stor miss Knaus gjorde var att när man först drar upp nattgardin för vindrutan går det ej att fälla ner frambädden. En till sak som är viktigt att kolla är limningen uppe på taket mellan bordellen och bildelen som torkar med åren och då kommer det in regnvatten där. Be säljaren täta om där innan du köper.
Jag registrerade även upp bilen till totalvikt 3,8 ton för den väger för mycket för att klara 3,5 ton.
Hör av dig om du vill veta mer.
 
F

F.d. 12061

Guest
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Hej, tack.. ja den är i väldigt fint skick, och sen har den bara gått i sverige. (gillas) Hoppas att det inte ska vara några bekymmer i början, tappar man snart hoppet om att man gjort en bra inv.. Ska hämta den 4 feb och köra den till verkstan för att göra en dörr mellan garage och bodel :) Vovvarna ska bo där :)
 
F

F.d. 12061

Guest
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Åh, precis vad jag tänkte lägga in som fråga !! Hur går jag tillväga för att ändra vikt , läst på nu och såg att om cassie nr börja på 230 och hade 16 hjul så kunde man göra det, men praktiskt hur går man till väga ? Bara mina hundar kommer ta 150 kg av vikten ;( haha
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Dom flesta går att väga upp till 3850. Det gick med min gamla 650lg. ta kontakt med importoren så går det att beställa ett nytt coc intyg. Tyvärr kostar det några kronor men med 350 kg extra lastvikt klarar du dig troligen grejt
 
F

F.d. 12061

Guest
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Det ska jag kolla. tack för eran hjälp! Himla fiffigt att kunna få svar för en ny husbilsägare på detta forum, toppen ! :)
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Ursäkta mitt inlägg, såg inte först att det var en Sun Traveler.
Min Knaus var en Sun Liner alltså en helintegrerad
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Glem 3,5t på en 708G, du må opp i minst 3,85. Bilen er tung i utgangspunktet. Vår bil lå på ca 4t når vi reiste med den.

Kjøpte en 2003 modell som var 6 mnd gammel da. En solid bygget husbil med noen mangler fra fabrikk. Men pass opp. Bilen er konstruert av Knaus med en akselavstand på bare ca 370 cm(kort) på en lang bil med meget langt overheng bak!. Akselvekten bak på disse er i utgangspunket høy og nær hva som er tillatt. Om du laster f.eks 100 kg i garasjen stiger aksellasten 200 kg bak osv... (2004 modellen og nyere kom med AlKo langt chassis)

På vår var det mye trekk bak fra den store Heki takluka, samt fra skjøt i gulv mellom bodel og chassis, samt fra kjøleskapets ventilasjon. Er det slik på din, kjøp noen tuber sicaflex og lag limfuger, samt få laget bedre lister på Heki. Vår bil var for kald bak hos barna når vi kjørte i påske og høst ferie.

Knaus har dimensjonert bodelens ladeanlegg for dårlig, og vi hadde mye strømproblemer med det. Jeg bygget om anlegget. Calira electro blokk / lader var også en konstant problem lager. I dag ville jeg montert en Ctek DCDC lader så er det problemet borte, og jeg ville montert hjelpe luftfjærer bak.

Men grattis, en solid husbil, bare man laster forsiktig i garasjen!.

:mcride:
 
F

F.d. 19487

Guest
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Hej Glöder.

Vi är kanske på gång att köpa en likadan husbil som din fast em -03.

Kan du ge oss lite tips och varningar på det du lärt dig om din?

Tack för hjälpen.

/ Winroths
 

christina jonsson

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Umeå
HBK-Nr
13508
Medlemskap
2024
Sv: Knaus Sun Traveller 708 G ???

Hej!
Vi har en Knaus Travelline 708g -01, men den är helintegrerad så dom finns både hel och halv integrerad.
Vi har haft den snart 3år och är helnöjda. Den är typad för 4000kg och när vi packat fullt så har vi cirka 30kg tillgodo. Våran är rikligt utrustad med självsökande parabol, solceller m.m. All utrustning väger naturligtvis och parabolen blir nästan aldrig använd men väger med motorn 40kg.

Vi har tätat om den mellan bil och bodel och det bör göras med 10års mellanrum. Enda nackdelen vi upplever är att det inte är långbäddar i den.

Enda felet hittils kom förra sommaren i moseldalen när motorn plötsligt rusade upp till 2600 v/min. Har inte lokaliserat problemet än, det kan vara startbatteriet som är väldigt dåligt och ett nytt skall införskaffas nu till våren. Annars är det troligtvis rearostaten som sitter under gaspedalen som är påväg att ge upp. Det var väldigt varmt dagen den krånglade och på verkstaden fick dom inte fram någon felkod alls.
Hela hemresan och även senare resor förutom startproblem på grund av batteriet har den skött sig exemplariskt men då har det varit svalare ute. Vi kör aldrig under 70km/tim på femmans växel på grund av växellådans kända brist.

Lycka till
 

BN63

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Krokom
HBK-Nr
34103
Medlemskap
2024
Jag måste byta kupé fläkt motor men får inte ut den? Den sitter i 3st skruvar men kåpan går emot en plast i bak kant.
Någon som har ett tips? Metall bygeln som syns på bild 2 är ivägen.Mvh20230707_092305.jpg20230707_092338.jpg
 
Toppen