• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Knaus och Weinsberg återkallelse, tappar karossdelar under körning

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Jag ringde Codat i Fritsla i måndags morse och talade med en dam som inget visste för hon kom "från semestern för en timma sen" men efter att hon sökt i sina kanaler en stund kom hon fram att det skulle ta ca en halv timma. Fick tid till igår, fredag, och det tog kanske lite mer än en halv timma men ungefär. De satt i två skruvar på varje sida som visades i filmen i tidigare inlägg. Inte jätteroligt kanske men i alla fall bättre än att tappa delar i trafiken. Hade ju varit bättre att Knaus använt sig av lite bättre delar än att försöka snåla in på detta.

Min eloge till Codat.
Tack för svar. Får se hur Sehammars i Kalmar tänker lösa det. Det är den närmaste Knaus firman.
 

Viña del Mar

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9364
Medlemskap
2024
De har redan fixat på min Weinsberg-husbil enligt instruktion från tillverkare men jag blev inte nöjd. Tätskiktet på fender blev försämrat.
Det blev ett mellanrum mellan fender och chassi på ca 3,5 mm. Jag har precis idag reklamerat men har inte fått svar ännu.
 

Bilagor

  • 20230913_142400.jpg
    20230913_142400.jpg
    967,1 KB · Visningar: 123
  • 20230913_143250.jpg
    20230913_143250.jpg
    1 MB · Visningar: 114
  • 20230913_142810.jpg
    20230913_142810.jpg
    1,9 MB · Visningar: 116
  • 20230913_141911.jpg
    20230913_141911.jpg
    1.013,9 KB · Visningar: 122

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
De har redan fixat på min Weinsberg-husbil enligt instruktion från tillverkare men jag blev inte nöjd. Tätskiktet på fender blev försämrat.
Det blev ett mellanrum mellan fender och chassi på ca 3,5 mm. Jag har precis idag reklamerat men har inte fått svar ännu.
Hej
Jag måste fråga, vad är det för företag som gör en sådan "reparation" ?
Man blir ju mörkrädd när man ser ett sådant resultat.
Du gör helt rätt att reklamera detta.
Knaus/Weinsberg kan omöjligt mena, att det ska se ut så här efter åtgärd ?
Mvh Per
 

Viña del Mar

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9364
Medlemskap
2024
De har redan fixat på min Weinsberg-husbil enligt instruktion från tillverkare men jag blev inte nöjd. Tätskiktet på fender blev försämrat.
Det blev ett mellanrum mellan fender och chassi på ca 3,5 mm. Jag har precis idag reklamerat men har inte fått svar ännu.
Fick svar från Bergholm att det inte är något konstigt med denna glipa utan helt normalt. Att tätskiktet inte kan skadas för det ligger innanför fendern.
Men jag tycker det låter konstigt för vattnet borde tränga in ändå bakom. Det måste vara tätt...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fick svar från Bergholm att det inte är något konstigt med denna glipa utan helt normalt. Att tätskiktet inte kan skadas för det ligger innanför fendern.
Men jag tycker det låter konstigt för vattnet borde tränga in ändå bakom. Det måste vara tätt...

Låter inte ok, skulle tro att dom inte har följt anvisningarna exakt, utan placerat skruven/hylsan lite fel och därför drar den inte intill riktigt.
Så här skall det ju se ut:
https://www.husbilsklubben.se/attachments/1691867954923-png.229886/
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Å ena sidan måste man ju lita på att dom vet vad dom pysslar med men det är onekligen inga stora anläggsytor där 2 skruvar/plugg ska hålla dessa stora plastbitar. Sprickbildning över tid ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Å ena sidan måste man ju lita på att dom vet vad dom pysslar med men det är onekligen inga stora anläggsytor där 2 skruvar/plugg ska hålla dessa stora plastbitar. Sprickbildning över tid ?

Skruvarna är nog tänkta som säkerhetlåsning, inte som den kompletta fastsättningen. Därför blir det ju helt fel när limningen inte är intakt som på bilderna ovan. Jag skulle absolut reklamera det utförandet vidare, i värsta fall ända till Knaus.
 
Toppen