• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Knapp på instrumentbrädan

IreneoUlf

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5812
Medlemskap
2025
Hej!
Någon som vet vad denna knapp betyder. Kan inte hitta det i instruktionsboken. Är en Fiat/KABE 2015 års modell. IMG_1883.jpeg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för info. Det har jag efterlyst för bilen är ju väldigt pigg på att växla ner vid minsta motgång. Har hittills lös det genom att änderna till manuellt växlingsläge.
Med knappen intryckt kommer bilen att ligga på en lägre växel samt växla ned tidigare, jag kör med knappen intryckt för det mesta, utom möjligen motorväg, tyvärr måste man trycka på knappen efter varje motorstart minnesfunktion hade varit bra.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
De flesta Fiat mekaniker som jag pratat med ang denna UP-funktion så rekommenderar man att alltid ha denna aktiverad. Våra husbilar ( läs drivlina ) är byggda och dimensionerade för en viss belastning, dvs totalvikt.
Detta värde tangerar vi alltid, dvs vi har max belastning på drivlinan, och bör därför inte segdra på för låga motorvarv.
Så jag kör alltid med funktionen inkopplad utom på motorväg eller motsvarande.
Från mina amatörmässiga undersökningar så påverkar denna funktion inte bränsleförbrukning nämnvärt.
 
Toppen