• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klistermärken

F

F.d. 29857

Guest
Hej. Är det någon som vet ett bra sätt att ta bort klistermärken på Husbilen utan att repa den.
Hälsn Robertan
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Klistermärken

Jag brukar använda en hårtork och sedan "pilla" bort märket.
Eventuella klisterrester går bra att ta bort med pollish eller rubbing och därefter lite vax.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Klistermärken

Använd hårfön och värm. Sen brukar man kunna dra loss dom. Hett om fingrarna bara! Om det blir kvar klisterrester, så tar du det med flytande hårdvax.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Klistermärken

Varmluftspistol eller hårtork, prova dig fram med hur mycket värme som behövs för att få med dig allt klister, fast ibland kan det nästan vara omöjligt att få väck det.

Då blir det att gå på med någon form av lösningsmedel efteråt.

Lycka till // Pär

Det skall givetvis vara avfettningsmedel !! fel ordval !!
 
Senast redigerad av en moderator:

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Klistermärken

Varmluftspistol eller hårtork. Blir det klister kvar prova med vanlig bensin, inte lösningsmedel för det kan skada lacken.

//linden
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Klistermärken

Isopropanol är alltid bra mot klisterrester, finns t.ex i en produkt som vi använder för att ta bort klister: MP-100 som säljs av PK Produkter AB avfettning torktrasor brunnstätning tätting skärvätska absorbent fathantering.

Du kan alltid ringa dem för de är experter på detta område. (Jag vet inte om man kan handla av dem som privatperson dock).
--------

ECOREN MP-100
Allrengöringsmedel

Rengöring av målade och lackerade ytor, fönster, golv, vinyl, snickerier, kakel, sanitetsgods, fälgrengöring m.m. MP-100 löser olja, fett, sot, bromsdamm, tryckfärg, mögelfläckar, lim- och klisterfläckar, ytrost m.m. Skonsamt mot aluminium.

-------------
Lycka till!

/Johny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Klistermärken

Et godt middel mot klisteret er olje, eksempelvis rapsolje. Fettet i oljen trenger ned under klisteret og etter noen minutter er det bare å tørke restene vekk. Og best av allt det er en miljøvenlig løsning.
 
F

F.d. 29857

Guest
Sv: Klistermärken

Tack för alla svar. Får vänta tills det är varmare ute. Smirnoffen kan man väl prova redan nu
Hälsn Robertan
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Klistermärken

Varmluftspistol med försiktighet eller hårfön så dekalen bubblar sig, då pillar man bort så mycket man kan och sedan tar resterna med citrus cleaner/ label off från någon leverantör. T.ex. Label Off Citrus Cleaner
Använd inte lösningsmedel på husbilsplåten! Färgen kan åka av.
 
F

F.d. 164

Guest
Sv: Klistermärken

Varmlufts pistol kvarvarande lim tar jag med matolja
Mvh Jörgen
 
Toppen