• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Klistermärke

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2026
Har försökt ta bort div klistermärke på husbilen har provat att använda hårtorken utan att få bort limmet vågar man prova varmluftpistol eller lösningsmedel av något slag.
Erfarenheter?

P-O

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Klistermärke

Har försökt ta bort div klistermärke på husbilen har provat att använda hårtorken utan att få bort limmet vågar man prova varmluftpistol eller lösningsmedel av något slag.
Erfarenheter?

P-O

Varmluftpistol funkar , proffsen använder det.. men då ska man änvända det från början när man drar märket, värm öppningen (klisterm./kaross) medan man drar av märket

F

F.d. 55500

Guest

Nej i inte varmluftpistol! Fick pisket på ellmia mässan glöm det lacken kokar

F

F.d. 55500

Guest

Har försökt med allt inget funkar gamla märken från tidigare ägare

F

F.d. 55500

Guest

Skall försöka med limtvätt kommer tillbakao

F

F.d. 53141

Guest

Jag kände mig manad att svara när det skrevs att proffsen använder varmluftspistol. Har jobbat i branschen i 27 år. Det går bra att använda varmluftspistol eller hårfön. Värm på dekalen upptill ca 50 grader. Då mjuknar häfttämnet som gör att man lättare kan ta bort dekalen. Finns det fortfarande kvar klister kvar, använd limborttagare eller T-röd. Gnugga försiktigt till limmet har lösts upp. Lycka till.
Charlie B

I

Ixeofors

Guest

Det finns våtservetter av olika märken, som är gjorda för att tvätta händer m.m med. Dessa tar bort färg, olja och limrester. Har fått bort rester av gamla klistermärken utan några större problem med dessa!

Dessa t ex. Rengöringsduk 50-pack - Jula AB

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7502

Guest

Brukar ta bort dekaler på hästsläp / hästlastbilar och har följande agenda i ärendet.
1. Varmvattenstvätten på högsta värme - bred stråle och 45 grader vinkel bra om det funkar går fort.
2. Om det trilskas värmefön eller luftpistol, värm så att dekalen blir seg, dra sakta - häng med med värmefön/pistol - limmet blir inte kvar när man hittat snitsen.
3. Ev limrester tas bort med t-röd, ibland svamp med t-röd som får ligga mot limmet en stund.

Använd - Aldrig skrapa av något slag

CYA RW

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

När inget verkar funka så kan man ta till roterande suddgummi, funkar faktiskt jättebra på gamla dekaler som verkligen vuxit fast.
Firmor som säljer billacker brukar ha några varianter av 3M, men jag tror att även Biltema har/hade en variant av dessa.
Det känns lite kymigt att sätta trissan mot lackeringen men jag har aldrig fått några skador på färgen (hittills :)).

Mediawebserver.jpg

Mediawebserver2.jpg

M.v.h. JANKRO.

Toppen