• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klippa hunden .....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Någon som har tips på en hundfrisör i närheten av Falköping , vi bokade tid hos en men då fick man inte vara men och jag vill ju gärna se så hon är snäll mot lilla voffsegull ... men det kanske är så att hon tror att vi försöker läras oss tekniken och klippa själva nästa gång och det är ju inte så att man lär sig att klippa en hund på 15 min ....

Någon HBKare som kanske kan detta , det är en Bichon Frisé men vi skall bara ha vanlig klippning och inte så "bollig" .
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Klippa hunden .....

Tror inte någon som trimmar hundar vill ha med husse eller matte, så var det tidigare när jag hade westisar.
Beror nog mycket på att de flesta hundar inte gillar denna behandling något speciellt.
Sök på Svenska Kennelklubben eller om det finns någon rasklubb, de brukar ha hänvisning till s.k godkända trimmare.

Lycka till

//Tommy
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Klippa hunden .....

För ca 15 år sedan så drev jag ett hundtrim, Snobbens Hundvård. Det går mycket smidigare att klippa hunden om inte husse och matte är med. Då slipper hunden kolla efter husse och matte utan knyter an till frisören på ett annat sätt.
Det är klart att frisören är snäll mot lilla vovsingen.

Det har inget med att göra med att frisören är rädd att ägaren kan lära sig att utföra klippningen själv.

f.d hundtrimmaren Anitha.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Klippa hunden .....

Hej det fanns en i Tidaholm om jag inte minns fel, glömt vad den hette men kommer ihåg det eftersom vi har en hund som var långhårig under U6 dagars
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Klippa hunden .....

Vi har en Bichon Havanais som är 8 månader. Dom ska ju egentligen vara långhåriga men eftersom vi bor på landet så har vi valt att valpklippa honom. Man kan naturligtvis göra det hos en hundtrimmare men då kostar det runt 600 kr tror jag. Jag köpte därför en trimmaskin som heter Oster Golden A5, den skickade jag efter från Parma. Nu har dom ett erbjudande där ett skär ingår, skär 10, och även ett valfritt skär följer med jag valde skär 4 efter ett tips.

Sen sökte jag på nätet efter hur man klipper och hittade dessa klipp på Youtube där man klipper en Shi Tzu, dom är ganska lika en Bichon Havanais.
http://www.youtube.com/watch?v=2sX7NL-qMHA&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=TINoxvsLbDs&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=HjA-T8fY_iY&feature=relmfu

Du kanske kan hitta något klipp där man klipper en Frisé?

Det var lite nervöst när jag skulle klippa första gången men resultatet blev över förväntan tycker jag. Man tjänar snart in priset för maskinen.

Här ser du resultatet före och efter.

Hälsningar Birgitta
 
Toppen