• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klippa hundars klor

F

F.d. 29752

Guest
Då vi frågade en veterinär i tyskland om han kunde klippa hundarnas klor (eftersom hustrun gick med armen i gips) frågade han vem som sagt åt oss att klippa klorna. Han rådde oss att aldrig klippa klorna såvida dom inte växte sig bågformiga och utgjorde obehag för hunden. Han lanserade teorin att klorna utgjorde ett naturligt stöd för hundens tassar och inte skulle klippas.

Vad säger ni andra om detta?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Klippa hundars klor

Jag klipper ytterst sällan max 2 ggr / år och han lufsar fram som om att han trivs med dessa klor. /susanne
 
H

hianders

Guest
Sv: Klippa hundars klor

Vi klipper Grabbarnas klor var fjärde vecka. En av Grabbarna har flera ljusa klor där man lätt ser pulpan så han är förste man "till rakning". Man måste vara observant på klorna, speciellt den som sitter uppe på framtassen, den s k sporren.

Ser fram mot att prata hund med vår ordf såsmåningom! Kanske på Ragglanda i midsommar!

Lycka till med Bissen Bengt-Åke!

fru och matte hianders/Inger
:yes:
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Klippa hundars klor

Vissa raser tycks slita ner sina klor perfekt utan att de behöver klippas. Andra klarar inte alls detta på egen tass så de måste man som hundägare hålla koll på. Som vanligt är det inte ett korrekt svar på frågan ;-)
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Klippa hundars klor

Pudelklor behöver klippas ofta eftersom de inte når marken vid "normallängd!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Klippa hundars klor

Zacko är en dvärgpudel och jag klipper hans klor en till två gånger i månaden. Det beror också på vilken form av underlag som han promenerar på. I vintras i Spanien var det mycktet sandstränder och då blev det klippt oftare och när vi är mer på asfalt och betong så blir det mer sällan. Nu klipper jag bara väldigt lite varje gång eftersom det är så pass ofta.

Eva
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Klippa hundars klor

Då jag har jakthund (Drever) och jagar mycket behövs det ingen klippning, under icke säsong motionerar jag henne så mycket så det slits naturligt ändå. så fungerar det för Kajsa och mig.
 
F

F.d. 25112

Guest
Sv: Klippa hundars klor

Klipper tämligen ofta på våra pudlar men visst kan det vara olika från ras till ras. Problem med långa klor kan vara att de lättare kan brytas (hände vår golden). Men hundar sliter som sagt olika...:cool:
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Klippa hundars klor

Min hundras har dubbla sporrar bak och de måste klippas.
När vi cyklar mkt på asfalt slits resten bra, men snövinter och när det blir mest skogspromenader åker klotången fram nån gång i månaden.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Klippa hundars klor

Vi har en dvärjschnauzer och klipper klorna var fjortonde dag. Hunden motioneras mest i mjuk terräng (skogen, lantgården) och sliter inte ner sina klor narturligt. Tycker inte att det låter så trevligt när han luffsar omkring på parketten hemma när klorna är för långa.
Hälsn.... Ce-eN !
Saltängen Rossi 004.jpg
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Klippa hundars klor

Vi klipper klorna ofta på pudeln Saga - varannan till var 3:e vecka - låter rätt mycket på parketten annars. Inte helt lätt att klippa helt svarta klor - kräver lite övning för att kunna klippa nära pulpa utan att klippa för långt så att det börjar blöda.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Klippa hundars klor

. Inte helt lätt att klippa helt svarta klor - kräver lite övning för att kunna klippa nära pulpa utan att klippa för långt så att det börjar blöda.

Jotack! Jag som är nybörjare känner till detta. Har tagit till nagelfilen vid ett par tillfällen och utnyttjat djuraffär och uppfödare ett par ggr. (Emmi är ju bara 6 månader)

Jag har lyckats klippa så det blöder 2 ggr så det är inte undra på att jag är nojjig och såklart känner Emmi det också.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Klippa hundars klor

Vi använder en liten elektrisk slipmaskin för att ta det sista och för att putsa kanterna efter klippningen. Finns för någon hundring hos bla.a. Claes Olsson. Underlättar en del.
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Klippa hundars klor

Har två Pumi vi klipper en ggr. i veckan vi tävlar i aggility så ett klobrott är lätt hänt annars. Slipmaskin var en bra ide för att få bort det vassa..
Hare bra.
Mikkeman
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Klippa hundars klor

Någon av er som vet artikelnummret på slipmaskinen på Claes Olsson...vi är spekulanter!!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Klippa hundars klor

Apoteket säljer en klotång Resco Giljotin c:a 600:- med tre lysdioder rött, gult och grönt som visar när man kan klippa utan att komma för nära pulpan. Vi har köpt en men ännu inte testat den ordentligt då det inte behövts klippas ännu.
Tången ser väldigt välgjord ut. Gertie sköter klippningen och hyser stora förhoppningar att hon ska slippa klippa i pulpan på vår Bullterrier Dogge.
/Åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Klippa hundars klor

Velger du den litt dyrere varianten så får du en fleksibel slange mellom verktøy og motor. Mindre vekt å bevege og lyden mer vekk fra hunden.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Klippa hundars klor

Apoteket säljer en klotång Resco Giljotin c:a 600:- med tre lysdioder rött, gult och grönt som visar när man kan klippa utan att komma för nära pulpan. Vi har köpt en men ännu inte testat den ordentligt då det inte behövts klippas ännu.

SMART grej!!! Måste jag titta närmare på. Vår Rottis har ju svarta klor och därmed helt omöjligt att se om man ens är i närheten av pulpan. Säg till när ni testat den!
Vår hund sliter i och för sig oftast ned klorna när vi är ute och går med henne 1-2 tim om dagen (frun står för de långa rundorna), men på vintern sliter det inte riktigt lika bra.
Vi brukar försöka fila ner klorna för att slippa riskera pulpan, men det är ju ett evinnerligt "filande"... Slipmaskin lät oxå smart, har ju faktiskt redan en sådan liggande.
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Klippa hundars klor

Jag klipper hundens klor med vanlig klotång, men filar kanterna med Scholls fotfil, funkar jättebra. Klipper inte klorna på valpar, har dom i mitt knä, filar med fotfilen lite försiktigt varje dag, för att vänja dom vid hantering av att klippa klor, har funkat jättebra på mina hundar, ingen som har varit rädd om sina fötter eller att klippa klorna.
MVH Kerstin.
 
Toppen