• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Klantigt

Marja & Örjan

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
I denna värmen är det ju naturligt att bada, men att bada bilnyckeln i fickan är väl inte så intelligent.
Tyvärr hände det och nu fungerar inte fjärrkontrollen,dock startar bilen.Måste det beställas ny nyckel eller finns billigare genväg

Lösning
I denna värmen är det ju naturligt att bada, men att bada bilnyckeln i fickan är väl inte så intelligent.
Tyvärr hände det och nu fungerar inte fjärrkontrollen,dock startar bilen.Måste det beställas ny nyckel eller finns billigare genväg
Problemet löst!!!
Jag plockade ut batteriet och lade hela nyckeln i rödsprit och vispade runt. Den fick ligga kvar i en timma sedan lade jag den ovanpå kylskåpet över natten. På morgonen skruvade jag ihop allt+nytt batteri och vips funkade allt som vanligt.
Känns bra att ha sparat några kronor

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag råkade köra en MP3 spelare i tvättmaskinen.
Jag la den i T-sprit på en gång.
T-spriten absorberar fukten.
Funkade bra den gången.

Hoppas att du lyckas fixa nyckeln på något sätt.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om du tappade den i saltvatten kan det vara tvärkört. Saltvattnet kan leda batterispänning vägar på kretskortet som komponenterna inte tål.
Exempel 1 jag tappade min telefon ner i vattnet i kölsvinet (sötvatten), hittade telefonen efter 20 minuter, den funkade efter avspolning och torkning.
Exempel 2, frugan tappade telefonen i havet i Bohuslän. Telefonen gav ifrån sig ett dödsskri (ingen överdrift) och var efter det helt död.

Men, inget att förlora på att försöka rädda den.

F

F.d. 4220

Guest
Att det hjälper att lägga den i en påse ris är en myt och det har inte bättre effekt än att plocka isär och låta lufttorka.
Som sagt ovan, är det saltvatten kan det vara kört. Men prova att ta göra rent och tvätta bort salt.
Batteriet kan behöva bytas efter rening och torkning också.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det rent søtvatn så er en uttørking saken. Åpne og blåse vekk det meste og så lufttørking. Er det ikke helt rent så bør en starte med vask i vatn, deretter en ren sprit - isopropanol, etanol eller til nød metanol for å få ut restene av vatn og smuss. Batteri er som regel kjørt etter en dukkert, så nytt er enklest om en ikke kan måle og se at det holder spenningen (oftest 3V). Ett hjelpemiddel for å få ut fukt er en lufttett pakning med en posjon aktivert silika gel, men sørg for at det ikke blir direkte kontakt mellom elektronikk og silika da det vil gi skader.

Marja & Örjan

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Problemet löst!!!
Jag plockade ut batteriet och lade hela nyckeln i rödsprit och vispade runt. Den fick ligga kvar i en timma sedan lade jag den ovanpå kylskåpet över natten. På morgonen skruvade jag ihop allt+nytt batteri och vips funkade allt som vanligt.
Känns bra att ha sparat några kronor

Lösning

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Det viktigaste är att batteriet tas ur snarast möjligt, fick vi lära oss av "gnisten" på jobbet, där vi ganska ofta blötte ner elprylar. Men han fick oftast igång dom igen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fra gamle dager husket jeg oppskriften ved flomskade av datamaskiner. vask i rent vatn og deretter mer dyprensing i sprit før ny strømforsyning. Strømforsyning som er druknet med strøm på har så mye ekstra skader at vi oftest ikke orket å starte på rep av disse - om en ikke benyttet det som treningsoppdrag for ny teknikker.

Toppen