• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klantig installation av solcellsregulator.

F

F.d. 55554

Guest
Vi fick vå husbil den 1/8, vi körde ett antal mil inom Sverige innan det var dags att åka mot söderns sol.
Tyvärr så var min erfarenhet av husbil lika med noll.
Vi märkte att det var dåligt med ström, batterierna räckte inte över natten, gick ner under 50%.
Som tur var så hade vi en Ikea solcellslampa SUNNAN 199skr som vi använde, och värmeljus.
Passade på att köpa en till på Ikea Malaga.
Vid koll nere i Fuengirola visade det sig att det dras 3Amp på natten när solcellen inte laddar?
Sven Åke Petterson hjälpte mig mäta, men vi hittade inget fel.
Juan Norte installerade ett mätinstrument Nasa Marine BM-1
Bild
Nasa_batteritankmatare_s.jpg

Nu fick jag lite bättre koll på batterierna.
Trots detta blev det ett par besök på camping för att ladda batterierna.
Dessa fick jag byta i Fuengirola, vid mätning var dom helt kass, lång urladdning utan ordentlig uppladdning!.
Dessutom var det ett 95Amp och ett 110Amp.
Nu blev det två st 95 Amp. nu klarade vi oss lite bättre, men beslutade att köpa nya solceller när vi kom till Aljezur Portugal, det blev en st 95 watt och en 100 watt och ny regulator.

Bildtrgulator_Steca_PR.jpg

När montören skulle plocka bort den gamla regulatorn sa han att vi kunde varit döda med tanke på inkoppling av kablarna???
Bilder
Regulatorn.jpg Regulatorn2.jpg

Kortis mellan kablarna!!
Bildena talar för sig själv!
Inte för att jag förstår vad han menar?
Någon som vet?
VEM som installerat regulatorn har jag ingen aning om , vi är ägare 3, så det måste vara någon av de andra 2.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Klantig installation av solcellsregulator.

Største faren var risken for brand, spesiellt om ikke kablene til batteriene mangler sikring.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Klantig installation av solcellsregulator.

Vilken mardrömsinkoppling :eek:
Själv kör jag lödda isolerade ringkabelskor (på avsäkrad kabel) på min CTEK.

Peter :)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Klantig installation av solcellsregulator.

Kabelskor ska aldrig lödas, har lödcertifikat från FMV och där var man noga med poängtera just detta. Detta beror på att lodet kallflyter när man pressar kabelskon, detta medför att så småningom kommer glappkontakt att uppstå. Det är vanligt missförstånd att man vill göra det bättre med att löda, men faktum är man gör det enbart sämre.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Klantig installation av solcellsregulator.

Kan bara säga att det är skrämmande att göra ett så katastrofalt dåligt jobb till en kund. Den som gjort jobbet har inte en susning om vad han har hållit på med.
Eftersom jag själv är elektriker fast på starkström så vill jag nog ändå säga att en riktig klåpare har varit i farten o då har jag varit snäll med mina ord.

Bra att det löste sig.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Klantig installation av solcellsregulator.

Kabelskor ska aldrig lödas, har lödcertifikat från FMV och där var man noga med poängtera just detta. Detta beror på att lodet kallflyter när man pressar kabelskon, detta medför att så småningom kommer glappkontakt att uppstå. Det är vanligt missförstånd att man vill göra det bättre med att löda, men faktum är man gör det enbart sämre.

Om man löder fast kabeln i kabelskon behöver man ju inte pressa. Kabeln sitter ju fast i alla fall. Att göra både och verkar onödigt.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Klantig installation av solcellsregulator.

Misstänker att det är ett "privatjobb" med tanke på hur solcellen ligger och kabeldragning i garderoben, kablarna hängde lösa i taket.
Lägger upp en bild uppifrån så man ser taket/solcellerna
taket.JPG
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Klantig installation av solcellsregulator.

Kabelskor ska aldrig lödas, har lödcertifikat från FMV och där var man noga med poängtera just detta. Detta beror på att lodet kallflyter när man pressar kabelskon, detta medför att så småningom kommer glappkontakt att uppstå. Det är vanligt missförstånd att man vill göra det bättre med att löda, men faktum är man gör det enbart sämre.

Jag löder aldrig "vanliga" kabelskor, detta är större historier som kräver kabelskotång storlek rörtång eller lödning (8mm² - 50mm² kabel). Klämmer ner vingarna med polygrip sedan lödning (vi har riktig tång på jobbet).

10294.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Klantig installation av solcellsregulator.

Alldrig förtennt eller aluminium mot koppar O.s.v.

Philips lödade sina kabeländar i stickkontakter till TV aparater i slutet av 60 talet. Sedan fick verkstäderna massor av problem med oxiderade kablar som inte fungerade.
Använd alltid riktiga kabelskor och en riktig krimptäng och inte dom billiga tängerna som man bara trycker pá en plastisolerad kabelsko.

(Kanske en miss av mig att inte titta pá solcellernas inkoppling pá Feriaplatsen.)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Klantig installation av solcellsregulator.

Det kommer upp då och då om lödtenn och elanslutningar och jag vet att det finns risk för sammanblandning.
Att förtenna innan anslutning var vanligt "förr i tiden" och det är som många nämner helt förkastligt.
Tennet deformeras av tid+värme och anslutningen går varm, många bränder genom tiderna beror på detta.
Att "lösa fast" en kabel t.ex. ut ur ett kretskort är däremot en princip som massor av elektronik är uppbyggd efter och det klarar vi oss inte utan då det är industristandard.
Den eftermarknads-elektronik jag monterar på jobbet kopplas alltid in med lödda skarvar+krympslang i befintlig kabelstam efter samma princip, en klämskav blir för klumpig i de fordon jag arbetar med.
Att skarvlöda kablar är därför inte samma sak som att först löda och sedan klämma/skruva fast kabeln.
 
Toppen