• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klåpare

F

F.d. 1565

Guest
Den 12 augusti lämnade jag in bilen för larmning hos ett företag på Värmdö.
När jag kom hem gick det första falsklarmet och antalet blinkningar sa att det var glaskrossensorn i vindrutan som larmade.

Efter ett antal falsklarm så åkte jag tillbaka till firman som bytte ut sensorn.

Hem igen och ännu fler falsklarm och tillbaka till firman, som nu skruvade ner nivån på sensorn.

Åter hem och fler falsklarm, tillbaka till firman som nu helt kopplade bort sensorn, för jag har ju ir-deckare i bilen samt att dörrarna är larmade.

Nåväl, när jag ändå var där så bad jag korkat nog om att få en stereo samt en tv-antenn monterad på taket.

Stereon funkar ännu så länge, men tv-antennen av märket LTC gick inte. Eller rättare sagt, när strömmen till antennförstärkaren var av fungerade den, men med strömmen på frös bilden. Ringde företaget som sade att det är fel på antennförstärkaren och att en ny skulle beställas.

Hmmm.....hur kunde han ställa den diagnosen på telefon?

Öppnade luckan och tittade in och förstod genast varför han kunde det, förstärkaren var av ett annat märke, Televes.

Till saken hör dessutom att antennförstärkaren var kopplad så att den endast kunde stängas av med huvudströmbrytaren, dvs den står ständigt och drar ström när man tex vill ha kylskåpet igång.

Efter att ha väntat på förstärkaren en månad så köpte jag en LTC-antenn, tog ut förstärkaren ur paketet och monterade, vips, det funkar.
Kvittot på antennen har jag skickat till företaget som lovat att betala tillbaka, vi får väl se hur det blir med den saken.

Nu till det senaste. Jag tog en stege häromdagen och tittade hur det ser ut på taket. Då upptäckte jag att fästet till antennen inte heller är det som finns i paketet och att antennen faktiskt inte sitter fast ordentligt, utan jag måste upp med hela min 90-kiloskropp på taket för att skruva.
Fråga 1: håller biltaket för det? Det är en Adria Twin, en plåtis.

Dessutom har han tätat borrhålet för kabeln med silikon som redan börjat spricka.
Fråga 2:
Hur och med vad tätar jag som håller för vibrationer och som inte stelar alltför mycket i sträng kyla?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Klåpare

Åk tillbaka istället och övervaka arbetet då han skruvar fast antennen och tätar ordentligt , är det rostfria skruvar som han har använt ?
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Klåpare

Självklart inte, det är galvat. Själva plattan är fäst med pl400 och två galvade skruvar. Skruvarna ska bort och jag har inte bestämt om jag ska ersätta dem med rotfritt/syrafast eller helt enkelt täta hålen efter dem, pl400 är ju starkt nog ändå.

Har du svar på mina två första frågor? Jag tänker inte lämna bort bilen igen, det här gör jag själv nu.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Klåpare

Godafton Canario !
Ett tätningsmedel som är att rekomendera är Sikaflex 291
är både stöt och vibrationsdämpande plus väderbeständigt
(enkomponents polyurentanbaserad lim-tätnings och fogmassa)
färger vit-grå och svart. 300 ml patron ca 100kr
andvänds bl.a till montage under vatten på båtar,sitter som berget
soliga hälsningar Håkan
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Klåpare

Det tackar jag för!

Nu är det bara min vikt på taket kvar, klarar taket det? Det går inte att stå på stege på sidan om tyvärr.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Klåpare

men brukligt är väl att antennen monteras in i ett skåp längs väggen , då borde det inte vara några problem att nå infästningen . För att klättra på taket är ingen bra ide såvida man inte har en glasfiberbodel..Håkan
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Klåpare

Antennen, en rundstrålande diskus, sitter ovanpå taket och bilen är en van, en plåtis med korrigerat plåttak, håller det för en människa att sitta på?
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Klåpare

Sprid ut vikten bara , typ lägg en eller 2 frigolit skivor på taket ca 5 cm tjock där du skall vara så går det nog bra. Gäller bara att sprida vikten
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Klåpare

Taket på en typ cheva van håller inte..
Det kommer bli fula märken, det är ganska tunn plåt i det taket.

Det kommer kanske inte gå sönder, men inget jag skulle rekommendera att man sitter på.. inte om man är en riktig man iaf (90+ kg) ;)
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Klåpare

Lägg upp en markskiva(frigolit) Eller en plyfaskiva med skumgummi så håller taket utan problem, det är så dom (husbilstillverkarna) gör när dom monterar takluckor m.m.

Med vänlig hälsning!
Malbeck
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Klåpare

Godafton Canario !
Ett tätningsmedel som är att rekomendera är Sikaflex 291
är både stöt och vibrationsdämpande plus väderbeständigt
(enkomponents polyurentanbaserad lim-tätnings och fogmassa)
färger vit-grå och svart. 300 ml patron ca 100kr
andvänds bl.a till montage under vatten på båtar,sitter som berget
soliga hälsningar Håkan

Tipset ledde mig vidare till sikaflex 292, tydligen den senaste generationen och ännu bättre än 291, synd bara att den inte finns på mindre tub än 300 ml.
Ska förbi Seasea imorgon och köpa.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Klåpare

Hej!

Jag menade 291. Jag har alltid använt den. Tror säkert att det blir kanon.

292 verkar, som du säger bara finnas i större tub, enligt Sikas hemsida.
 
Toppen