• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kinesdieselvärmare, erfarenheter?

Lajban

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Laholm
HBK-Nr
23561
Medlemskap
2023
Hej!

Har en Hobby från 2006 som Trumapannan lade av på. Verkstan sa: det är ett kretskort som gått sönder. Jag sa: byt det då! Verkstan sa: pannan är så gamma så det finns inga reservdelar. Efter vidare konversation framkom att alternativen som fanns var att söka på någon demontering eller en utbytespanna. Demonteringarna gav inget och en utbytespanna + arbete skulle gå på 50000:- Inte intressant. Jag har därför köpt Vevor dieselvärmare som jag läst om på nätet och kollat på youtube. Den kostade 1566:- att jämföra med tex Ebersprächer/Vebasto och ser exakt lika dana ut, samma anslutningar och mått men kostar bara 1/10-del. Ligger oftast på elplats och använder sällan värme men vill att det skall fungera när jag byter upp mig. Har inte kopplat in den ännu men håller på. Någon som konverterat från gasol till diesel och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Mvh Lajban
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej!

Har en Hobby från 2006 som Trumapannan lade av på. Verkstan sa: det är ett kretskort som gått sönder. Jag sa: byt det då! Verkstan sa: pannan är så gamma så det finns inga reservdelar. Efter vidare konversation framkom att alternativen som fanns var att söka på någon demontering eller en utbytespanna. Demonteringarna gav inget och en utbytespanna + arbete skulle gå på 50000:- Inte intressant. Jag har därför köpt Vevor dieselvärmare som jag läst om på nätet och kollat på youtube. Den kostade 1566:- att jämföra med tex Ebersprächer/Vebasto och ser exakt lika dana ut, samma anslutningar och mått men kostar bara 1/10-del. Ligger oftast på elplats och använder sällan värme men vill att det skall fungera när jag byter upp mig. Har inte kopplat in den ännu men håller på. Någon som konverterat från gasol till diesel och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Mvh Lajban
Hur löser du varmvatten till disk och dusch?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Min Truma la av för flera år sedan, och jag tvekade inte en sekund på att montera in en Kina diesel heater samt en 12\230v varmvattenberedare, kompletterande sen med en gas/230v Whale varmvattenberedare.
Jag fri parkera alltid och systemet har fungerat till nästan 100%. Det som hände var att Kullagert till diesel heater el motor la av efter 2 vintrar, bytte själv Kullagert.
För ca 3 månader sedan bytte jag ut diesel heater till en Hcalory som har automatisk start/stopp samt Blutooth connecting.
En sak är 100% säker att jag kommer aldrig att gå till en truma....
Sommaren 2023 slängde en vän till mig också ut sin truma och vi installerade en Kina diesel heater samt en 12/230 varmvattenberedare i hans husbil, han fri parkera också alltid...
Detta system kräver visserligen mer el och mer solpaneler/stolp el.
Lycka till.....

Här är en bild på kompisens system efter att han slängde ut truman... Inga dyra kretskort eller annat dyrt som kan gå sönder i

IMG_20230826_170402.jpg
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!

Har en Hobby från 2006 som Trumapannan lade av på. Verkstan sa: det är ett kretskort som gått sönder. Jag sa: byt det då! Verkstan sa: pannan är så gamma så det finns inga reservdelar. Efter vidare konversation framkom att alternativen som fanns var att söka på någon demontering eller en utbytespanna. Demonteringarna gav inget och en utbytespanna + arbete skulle gå på 50000:- Inte intressant. Jag har därför köpt Vevor dieselvärmare som jag läst om på nätet och kollat på youtube. Den kostade 1566:- att jämföra med tex Ebersprächer/Vebasto och ser exakt lika dana ut, samma anslutningar och mått men kostar bara 1/10-del. Ligger oftast på elplats och använder sällan värme men vill att det skall fungera när jag byter upp mig. Har inte kopplat in den ännu men håller på. Någon som konverterat från gasol till diesel och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Mvh Lajban
Vilken panna har du?
 

Lajban

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Laholm
HBK-Nr
23561
Medlemskap
2023
Hej och tack för alla svar, bra med bred input!

Varmvatten tänkte jag ordna som "muskatten" gjort, dvs vvb gas/230.

Laga kretskortet låter ju som den bästa och enklaste lösningen och det försökte jag med först men alla jag pratade med ville ha ett schema på kortet för att kunna göra det och Truma var inte intresserade av att ge ut ett sådant. Har Ni någon aning om vart man kan laga det?

Tror inte att jag skulle få igen de pengarna som en utbytespanna skulle kosta, husbilen är snart tjugo år gammal.
Z-caravan som jag pratade med hade aldrig gjort det bytet.

Gasolpannan som jag har är en Trumatic 6002. Hittade ett nytt kretskort på nätet som hette det men det såg inte alls likadant ut som mitt.

Skall börja riva ut gasolpannan ikväll och montera in "kinsen".
Kommer nog med fler frågor snart till "muskatten".

//Lajban
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Hej!

Har en Hobby från 2006 som Trumapannan lade av på. Verkstan sa: det är ett kretskort som gått sönder. Jag sa: byt det då! Verkstan sa: pannan är så gamma så det finns inga reservdelar. Efter vidare konversation framkom att alternativen som fanns var att söka på någon demontering eller en utbytespanna. Demonteringarna gav inget och en utbytespanna + arbete skulle gå på 50000:- Inte intressant. Jag har därför köpt Vevor dieselvärmare som jag läst om på nätet och kollat på youtube. Den kostade 1566:- att jämföra med tex Ebersprächer/Vebasto och ser exakt lika dana ut, samma anslutningar och mått men kostar bara 1/10-del. Ligger oftast på elplats och använder sällan värme men vill att det skall fungera när jag byter upp mig. Har inte kopplat in den ännu men håller på. Någon som konverterat från gasol till diesel och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Mvh Lajban
Var jättenoga med avgas ut från kinesen,samt tilluft till den.
Så det inte blir något läckage, placering av pannan ska ju helst sitta i ett mycket väl ventilerat utrymme.
Samt invertera i ett kolmonoxid larm.
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Jag spekulerar i att värdet på din bil sjunker med mer än vad en ny panna kostar om du stoppar in ett hemmafix.
Till hemma fix räknar jag även en webasto och inte bara en Chinavärmare.
Jag har en "hemmafix" Webasto-värmare i min, original från fabrik. Mycket nöjd, har fungerat mycket bättre än Truman som vi hade i förra husvagnen. Lättare att tanka dessutom, man hittar öppna mackar dygnet runt var som helst, till skillnad mot gasol som är lite lurigare att leta upp.

Jag hade ännu hellre haft en Alde-panna, det blir jämnare värme av den.
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Då är det ju per definition inget hemma fix, om du säljer bilen är det ju vad köparen kan förvänta sig.
Detta i motsats till att riva ut en Truma och stoppa in något annat.
Absolut! Jag tyckte bara att det lät som att du inte tyckte om dieselvärmare över huvud taget. Av alla sorters värmesystem finns det garanterat både bättre och sämre varianter. Ett ombyggt system kan både vara bättre eller sämre än originalet, men man måste såklart vara öppen och ärlig med vad det är om man ska sälja, särskilt om det inte är ett original.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Min Truma la av för flera år sedan, och jag tvekade inte en sekund på att montera in en Kina diesel heater samt en 12\230v varmvattenberedare, kompletterande sen med en gas/230v Whale varmvattenberedare.
Jag fri parkera alltid och systemet har fungerat till nästan 100%. Det som hände var att Kullagert till diesel heater el motor la av efter 2 vintrar, bytte själv Kullagert.
För ca 3 månader sedan bytte jag ut diesel heater till en Hcalory som har automatisk start/stopp samt Blutooth connecting.
En sak är 100% säker att jag kommer aldrig att gå till en truma....
Sommaren 2023 slängde en vän till mig också ut sin truma och vi installerade en Kina diesel heater samt en 12/230 varmvattenberedare i hans husbil, han fri parkera också alltid...
Detta system kräver visserligen mer el och mer solpaneler/stolp el.
Lycka till.....

Här är en bild på kompisens system efter att han slängde ut truman... Inga dyra kretskort eller annat dyrt som kan gå sönder i

Visa bilaga 230469
Orkar kinesen trycka ut luft i originalslangarna? Hört att det blir för mycket mottryck i dom
 
Toppen